Kauppakeskus Sellon 2-vaihe käynnistyy

Sellon kasvu "lännen suurimmaksi" kauppakeskukseksi on varmistunut. Sopimus jatkorakentamisesta allekirjoitettiin eilen 18.3.2003. Yleisö on ottanut Kauppakeskus Sellon 1-vaiheen 29.000 neliön tilat vauhdilla käyttöön, minkä osoittavat yli 100.000 nousevat viikoittaiset kävijämäärät. Huhtikuun alussa valmistuvat Espoon kaupungin käyttöön tulevat 6.000 neliön kirjastotalo ja 3.000 neliön musiikkitalo, jonka tiloihin muuttaa Musiikkiopisto Juvenalia. Musiikkitaloon valmistuu myös 400 paikkainen Sellosali. Etelä-Leppävaaran kaupunkikuva kohenee tämän jälkeen merkittävästi, kun yleisön käyttöön avautuu näyttävä 4.500 neliön suuruinen pienliikkeiden ja kirjaston reunustama Viaporintori ja 1.500 neliötä käsittävä Soittoniekan aukioksi ristittävä laadukas musiikkitaloon liittyvä kaupunkitila. Sellon kasvu "lännen suurimmaksi" varmistui eilen 18.3.03, kun Leppävaaran Liikekeskus Oy allekirjoitti NCC Rakennus Oy:n ja Skanska Etelä-Suomi Oy:n muodostaman työyhteenliittymän Tyl-Leppävaaran kanssa projektinjohtourakkasopimuksen 2-vaiheen rakentamisesta. Sellon 2-vaiheen rakentaminen kestää 30 kuukautta ja se avataan yleisölle lokakuussa 2005. Rakennusvaiheen tilavuus on 500.000 kuutiota ja rakennettava bruttopinta-ala 97.000 neliötä. Projektinjohtourakka on suurimpia maassamme vastaavissa hankkeissa toteutettuja ja on arvoltaan noin 150 miljoonaa euroa. Työyhteenliittymän projektinjohtajan Jukka Mannisen mukaan rakentaminen työllistää keskimäärin 300 henkilöä varsinaisissa työmaatoiminnoissa, mutta sen vaikutus kiinteistö- ja rakennusklusteriin on sitäkin merkittävämpi. Alihankinta- ja valmistusprosessit mukaan lukien kohde vaatii yhteensä noin 7500 miestyövuoden kokonaispanoksen. Vaiheen valmistumisen myötä Sello täydentyy sen varsinaisella kauppakeskusosalla, joka käsittää liiketiloja kolmessa valokatteisen keskusaukion yhdistämissä kerroksissa yhteensä noin 41.000 neliötä. Terminaalin ja kaupunkiradan asiakasliikennettä palvelee lisäksi pysäköintitasossa sijaitsevat noin 1000 neliön liiketilat. Sellon pysäköintitilat lisääntyvät laajentamalla nykyistä pohjakerroksen noin 800 paikan pysäköintilaitosta yhteensä noin 1600 autopaikkaan ja rakentamalla erityisesti ylempien kerrosten liiketiloja palvelevat 600 autonpaikan pysäköintitilat 2-vaiheen katolle. Leppävaaran Liikekeskus Oy:n toimitusjohtaja Risto Sirkkanen toteaa, että Sellon kiinnostavuus kauppapaikkana on korostunut 2-vaiheen liiketilojen vuokraustoiminnan yhteydessä. Tiloista on jo nyt noin 70 % sovittu vuokrattavaksi ja varattu noin 40 eri käyttäjälle. Näistä on yli 1000 neliön suuruisia ketju- ja/tai osin tavarataloiksi rinnastettavia yksiköitä yli 10 kappaletta. Leppävaaran Liikekeskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja Timo Steniuksen mukaan Sellon tapainen monimuotoinen Suomen oloissa poikkeuksellisen mittava kiinteistökehityshanke soveltuu hyvin eläkeyhtiöiden sijoitussalkkuihin pitkäaikaisena ja tuotoiltaan turvaavana kiinteistösijoituskohteena. Sellon kokonaisinvestoinnin noustessa yli 300 miljoonaan euroon, on sen omistus jaettu kolmen merkittävän eläkevakuuttajan Kuntien eläkevakuutuksen, LEL Työeläkekassan ja Eläke-Fennian kesken.