Kuninkaantien lukio valittiin vuoden työmaaksi

Tämän vuoden parhaaksi työmaaksi Rakennuslehden kilpailussa on valittu NCC:n Kuninkaantien lukio sekä liikunta-ja uimahalli. Hanke on ollut varsin paljon esillä poikkeuksellisen toteutusmuotonsa ansiosta - kyseessä on Suomen ensimmäinen julkisen ja yksityisen tahon kumppanuushanke kiinteistöalalla. Siinä toteutusyhtiö vastaa kiinteistön suunnittelusta, rakentamisesta, ylläpidosta sekä tukipalveluista 25 vuoden ajan.Raati perusteli valintaansa uudella vastuunkantoa korostavalla rakentamisen mallilla ja siihen liittyvällä elinkaarikustannuksien huomioon ottamisella. Suunnittelun ja rakentamisen suurin haaste olivat pitkät takuuajat. Elinkaari- ja vastuuasioiden hoitamisessa työmaa näyttää raadin mielestä positiivista mallia muille työmaille. Lisäpisteitä keräsi myös kohteen luovutussuunnitelma, Ekoarvion kylkiäisenä syntynyt korjauskalenteri sekä mallikkaasti hoidettu työsuojelu. Tärkeä peruste oli myös nuoren työpäällikön Veli-Pekka Tanhuanpään ja kokeneen vastaavan työnjohtajan Veikko Knuutilan yhteistyö. Raati ei palkinnut työmaata yksityisrahoitusmallin takia vaan siksi, että työmaalla toimitaan juuri niin kuin rakentajien tulisi kaikkialla toimia eli vastuuntuntoisesti käyttäjä- ja elinkaarikustannukset huomioon ottaen.