NÄKÖVAMMAISTEN PALVELU- JA TOIMINTAKESKUS IIRIKSEN PERUSKIVI MUURATTU

Report this content

"Rakennamme tulevaisuutta näkövammaisille" NÄKÖVAMMAISTEN PALVELU- JA TOIMINTAKESKUS IIRIKSEN PERUSKIVI MUURATTU Helsingin Itäkeskuksessa rakenteilla olevan Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksen peruskivi on muurattu. Valmistuttuaan Iiris tulee olemaan suurin julkinen rakennus Itäkeskuksessa. Juhlapuheen piti tilaisuudessa pääministeri Paavo Lipponen. Palvelut yhden katon alle Iiris on valtakunnallinen palvelu- ja toimintakeskus, joka kokoaa nyt hajalla olevat näkövammaisten palvelut yhden katon alle. Palvelukeskuksen rakennuttaa Kiinteistö Oy Iiris, jonka osakkaita ovat Näkövammaisten Keskusliitto ry (pääosakas), Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry, Fysioterapia-alan Näkövammaiset ry ja Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry. Lisäksi rakennukseen sijoittuvat Suomen Kuurosokeat ry ja valtion ylläpitämä Celia - Näkövammaisten kirjasto. Kaikkiaan Iiriksessä tulee olemaan noin 30 erilaista toimintayksikköä, mm. kuntoutus-keskus, kirjapaino, äänittämö, elektroninen tiedonvälityspalvelu, vapaaehtoistoiminnan keskus sekä apuvälineitä ja silmälaseja myyvä Apuvälinekeskus. Päivisin työ-, kuntoutus- ja koulutuskäytössä olevat tilat ovat iltaisin ja viikonloppuisin näkövammaisten harrastus- ja liikuntatoiminnan sekä opintopiirien käytössä. "Näkövammaisille on tärkeätä, että he voivat niin sanotusti saman katon alta löytää mahdollisimman paljon niitä palveluja ja toimintoja, joita tarvitsevat", sanoi toimitusjohtaja Pentti Lappalainen Näkövammaisten Keskusliitosta. "Yhteinen hanke mahdollistaa myös tehokkaan toimitilojen ja henkilöstön käytön sekä eri yksiköiden välisen yhteistyön." Iiris on koko Suomen näkövammaisia varten Palvelu- ja toimintakeskus Iiris palvelee koko maan näkövammaisia: lapsia ja heidän perheitään, opiskelijoita, työikäisiä, vanhuksia ja sotaveteraaneja sekä kuurosokeita ja muita monivammaisia. Rakennuksen ja sen ympäristön suunnittelun lähtökohtana ovat olleet vammaisten, erityisesti näkövammaisten tarpeet. Tämä näkyy erityisratkaisuina tilojen selkeydessä, valaistussuunnittelussa, pintamateriaalien valinnassa ja värityksessä sekä opasteiden toteutuksessa. Mm. opaskoirat on otettu suunnittelussa huomioon. Myös Iiriksen ja läheisen metroaseman välille suunnitellaan Helsingin kaupungin kanssa selkeä yhteys. "Iiris-keskusta ei rakenneta pelkästään maamme nykyisiä sokeita, vaikeasti heikkonäköisiä ja kuurosokeita varten. Se rakennetaan kaikkien suomalaisten tulevaisuuden turvaksi", sanoi puheenjohtaja Pentti Kivelä Näkövammaisten Keskusliitosta. Erittäin vaativa suunnittelutyö Iiriksen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy. Pääsuunnittelija on arkkitehti, professori Rainer Mahlamäki. Arkkitehtuurikilpailun palkintolautakunnan arkkitehtijäsenet pitivät ennakolta palvelukeskuksen suunnittelua erittäin vaativana tehtävänä rakennusohjelman monipuolisuuden sekä erityislaatuisuuden vuoksi. Näkövammaiset ovat itse olleet aktiivisesti mukana suunnittelutyössä arvioimalla ja esittämällä suunnitteluratkaisuja. Kuusikerroksisen rakennuksen kokonaisala on 29 917 m2, tilavuus 92 880 m3. Pääurakoitsija on NCC Finland Oy, putkitöistä vastaa Koja Tekniikka Oy, ilmanvaihtotöistä LVI-Juva Oy ja sähkötöistä Are Oy. "Rakenna kanssamme tulevaisuutta näkövammaisille" Iiriksen rakennuskustannusarvio on 35 milj. euroa. Kuluista 70 % katetaan RAY-avustuksella, loput nykyisten toimitilojen myynnillä ja varainhankintakampanjoilla. Näkövammaisten Keskusliitto on käynnistämässä laaja varainhankinta- ja tiedotuskampanjaa teemalla "Rakenna kanssamme tulevaisuutta näkövammaisille". Varojen keruussa liitto kääntyy sekä yksittäisten kansalaisten että yritysten puoleen. "Toivomme, että varainhankintakampanja otetaan myönteisesti vastaan ajatuksella, että keräykseen osallistumalla varmistan Iiris-keskuksen toiminnan ja saan itsekin sieltä avun, jos sitä tarvitsen", sanoi puheenjohtaja Kivelä. Vuosi 2003 tärkeä näkövammaistyössä Palvelu- ja toimintakeskus Iiris valmistuu vuoden 2003 lopulla. Näkövammaisten Keskusliitto viettää vuonna 2003 myös 75- vuotisjuhlavuottaan. Vuosi 2003 on lisäksi Euroopan Vammaisten vuosi. Lisätietoja Näkövammaisten Keskusliitosta: - toimitusjohtaja Pentti Lappalainen, Kiinteistö Oy Iiriksen hallituksen ja rakennustoimikunnan puheenjohtaja, (09) 3960 4400, 0500-100 305 - talousjohtaja Aila Santanen, Kiinteistö Oy Iiriksen toimitusjohtaja, (09) 3960 4414, 050-596 6737, aila.santanen@nkl.fi - tiedotuspäällikkö Anna-Maija Kurvinen-Tikkanen, (09) 3960 4420, 050- 596 5018, am.kurvinen@nkl.fi - puheet, tiedotteet ja kuvia klo 15.30 kotisivuilla osoitteessa www.nkl.fi/ajankoht, lisätietoja Iiriksestä osoitteessa www.nkl.fi/iiris ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/10/20020910BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/10/20020910BIT00040/wkr0002.pdf