Talotekniikka-alan lakon vaikutus NCC:n asuntotyömailla

Talotekniikka-alan sähköasentajien työehtosopimusneuvotteluissa ei päästy ratkaisuun. Lakko alkoi torstaiaamuna 7.3. ja vaikuttaa seuraaviin NCC:n asuntotyömaihin: - Asunto Oy Bulevardin Serenadi - Asunto Oy Bulevardin Sonaatti - Asunto Oy Helsingin Meriminttu - Asunto Oy Helsingin Merenvälke - Asunto Oy Sipoon Lönnborg Bostads Ab Kaikille edellä mainituista asunto-osakeyhtiöstä asunnon ostaneille on toimitettu henkilökohtainen tiedote lakon uhasta. Lakko on asuntokauppalaissa tarkoitettu ennalta arvaamaton ja ylivoimainen este. Urakkasopimuksessa on asuntokauppalain mukaisesti varattu oikeus lakosta johtuvaan suoritusajan pidennykseen sekä syntyneiden lisäkustannusten korvaamiseen. Lisäkustannusten rahoitus tapahtuu asuntokauppalain mukaisesti yhtiölle otettavalla lisälainalla, jonka vaikutus asuntojen yhtiövastikkeen rahoitusvastikeosuuteen selviää vasta, kun kaikki lakosta aiheutuneet kustannukset on saatu selville. Työehtosopimusneuvottelujen pitkittyminen voi johtaa myös liittojen toimenpiteisiin lakon laajenemiseksi.