Metsähallitus ja NCC pilotoivat ekologista kompensaatiota

Lue alkuperäinen

Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen teitä ja rakennuksia. Niiden rakentaminen muuttaa luontoa ja heikentää luonnon monimuotoisuutta paikallisesti. Metsähallitus ja NCC selvittävät pilottiprojektissaan voisiko haittavaikutukset hyvittää. Projekti on ainutlaatuinen Suomessa ja jopa Pohjoismaissa.

Kyse on vapaaehtoisesta ekologisesta kompensaatiosta, ja pilottihankkeen tarkoituksena on kehittää Suomeen uudenlainen toimintamalli. Kompensaatio on mekanismi, jolla luonnon monimuotoisuutta heikentävää toimintaa korvataan kunnostamalla elinympäristöjä. Tavoitteena on, ettei luonnon monimuotoisuudessa tapahtuisi heikennystä.

Ekologinen kompensaatio tuo pilaaja maksaa -periaatteen luonnonsuojeluun. Kompensaatiossa maankäyttöhankkeita tekevät yritykset ja maanomistajat tekisivät osansa monimuotoisuuden vähentämisen pysäyttämiseksi.

- NCC pyrkii aktiivisesti vähentämään toimintansa negatiivista vaikutusta yhteiskuntaan ja ympäristöön. Tiedostamme, että yhteiskunnan rakentajana meillä on myös merkittävä vastuu ympäristöstä. Ekologisen hyvityksen pilottihanke edistää kestävää kehitystä ja auttaa luonnon monimuotoisuuden ylläpitämisessä, NCC-konsernin kestävän kehityksen liiketoimintajohtaja Jukka Viitanen sanoo.

- Tulevaisuudessa uskomme, että vapaaehtoinen kompensaatio nopeuttaa toimintalupien käsittelyä, mistä syntyy merkittäviä hyötyjä kiviainestoiminnallemme, NCC Industryn kehityspäällikkö Taina Piiroinen kertoo.

- Metsähallitus on monipuolisen biotalouden edelläkävijä ja pyrkii toisaalta pysäyttämään luonnon monimuotoisuuden vähenemisen valtion mailla ja toisaalta etsimään uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kompensaatiokohteiden tarjoaminen toteuttaa kumpaakin edellä mainituista näkökulmista, Metsähallitus Kiinteistökehityksen johtaja Tuomas Hallenberg sanoo.

Suomi on sitoutunut YK:n tavoitteisiin pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja elinympäristöjen heikentyminen vuoteen 2020 mennessä. Luonnon monimuotoisuuden suojelu kaipaa kipeästi uusia keinoja, koska nykyisin keinoin asetettua tavoitetta ei saavuteta. Kompensaatio voisi olla yksi tulevaisuuden toimintamalleista.

NCC:n ja Metsähallituksen pilottihankkeessa hyödynnetään ympäristöministeriön ELITE-hankkeen tutkimustuloksia ja siinä kehitettyä biodiversiteetin arvotusmallia yhteistyössä Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen ja Suomen Ympäristökeskuksen kanssa. Pilotista saatavia kokemuksia ja tietoa voidaan hyödyntää lainsäädännön kehittämistyössä sekä vapaaehtoisten kompensaatiotoimenpiteiden toimeenpanossa. Mukana on myös Suomen Habitaattipankki, jonka tarkoituksena on perustaa Suomeen kompensaatiomarkkinat.

Lisätietoja:
Jukka Viitanen, kestävän kehityksen liiketoimintajohtaja, NCC, p. 040 722 4896, jukka.viitanen@ncc.fi
Tuomas Hallenberg, johtaja, Metsähallitus Kiinteistökehitys, p. 040 528 6069, tuomas.hallenberg@metsa.fi

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2016 oli 5,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 17.000. NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.