Matti Haapala Ruotsiin NCC:n toimialajohtajaksi

Matti Haapala on nimitetty 1.7.2001 alkaen NCC:n rakennustoiminnan toimialajohtajaksi Ruotsiin. Hän toimii jatkossa myös konsernin maajohtajien esimiehenä ja NCC Finland Oy:n hallituksen puheenjohtajana. - Matti Haapala on kehittänyt Suomen NCC:n toimintaa niin, että se on yksi konsernin parhaimpia yrityksiä. Hänen nimityksensä rakennustoiminnan johtoon vahvistaa myös konsernijohdon kansainvälistymistä, perustelee NCC:n toimitusjohtaja Jan Sjöqvist nimitystä. - Tämä nostaa Suomen painoarvoa konsernissa ja on mielestäni osoitus myös siitä, että suomalaista suoraa johtamistapaa arvostetaan, toteaa Matti Haapala, joka ehti luotsata NCC Finland Oy:tä runsaat kaksi vuotta. 30 miljardin kruunun liikevaihto, yli 17.000 alaista NCC-konsernin liikevaihto on 39 miljardia Ruotsin kruunua, josta rakennustoiminnan osuus on noin 30 miljardia. Henkilöstöä toimialalla on yli 17.000 ja se tekee ¾ konsernin koko liikevaihdosta. Toimialaan kuuluvat Ruotsin, Suomen, Tanskan, Norjan ja Puolan rakennustoiminnan lisäksi mm. kansainväliset toiminnot, insinöörirakentamiseen erikoistuneet Tunnelling, Hercules ja Däldehög, NCC Teknik ja yksityisellä rahoituksella toteutettavat BOT-hankkeet. NCC:n kansainvälisen toiminnan markkina-aluetta ovat Keski-Eurooppa, Keski-Amerikka, Intia, Singapore ja Kiina, joissa se on mukana teknisesti vaativissa insinöörirakennushankkeissa. NCC International allekirjoitti mm. viime viikolla 7 miljardin kruunun arvoisen sopimuksen voimalaitoksen rakentamisesta Intiaan, yhdessä saksalaisen Hochtief AG:n kanssa.