• NCC/

NCC:n kehittämälle toimistorakennukselle Suomen ensimmäinen BREEAM Excellent-ympäristöluokitus

Lue alkuperäinen

Aitio Business Parkin Vivaldi-rakennus on saanut ensimmäisenä Suomessa ja kolmantena rakennuksena Pohjoismaissa  BREEAM-ympäristöarviointijärjestelmän mukaisen Excellent-luokituksen.

- Ympäristöluokiteltu rakennus takaa sekä kiinteistösijoittajalle että käyttäjäasiakkaalle turvallisen ja kestävän kiinteistön. Olemme myös kehittäneet uuden Green Lease -menettelyn, jossa sekä kiinteistökehittäjä, -omistaja että tilat vuokraava käyttäjäasiakas ottavat vastuuta ympäristöystävällisistä valinnoista. Haluamme olla mukana kehittämässä toimialaamme entistä kestävämpään suuntaan, kertoo toimitusjohtaja Tero Estovirta NCC Property Developmentista.

Helsingin Ruskeasuolla sijaitsevassa Aitio Business Parkissa kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja edustavat mm. aurinkopaneelit, viherkatto ja huolellisesti suunniteltu talotekniikka. Talossa työskenteleviä kannustetaan taittamaan työmatkat lihasvoimin tarjoamalla hyvät pyöräpaikat ja suihkutilat. Lähiseudun siivekkäiden asukkaiden viihtyvyyttä on parannettu katolta löytyvillä lintu- ja lepakkopöntöillä.

NCC Property Developmentin kehittämä toimistorakennus valmistui toukokuussa 2013 ja sen pääurakoitsijana toimi NCC Rakennus Oy. Arvioinnin suoritti rakennussuunnittelun monialayritys Optiplan Oy, jolla on lisenssi BREEAM-arviointiin.

- Ympäristöarviointi mittaa rakennuksen vaikutuksia ympäristöön monipuolisesti aina tontin valinnasta ja rakennusmateriaalien hankinnasta valmiin kohteen energiankulutukseen ja käyttäjien liikkumisen aiheuttamiin päästöihin. Excellent–taso on vaativan järjestelmän toiseksi paras luokitus, kertoo kohteen arvioitsija Karoliina Lietonen Optiplanista.

BREEAM on maailmanlaajuinen, viisiportainen ympäristöluokitusjärjestelmä, jonka pisteytysmenetelmällä voidaan arvioida rakennuksen ympäristövaikutuksia. Arvioitavia osa-alueita ovat mm. energiatehokkuus, sisäilmasto, valaistus, vedenkulutus, saavutettavuus, jätehuolto sekä rakentamisen ja materiaalien ympäristövaikutukset.

Lisätietoja:
NCC Property Development Oy, toimitusjohtaja Tero Estovirta, puh. 050 593 6194, tero.estovirta@ncc.fi

Optiplan Oy, Licensed Assessor Karoliina Lietonen, puh.  010 507 507 6093, karoliina.lietonen@optiplan.fi

NCC on yksi pohjoismaiden johtavista rakennus- ja kiinteistökehitysyrityksistä. Sen vuosittainen liikevaihto on n. 6,7 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 18 000. NCC-yhtiöitä Suomessa ovat NCC Rakennus Oy, NCC Asuminen, NCC Property Development Oy ja NCC Roads Oy. NCC-yhtiöiden vuotuinen liikevaihto Suomessa on lähes miljardi euroa ja henkilöstömäärä noin 2900. www.ncc.fi

NCC Property Development Oy vastaa NCC:n kiinteistökehitystoiminnasta. Sen palveluja ovat kiinteistökehitys- ja rakennuttamispalvelut, toimitilojen markkinointi ja vuokraus sekä kiinnostavien tuottokohteiden tarjoaminen sijoittaja-asiakkaille.