• NCC/

NCC aloittaa Konepajan lukion ja aikuislukion Töysänkatu 2 -kiinteistön korjaamisen Helsingissä

Lue alkuperäinen

Uudelle Konepajan lukiolle ja aikuislukiolle korjausrakennetaan toimitilaa Töysänkatu 2 -kiinteistöön Vallilassa. Tilat valmistuvat ensi kesään mennessä.

NCC valittiin keväällä Konepajan lukion tarjouskilpailussa Helsingin kaupungin Töysänkatu 2 -kiinteistön korjaushankkeen projektinjohtourakoitsijaksi. Rakennushankkeessa on kokonaisuudessaan kyse vuosina 1942–87 rakennetun 8-kerroksisen opetus- ja toimistorakennuksen perusparantamisesta ja tilamuutoksista.

Hanke alkoi kehitysvaiheella, jossa laadittiin tarkennettu vaiheistusaikataulu ja viestintäsuunnitelma. Lisäksi tehtiin useita mallirakenteita, jotka katselmoitiin ja dokumentointiin. Mallirakenteiden perusteella päätettiin arkkitehtonisesti, teknistaloudellisesti ja rakenteellisesti sopivimmat rakenne- ja asennusratkaisut.

Nyt 6005 m2:n korjausrakennushanke siirtyy erillisellä projektinjohtourakkasopimuksella toteutusvaiheeseen.

– Helsingin kaupungin valitsema aikaisen integroinnin toteutusmalli on mielestäni moderni tapa toteuttaa rakennushankkeita ja soveltuu erityisen hyvin hankkeeseen, jossa tilojen rakentaminen on vaiheistettu ja rakennus on käytössä koko projektin ajan. Valittu toteutusmalli kehitysvaiheineen mahdollistaa kaikkien hankeosapuolien osaamisen saamisen mukaan suunnitelmiin ja toteutukseen sekä pienentää oleellisesti riskiä yllättävistä kustannusaiheista. Lisäksi kehitysvaihe mahdollistaa kestävän kehityksen ja kiertotalouden huomioimisen yksityiskohtaisesti, NCC:n korjausrakentamisen toimialajohtaja Jarkko Heinonen toteaa.

Rakennustyöt alkavat heti ja valmistuvat vaiheittain niin, että viimeinen optiovaihe valmistuu ensi kesään 2025 mennessä.

Nyt käynnistyvien vaiheiden arvo on 4,4 miljoonaa euroa, mikä kirjataan NCC:n liiketoiminta-alue Building Nordicsin tilauskantaan toisen kvartaalin aikana.

NCC on tehnyt tilamuutoksia Konepajan lukion ja aikuislukion kampuksen käyttöön myös naapurikadulla osoitteessa Elimäenkatu 23. Kiinteistön omistaa eQ Yhteiskuntakiinteistöt ESR.

Lisätietoja:
Jarkko Heinonen, toimialajohtaja, NCC Building Nordics, p. 040 660 4051, jarkko.heinonen@ncc.fi
Merja Alastalo, viestintäjohtaja, NCC, p. 050 316 5887, merja.alastalo@ncc.fi

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Konsernimme toimialoja ovat rakennus- ja infrastruktuurihankkeet, asfaltin ja kiviainesten tuotanto sekä kiinteistökehitys. Vuonna 2023 NCC:n liikevaihto oli noin 57 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijöitä oli 12 200. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.