Transsukupuolinen toimittaja etsii inhimillisyyden rajoja teoksessa Sisimmäinen

Maija Haaviston romaani Sisimmäinen pohtii, mikä erottaa ihmisen eläimestä ja määrittääkö keho vai mieli ihmisarvoa.

Sukupuoltaan jo vuosia sitten korjannut toimittaja Inari törmää sattumalta YouTubessa videoon, jossa luetaan lampaiden ajatuksia tutkimuslaboratoriossa. Video katoaa, mutta Inari uppoutuu yhä syvemmälle videon tuottaneen eläintensuojelujärjestön toimintaan. Jos eläinten ajatuksiin voidaan päästä käsiksi, voitaisiinko päästä näkemään myös Inarin muistisairaan äidin ajatukset?

Dekkarielementtejä sisältävä Sisimmäinen antaa lukijalle tilaa pohtia omia näkemyksiään eläinten ja ihmisten arvosta tuomalla esiin monenlaisia ihmis- ja eläinkohtaloita. Keskiössä on transseksuaalinen Inari, jonka elämäntarinan arkiset palaset loksahtelevat paikoilleen eläintutkimusjutun edetessä. Helppolukuinen romaani vie yllättävän syvällisten pohdintojen äärelle.

Toimittaja-kirjailija Maija Haavisto asuu Amsterdamissa. Seitsemän hänen kahdeksasta aiemmasta teoksestaan käsittelevät terveyttä, sairastamista ja potilaan arvoa.

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Tiedottaja Taika Dahlbom, taika@myllylahti.fi.

***
Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut noin 450 kirjaa, ja vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi