• NCC/

MTV:n uusi Pöllölaakso sai ympäristösertifikaatin – kaikki NCC:n toimitilat ovat BREEAM-sertifioituja

Lue alkuperäinen

NCC:n kehittämälle ja rakentamalle Fredriksberg D -toimitilarakennukselle on myönnetty arvostettu BREEAM Excellent -tason ympäristösertifikaatti. MTV:n Pöllölaakso muutti toimitiloihin viime talvena.

Helsingin Vallilaan valmistui viime vuonna uuden Fredriksberg-korttelin viimeinen D-talo, jolle on nyt valmistumisen jälkeen myönnetty kansainvälisesti tunnettu BREEAM Excellent -ympäristösertifiointi. Myös kaikilla kolmella aiemmin valmistuneilla Fredriksbergin toimistokokonaisuuden taloilla on BREEAM Excellent -sertifionti.

– Kaikki toimitilakohteemme suunnitellaan ja toteutetaan BREEAM-sertifioinnin vaatimusten mukaisesti. Se tarkoittaa, että vastuullisuuden eri osa-alueet ovat meillä monipuolisesti pohdinnassa jo varhaisesta suunnitteluvaiheesta alkaen. Jokainen rakennus suunnitellaan yksilöllisesti, mutta BREEAM Excellent määrittelee lähtötason, sanoo NCC Property Developmentin projektipäällikkö Elina Salo.

– Vastuullisuus näkyy uudessa Pöllölaaksossa monin eri tavoin. Esimerkiksi energiankulutus on vähentynyt yli puolella verrattuna vanhaan toimitilaamme. Ympäristönäkökulma on huomioitu muutenkin lämmön talteenotosta hyönteishotelleihin. Sosiaalinen vastuu näkyy mm. siinä, miten koko henkilöstö osallistui toimitilojen suunnitteluun. Voi sanoa, että Pöllölaakson jokaisessa tilassa näkyy Pöllöjengin, eli MTV:n työntekijöiden kädenjälki. Taloudellisen vastuun näkökulmasta uudet toimitilat ovat meille aiempaa kustannustehokkaammat, sanoo MTV:n yritysviestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Suvi Aherto.

Fredriksbergin talot on suunniteltu niin, että niiden hiilijalanjälki olisi mahdollisimman pieni rakentaminen ja kiinteistön käyttö huomioiden. Uudet rakennukset ovat energiatehokkaita ja ne ovat kaukolämpö- ja kaukokylmäverkossa. Lisäenergiaa tuotetaan aurinkopaneeleilla. Fredriksberg-kokonaisuuden katoilla olevien aurinkopaneelien tuottama energia vastaa vuositasolla 25 000 hiilidioksidipäästökilon säästöä. Rakennuksissa myös materiaalivalinnat on tehty vastuullisuus ja kestävyys huomioiden.

Fredriksberg D-talon rakentamisvaiheessa hyödynnettiin erityisen paljon rakennustietomalleja ja uusimpia digitaalisia tekniikoita. Myös hiilidioksiodipäästöjen laskennassa käytettiin arkkitehti- ja rakennetietomalleja. NCC löysi rakentamiseen ratkaisuja, joissa kiertotalous toteutui jo rakennusvaiheessa. Rakennukselle myönnettiin jo alustava suunnitteluvaiheen BREEAM Excellent -sertifikaatti rakentamisen aikana, mutta varsinainen sertifiointi myönnettiin nyt, noin vuosi talon valmistumisen jälkeen.

BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) -luokitus pohjautuu yhteiseen eurooppalaiseen normistoon ja on siksi Euroopan johtava rakentamisen ympäristöluokitusjärjestelmä.

Fredriksberg D -toimistotalon omistaa abrdn-sijoitusyhtiön hallinnoima rahasto.

Lisätietoja:
Elina Salo, projektipäällikkö, NCC, elina.salo@ncc.fi, 041 543 9232
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, merja.alastalo@ncc.fi, 050 316 5887

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2022 NCC:n liikevaihto oli noin 54 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.