Kartanonkosken rakentaminen alkaa

Vantaan Kartanonkoski sijoittuu Ylästöntien eteläpuolelle vanhaan kartanomiljööseen. Alueelle rakennetaan viihtyisä puutarhakaupunki, joka muodostuu kauniiden talojen helminauhasta, aukioista, kaduista, pihoista ja puistoista. Talojen luonne ja muodot ovat pelkistettyjä, mutta niillä on yhtymäkohtia paikan historialliseen luonteeseen. Kartanonkoski on kuin vanhan ajan kylä, jossa talot kehystävät vehmaita pihapiirejä, retkeilymaastot alkavat kodin nurkalta ja pienten tie vie kävelyteitä pitkin turvallisesti vaikkapa alueelle tulevaan Vantaan kaupungin rakennuttamaan kansainväliseen kouluun. Alueen rakennuttajia ja rakentajia ovat Skanska Etelä-Suomi Oy sekä NCC Finland Oy. Ulkoisen kunnallisteknisen suunnittelun sekä rakentamisen hoitaa Vantaan kaupunki. Korttelien sisäisen kunnallisteknisen rakentamisen hoitavat alueen rakennuttajat. Skanska ja NCC tulevat rakentamaan alueelle yhteensä noin 125.000 kem2 käsittäen lähes 1600 asuntoa ja sinne on arvioitu muuttavan noin 4000 asukasta. Kartanonkoskesta tulee huoneisto- ja asumisvaihtoehdoiltaan mahdollisimman monipuolinen alue. Skanska on aloittanut marraskuun puolivälissä omarahoitteisten As.Oy Vantaan Pehtoorin rivi-/pientalojen rakentamisen. Kohde käsittää yhteensä 16 asuntoa. NCC:n ensimmäinen kohde on As.Oy Backaksen Eemeli, joka käsittää 30 rivitalohuoneistoa. Ensimmäiset Kartanonkosken asunnot valmistuvat syksyllä 2001. Kartanonkosken asuntoalueen kaavasuunnittelusta järjestettiin vuonna 1998 arkkitehtikilpailu, jonka voitti ruotsalainen Djurgårdstadens Arkitekter –toimisto puutarhakaupunkiratkaisullaan "Arbores". Ympäristöministeriön 3.9.1999 vahvistama asemakaava on laadittu voittaneen ehdotuksen pohjalta. Kartanonkoski kuuluu nopeasti kehittyvän Vantaan Airport Cityn palvelujen piiriin, ja lähellä sijaitsee Suomen nykyaikaisin ja toiseksi suurin Kauppakeskus Jumbo. Tikkurilan keskustaan on vain viiden minuutin ajomatka ja Helsingin senaatintorille pääsee varttitunnissa.