NCC rakentaa Näkövammaisten palvelukeskuksen

NCC Finland Oy rakentaa Näkövammaisten palvelukeskus Iiriksen Itäkeskukseen, Itäväylän ja Marjaniementien risteykseen. Rakennustyöt on aloitettu ja palvelukeskus valmistuu vuoden 2003 loppuun mennessä. Hankkeen arvo on noin 34 miljoonaa euroa, josta NCC:n osuus noin puolet. Hankkeen rahoituksesta 70 prosenttia katetaan Raha-automaattiyhdistyksen avustuksella, loput nykyisten, Mäkelänkadulla sijaitsevien toimitilojen myynnillä sekä lahjoitusvaroin. Iiris on valtakunnallinen Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus, joka kokoaa nyt hajallaan olevat näkövammaisten palvelut yhden katon alle. Iirikseen sijoittuvat pääosakkaana Näkövammaisten Keskusliitto, neljä sen jäsenyhdistystä sekä valtion ylläpitämä Celia - Näkövammaisten kirjasto. Näkövammaisten palvelukeskuksen suunnittelee arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki. Kuusikerroksisessa rakennuksessa on 15 600 hyötyneliömetriä. Rakennus on suunniteltu erilaisten vammaisryhmien, erityisesti näkövammaisten tarpeisiin. Iirikseen tulee kaikkiaan 30 erityyppistä toimintayksikköä, mm. kuntoutus- ja kurssitoiminnot asuntoloineen, Apuvälinekeskus, Näkökeskus Visio, pistekirjapaino ja äänittämö.