HELSINGIN VALTUUSTORYHMÄT HAASTAVAT MUUT VALTUUSTORYHMÄT ANNANSILMÄT-TALKOISIIN

Report this content

Annansilmät-lipaskeräys 4. ja 5. huhtikuuta HELSINGIN VALTUUSTORYHMÄT HAASTAVAT MUUT VALTUUSTORYHMÄT ANNANSILMÄT- TALKOISIIN Helsingin kaupunginvaltuuston Keskustan, Kokoomuksen, Sosiaalidemokraattien, Vasemmistoliiton ja Vihreän liiton valtuustoryhmät ovat ottaneet vastaan Näkövammaisten Keskusliiton talkookutsun ja päättäneet haastaa Annansilmät-talkoisiin myös muut puolueensa valtuustoryhmät eri puolilla Suomea. Annansilmät-talkoot on Näkövammaisten Keskusliiton järjestämä lipaskeräys maamme näkövammaisten palvelujen turvaamiseksi. Näkövammaisten Keskusliitto on kutsunut näkeviä kansalaisia lipaskerääjiksi 4. ja 5. huhtikuuta toteutettavaan keräykseen, sillä sokeat ja heikkonäköiset jäsenet eivät vammansa vuoksi pysty yksin suorittamaan varsinaista keräystoimintaa. Kunnatkin hyötyvät Annansilmät-lipaskeräyksessä on tavoitteena saada kokoon yhteensä 840 000 euroa valtakunnallisen palvelu- ja toimintakeskus Iiriksen rakentamiseen sekä näkövammaisten alueellisen palvelutoiminnan turvaamiseen. Nettotuotoista puolet käytetään Iiriksen rakentamiseen ja puolet alueellisiin ja paikallisiin kohteisiin. Helsingin Itäkeskukseen rakenteilla oleva, koko maata palveleva Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiris on ratkaisu tilaongelmiin, jotka ovat jo pitkään vaikeuttaneet näkövammaisille välttämättömien palvelujen tuottamista Suomessa. Tärkeimpiä alueellisia keräyskohteita ovat kasettien kopiointilaitteet, joita tarvitaan esimerkiksi lehtien ääniteversioiden tekemiseen. Lisäksi aluekeskuksiin hankitaan ajanmukaisia tietokoneita ja niihin liitettäviä näkövammaisten apuvälineitä. - Näkövammaisten ja kuurosokeiden tarvitsemien erityispalveluiden tuottaminen on kunnallisten palvelujärjestelmien puitteissa hyvin vähäistä, sanoo Näkövammaisten Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Lappalainen. - Syynä tähän on se, että suuretkin kunnat ovat väestöpohjaltaan niin pieniä, ettei kuntakohtaisten tai jopa alueellisten palveluyksiköiden perustaminen näkövammaispalveluja varten ole järkevää. - Iiris-keskuksen tuottamilla palveluilla, samoin kuin myös alueellisella palvelutoiminnallamme, olemme auttamassa kuntia niiden velvollisuuksien ja tehtävien hoitamisessa, joita ei ole tarkoituksenmukaista hoitaa kuntakohtaisesti. Tässä yksi perustelu, miksi myös kuntien hallinnossa toimivat henkilöt ovat lämpimästi tervetulleita näihin Annansilmät-talkoisiin, Pentti Lappalainen perustelee. Edellinen suurkeräys näkövammaisten hyväksi järjestettiin lähes kymmenen vuotta sitten, vuonna 1994. Kaikki tervetulleita keräämään Kerääjiä tarvitaan perjantaiksi 4.4. ja lauantaiksi 5.4. ympäri maata yhteensä noin 10 000, joten kaikki ovat tervetulleita mukaan. Jo kahden tunnin antaminen keräykselle on arvokasta. Keräys tapahtuu eri paikkakuntien vilkkaissa ostospaikoissa, kaduilla ja toreilla. Lipaskerääjäksi ilmoittaudutaan maksuttomassa kerääjäpuhelimessa 0800-94 600 tai Internetissä osoitteessa www.nkl.fi/annansilmat2003 Monta lahjoitustapaa Annansilmät-talkoisiin voi tehdä lahjoituksen myös pankissa tai soittamalla lahjoituspuhelimeen. Talkoiden lahjoitustili on Nordea 102430-22271. Viitenumero on 6402. Lahjoituspuhelimen numero on 0600-92 212. Puhelun hinta on 9,93 euroa / puhelu + pvm. Lisätietoja - kampanjapäällikkö Ritva Kuuluvainen, p. (09) 3960 4315, gsm. 050- 4001535 - kampanjatiedottaja Mari Kiviniemi, p. (09) 3960 4317, gsm. 050-4001534 - tiedotuspäällikkö Anna-Maija Kurvinen-Tikkanen, p. (09) 3960 4420, gsm. 050-5965018 Annansilmät-talkoot Internetissä - www.nkl.fi/annansilmat2003 Lisätietoja Iiris-keskuksesta - www.nkl.fi/iiris Tietoa alueellisista keräyskohteista - www.nkl.fi/annansilmat2003/alueyhdistykset.html Tiedotteeseen liittyvä palstanpää ja valokuva Annansilmät-talkoolaisista - www.nkl.fi/ajankoht/kuvark.htm Tiedote sähköisessä muodossa - www.nkl.fi/ajankoht/tiedote ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00180/wkr0002.pdf