NCC rakentaa Varilan koulun Sastamalaan

Lue alkuperäinen

NCC on allekirjoittanut Sastamalan kaupungin kanssa sopimuksen Varilan koulun rakentamisesta. Kyseessä on kokonaisvastuu-urakka, jonka arvo on 8,4 MEUR.

Varilan uuteen koulurakennukseen tehdään uuden opetussuunnitelman mukaiset tilat luokille 1-6 ja esikoululle. Kouluun tulee noin 340 oppilasta, mukaan lukien noin 80 esikoululaista.

Kohteen suunnittelu on jo käynnistynyt ja tavoitteena on aloittaa rakentaminen syyskuussa. Uusi koulu valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä.

Nykyinen koulu toimii samalla tontilla siihen saakka, kunnes uusi koulu otetaan käyttöön. Urakkaan kuuluu myös vanhan koulun purku sekä pihatyöt koululaisten muutettua uusiin tiloihin. Kokonaisuudessaan kaikki on valmista kesäkuun 2020 loppuun mennessä.

Tiivistä yhteistyötä Big room ja CAVE-menetelmillä

Varilan kouluun toteutetaan uuden opetussuunnitelman tavoitteita tukevat monimuotoiset ja muunneltavat tilat. Perinteisten luokkien sijaan kouluun tehdään helposti yhdistettäviä ja eroteltavia tiloja erikokoisten ryhmien tarkoituksiin.

Jotta lopputulos olisi mahdollisimman hyvä ja toimiva, hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä tilaajan, käyttäjän, suunnittelijoiden ja rakentajan kesken. Yhteistyössä hyödynnetään mm. Big Room -menettelyä eli tilaa, jossa projektin osapuolet pääsevät työskentelemään kasvokkain ja kommunikoimaan tehokkaasti yhteisessä tilassa.

Lisäksi kohteesta järjestetään ns. CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) eli visualisointiluola. Luolassa katsoja pääsee kolmiulotteisesti sisään tietomallinnukseen, pystyy virtuaalisesti kävelemään rakennuksessa ja näkee suunnitellut rakenteet niiden oikeassa, luonnollisessa mittakaavassa.

Lisätietoja:
Pekka Kilponen, rakennuspäällikkö, NCC, puh. 050 421 0161
Kimmo Toukoniemi, tekninen johtaja, Sastamalan kaupunki, puh. 040 684 2716
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäjohtaja, NCC, puh. 0400 764 148

NCC: Visiomme on uudistaa toimialaamme ja tarjota ylivertaisia kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. NCC on yksi johtavista rakentamisen, kiinteistökehityksen ja infrastruktuurin yrityksistä Pohjois-Euroopassa. Sen liikevaihto vuonna 2017 oli lähes 5,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 17.800.  NCC:n osakkeet on noteerattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä.