Kansallisteatterin peruskorjaus

NCC Finland Oy vastaa Kansallisteatterin peruskorjaustöistä. Hanke käynnistyi vuoden 2001 alussa ja se valmistuu kesällä 2002. NCC:n osuus urakkasummasta on noin 9 miljoonaa euroa. Kansallisteatterin peruskorjaus on poikkeuksellisen vaativa hanke. Rakennuttaja on Kansallisteatteri ja rakennuttajakonsulttina toimii Engel Rakennuttamispalvelut. NCC:n pääurakan lisäksi projektiin liittyy noin 25 sivu-ja erillisurakkaa, joista suurin osa on talo- ja näyttämötekniikkaan liittyviä. NCC:n vastuulla on ollut sovittaa aikataulut ja työvaiheet niin, että hanke on edennyt suunnitellulla tavalla. Kansallisteatterin peruskorjauksen ajatuksena on paljastaa alkuperäiset pintarakenteet näkyviin. Katsojilta näkymättömissä on lisäksi suuri määrä rakenneratkaisuja, jotka on tarvittu huippumodernin näyttämötekniikan sovittamiseksi teatterin tarpeisiin. Lisäksi mm. rakennuksen perustukset on kauttaaltaan vahvistettu ja kellariin ja ullakolle on tehty uusia tiloja. NCC on toteuttanut runsaasti kulttuurihistoriallisesti vaativia peruskorjaushankkeita. Sen työn jälkeä voi nähdä mm. Valtioneuvoston linnassa, Ulkoministeriön käytössä olevassa Merikasarmissa, Helsingin taideteollisessa museossa ja Yrjönkadun uimahallissa.