Kansalliskirjaston korjaustyöt etenevät NCC:n johdolla

Lue alkuperäinen

Kansalliskirjaston rakennushistoriallisesti arvokkaan kirjastorakennuksen peruskorjaus Unioninkadulla on edennyt harjannostajaisvaiheeseen. NCC toimii tässä ainutlaatuisessa projektissa projektinjohtourakoitsijana.

Kirjastorakennusta peittävät rakennustelineet poistuivat jokin aika sitten; niiden suojissa on uusittu mm. vesikatto ja keskikupolin pinnoitteet.  Rotundan julkisivut ovat saaneet edellistä vaihetta vaaleamman sävyn.

Korjaustyön alla on varsinaisesti Carl Ludwig Engelin suunnittelema, vuonna 1845 käyttöön otettu päärakennus, mutta myös vuonna 1906 valmistuneessa Rotunda-osassa tehdään toimenpiteitä. Kansalliskirjaston rakennuksella on huomattava valtakunnallinen merkitys ja kaupunkikuvallinen arvo.  Ainutlaatuinen empirearkkitehtuurin kokonaisuus on suojeltu rakennussuojelulain nojalla.

Kesällä 2013 alkanut peruskorjaus on Rakennuslehden valitsema Vuoden Työmaa 2014. Kokoelmat, laitteet, henkilöstö ja palvelut ovat väliaikaisesti siirtyneet yliopiston muihin tiloihin. Kansalliskirjaston asiakaspalvelu toimii työmaan ajan kirjastokorttelin Fabianinkadun puoleisessa rakennuksessa. Peruskorjaus valmistuu syksyllä 2015.

Peruskorjauksessa uusitaan talotekniikka sekä parannetaan esteettömyyttä ja kirjastotilojen toimivuutta. Korjaustyötä leimaa konservointitöiden suuri määrä ja suunnitteluratkaisujen työstäminen mallitöiden avulla yhteistyössä Museoviraston ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Konservointityöt sisältävät sekä maalaus- että puukonservointia; työt ovat jakautuneet usean eri toimijan kesken. Suuri osa maamme konservaattoreista ja alan osaamisesta on tällä hetkellä kirjastohankkeessa mukana. Vaikka kirjastosaleissa interiöörien säilyminen on ollut päätavoite, jo konservointitöillä – hellävaraisella puhdistamisella ja kunnostamisella – aikaansaadaan kirkkaampi ilme. Varsinaisia konkreettisesti näkyviä muutoksia tulevat olemaan muun muassa lukusalien alkuperäisten oviaukkojen ja puulattioiden palauttaminen, eteistilojen kattomaalausten palauttaminen sekä kalusteiden uusiminen. Kellarikerrokseen rakennetaan uudet vaatesäilytystilat.

– Tämä on meille ainutlaatuinen kohde. Me kaikki työmaalla työskentelevät olemme ylpeitä siitä, että meidät on valittu tähän kansallishistoriallisesti arvokkaaseen hankkeeseen. Yhteishenkemme on erittäin hyvä ja haluamme tehdä työmme mahdollisimman hyvin, kertoo NCC:n työpäällikkö Guy Eklund.

Kansalliskirjasto on Suomen suurin ja vanhin tieteellinen kirjasto. Se vastaa kansallisen julkaisuperinnön ja ainutlaatuisten kokoelmiensa kartuttamisesta, kuvailusta ja säilyttämisestä ja käyttöön asettamisesta.

Kiinteistö on Helsingin yliopiston rahastojen omistuksessa. Rakennuttamisesta vastaa Helsingin yliopiston Tila- ja kiinteistökeskus. Kohteen pääsuunnittelija on Pauno Narjus/ LPR-arkkitehdit Oy, projektinjohtourakoitsijana toimii NCC Rakennus Oy. Hankkeen kustannusarvio on 19 miljoonaa euroa.

Kansalliskirjasto, Dorrit Gustafsson, p. 050 302 3500, dorrit.gustafsson@helsinki.fi
Helsingin yliopiston Tila- ja kiinteistökeskus, Eija Vuori, p. 050 563 8023, eija.vuori@helsinki.fi
LPR-arkkitehdit Oy, Pauno Narjus, p. 040 584 5025, pauno.narjus@ark-lpr.fi
NCC Rakennus Oy, Guy Eklund, p. 050 359 1477, guy.eklund@ncc.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2014 oli 6,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 18.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.