• NCC/

NCC vuokraa Streamteamille uudet tilat Fredriksbergin kestävän kehityksen korttelista

Lue alkuperäinen

NCC on solminut vuokrasopimuksen tuotantoyhtiö Streamteam Nordic Oy:n kanssa, joka muuttaa Helsingin Vallilaan Konepajan alueelle rakennettavaan Fredriksbergin D-taloon alkusyksystä 2022. D-talon tilat tulevat toimimaan myös MTV:n mediaperheen ja sen laajan viihde-, draama-, urheilu-, uutis- ja ajankohtaisohjelmatarjonnan kotina.

MTV tiedotti muutosta Vallilan Konepajan alueelle 13.8.2020. Muuton myötä MTV tulee nostamaan tv- ja lähetystoiminnan näkyvästi uusien toimitilojen keskiöön ja samalla tuomaan upeat sisältönsä osaksi uudenlaista kaupunkikeskittymää. Luvassa on siis tulevaisuuden ikoninen kohtaamispaikka – viihteen, elämysten ja uutisten koti.

Nyt mediatalon luova voima vahvistuu entisestään, kun Streamteam on solminut vuokrasopimuksen NCC:n kanssa samaiseen Fredriksbergin D-taloon.

- Fredriksberg D:stä on muodostamassa uutta luovaa kulttuuria alueelle tuova mediatalo. On hienoa saada sinne MTV:n seuraksi Streamteam, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista teknisistä tuotantoyhtiöistä. Fredriksbergin toimitilakokonaisuus on hyvä esimerkki siitä, että keskeinen sijainti, modernit tilat ja kestävän kehityksen mukainen toteutus houkuttelevat yrityksiä. D-talo on nyt käytännössä vuokrattu täyteen, NCC:n myyntipäällikkö Uku Jaatinen kertoo.

- Streamteam tunnetaan innovatiivisuudesta ja tuotantojen korkeasta teknisestä laadusta. Toimintamme perustuu tehokkuuteen, täsmällisyyteen ja huippulaatuun. Asiakasluottamus on toimintamme perusedellytys. Fredriksberg D:n modernit ja elämykselliset tilat vastaavat hyvin teknisiin tarpeisiimme, ja luovat meille samalla mahdollisuuden kehittää sekä työntekijä- että asiakaskokemustamme, yhtiön toimitusjohtaja Johanna Koskela toteaa.

- Kestävä kehitys, kiertotalous ja hiilijalanjäljen pienentäminen ovat olleet Fredriksbergin suunnittelun keskiössä. Ne ovat myös meille Streamteamissä tärkeitä tekijöitä, jotka vaikuttivat vahvasti päätökseemme siirtyä kortteliin vuokralaisiksi, jatkaa Streamteamin hallituksen jäsen Eeva Kovanen.

Energiatuotannossa hyödynnetään uusiutuvaa energiaa

Fredriksbergille lasketaan hiilijalanjälki ja se toteutetaan BREEAM-ympäristöjärjestelmän mukaisesti, tavoitteena Excellent-taso.

- Neljän talon katolla olevien aurinkopaneelien tuottama energia vastaa vuositasolla säästöjä yhteensä 25 000 hiilidioksidipäästökilon edestä. Olemme myös tutkineet mahdollisia tapoja toteuttaa Streamteamille tärkeitä kestävän kehityksen tavoitteita. Yksi varteenotettava vaihtoehto on konehuoneiden tuottaman lämmön käyttäminen kiinteistön lämmitykseen, millä voitaisiin kattaa parhaimmillaan jopa 90 % lämpöenergian tarpeesta. Tulevaisuudessa systeemiä voitaisiin mahdollisesti laajentaa lämmittämään myös korttelin muita rakennuksia. Streamteamin pitkän vuokrasopimuksen myötä järjestelmän hyödyt ovat merkittävät, NCC:n projektipäällikkö Miro Pojanluoma sanoo.

- Fredriksbergissä on tavoitteena pitkä elinkaari ja kokonaisuus elää muuttuvien tarpeiden mukaan. Kiertotalous näkyy myös materiaalivalinnoissa sekä rakentamisen aikaisessa toiminnassa, joka tuottaa mahdollisimman vähän jätettä ja kierrättää mahdollisimman paljon materiaaleja.

Lisätietoja:

Uku Jaatinen, myyntipäällikkö, NCC Property Development, puh. 040 651 6309, uku.jaatinen@ncc.fi

Miro Pojanluoma, projektipäällikkö, NCC Property Development, puh. 040 725 2580, miro.pojanluoma@ncc.fi

Juha Koskela, hallituksen puheenjohtaja, Streamteam Nordic Oy, puh. 044 5324799

Satu Holm-Jumppanen, mediasuhteet, NCC, puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@ncc.fi

www.fredriksberg.fi

Fredriksberg lukuina
Fredriksbergin neljästä toisiinsa kytketystä punatiilisestä toimistotalosta muodostuvaa kokonaisuutta on rakennettu vaiheittain:

• A-talo: 9 000 m2, käyttöönotto 5/2018
  • B- ja C-talot: 11 000 m2, käyttöönotto 6/2020
  • D-talo: 8 600 m2, rakentaminen alkoi syyskuussa 2020 ja sen arvioidaan valmistuvan kesällä 2022.

NCC on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Hallitsemme monimutkaiset rakennusprosessit ja rakentamisen kautta vaikutamme myönteisesti asiakkaisiimme ja yhteiskuntaan. Toimialaamme ovat kiinteistökehitys, rakennus- ja infrastruktuurihankkeet sekä asfaltin ja kiviainesten tuotanto. Vuonna 2019 NCC:n liikevaihto oli noin 5,5 miljardia euroa ja työntekijöitä oli 15 500. NCC:n osake on noteerattu Tukholman pörssissä.

Streamteam Nordic on yksi Euroopan suurimmista televisiolähetysten tuotantopalveluiden tarjoajista, joka toteuttaa yli 1300 live-tuotantoa vuodessa. Yhtiö on perustettu vuonna 2006, ja se työllistää noin 50 henkilöä kokoaikaisesti, sekä yli 150 freelanceria. Streamteamin palvelut kattavat koko televisiolähetysten tuotantoketjun kuvaamisesta valmiiseen lähetykseen, sisältäen mm. ulkotuotantoautot, virtuaalistudiot, etäohjauksen sekä signaalien vastaanoton ja jakelun. Streamteamin liikevaihto v. 2019 oli noin 10,5M€, ja se kasvoi lähes 10 % edellisvuodesta.