Mikkelin kouluhankkeen rakennuslupa lainvoimainen

Lue alkuperäinen

NCC aloittaa Mikkelissä 850 oppilaan eteläisen aluekoulun rakennustyöt rakennusluvan saatua lainvoimaisuuden. Koulun nimeksi valikoitui nimikilpailun jälkeen Saimaanportin yhtenäiskoulu.

NCC toimii Saimaanportin yhtenäiskoulun kokonaisvastuu- eli KVR-urakoitsijana ja urakkaan kuuluu myös suunnittelu. Kohteen arkkitehtisuunnittelusta vastaa Lukkaroinen Arkkitehdit Oy ja pääsuunnittelijana toimii Kristian Järvi. Hankkeen suunnittelutyö käynnistettiin alkuvuodesta ja rakennuslupahakemus jätettiin maaliskuun puolivälissä.

Suunnittelun lähtökohtana on turvallinen, terveellinen ja luonteviin toiminnallisiin osiin jaettava oppimisen rakennus, joissa on mahdollista toimia monin eri tavoin. Tilat on sijoitettu rakennuspaikan toiminnalliset yhteydet huomioiden ja suunnittelussa on pyritty hyödyntämään rakennuspaikan tarjoamia mahdollisuuksia eli kaunista järvimaisemaa, joka tulee näkymään talon läpi ulottuvasta pääaulasta ja muista tiloista.

Koulun bruttoalaksi on vahvistunut 12 100 m2:ksi ja tilavuus on noin 62 600 m3. Tilat ovat muuntojoustavia. Rakennus on pääasiassa kaksikerroksinen ja rakenteissa yhdistyy puu ja betoni.

– Suunnitelmat ovat nyt valmiit ja olemme valmiita aloittamaan varsinaiset rakennustyöt. Suunnitteluvaihe ja lupakäsittely etenivät rivakasti hyvässä yhteistyössä. Tiivistä yhteistyötä Mikkelin kaupungin ja tulevien koulun käyttäjien kanssa jatketaan koko rakennusprosessin ajan. Osa koulun tulevista oppilaista on jo nyt päässyt tutustumaan uuteen kouluun virtuaalilasien avulla, kertoo aluejohtaja Tommi Tiihonen NCC:ltä.

Maisemaluvan piiriin kuuluvat pohjatyöt aloitettiin huhtikuussa, nyt kun rakennuslupa on tullut lainvoimaiseksi, varsinaiset rakennustyöt voidaan aloittaa. Koulu valmistuu alkuvuodesta 2024. Hankkeen arvo on noin 26 miljoonaa euroa ja se kirjataan toisen kvartaalin tilauskantaan.

Työmaan etenemistä voi seurata työmaan verkkosivuilta: https://www.ncc.fi/projektit/saimaanportin-yhtenaiskoulu-mikkeli/.

NCC tiedotti kouluhankkeesta ensimmäisen kerran tämän vuoden tammikuussa. NCC rakentaa yhtenäiskoulun Mikkeliin | NCC

Tommi Tiihonen, aluejohtaja, NCC, tommi.tiihonen@ncc.fi, 050 405 9083
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2021 NCC:n liikevaihto oli noin 53 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 13 000. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.