• NE Device SW/

Faizan Global Relief Fund ja NE Device SW aloittavat potilaiden tilan arvioinnin Vitacam-videomittaussovelluksella Pakistanissa

Report this content

NE Device SW Oy on suomalainen lääkinnällisiin ohjelmistoihin ja kuvantamisratkaisuihin erikoistunut yritys. Yrityksen lippulaivatuote 'Vitacam' yhdistää konenäköä ja tavallisia digitaalisia kameroita elintoimintojen mittaamiseen potilaan kasvoista ja rintakehästä. Sovelluksen avulla pyritään tukemaan terveydenhuollon ammattilaisten työtä automatisoimalla rutiininomaisia terveysmittauksia. 'Vitacam' on CE-merkitty lääketieteellinen laite.

Faizan Global Relief Fund on johtava voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysjärjestö, joka toimii yli 65 maassa terveyden, koulutuksen, ruoan, ilmastonsuojelun ja katastrofiavun parissa.

NE Device SW ja Faizan Global Relief Fund (FGRF) ilmoittivat huhtikuun alussa sopineensa strategisen kaupallisen sopimuksen oululaisyrityksen terveysteknologiatuotteen käyttöönotosta järjestön terveyskeskuksessa. Kumppanuuden ansiosta FGRF:n kliiniset asiantuntijat voivat käyttää Vitacam-sovelluksen elintoimintomittauksia Karachissa sijaitsevan uuden Madani Healthcare Centre -terveyskeskuksen potilaiden seulontaan.

Järjestelmän käyttöönotto aloitettiin helmikuun lopussa ja mittauksia suoritetaan keskimäärin jo yli sadalle potilaalle päivittäin. Ramadanin jälkeen huhtikuun lopussa järjestelmän kontaktittomat mittaukset laajennetaan myös klinikan naispotilaiden käyttöön. Päivittäin mitattavien potilaiden määrän ennustetaan nousevan tällöin yli neljäänsataan.

Moyeen Ahmad, NE Device SW:n toimitusjohtaja, kommentoi projektia seuraavasti: "Olemme innoissamme FGRF:n kanssa solmitusta sopimuksesta ja toimimmekin jo aktiivisesti Madani-klinikan toiminnan edistämiseksi. Heidän tavoitteensa parantaa paikallisten yhteisöjen hyvinvointia terveydenhuollon keinoin on linjassa tavoitteemme kanssa edistää hoidon laatua ja saavutettavuutta kontaktittomien, skaalautuvien eHealth-ratkaisujen keinoin. Toivomme projektin olevan alkua pitkälle ja menestyksekkäälle yhteistyölle FGRF:n kanssa."

FGRF:n edustaja Rizwan Ahmed lisäsi: "Olemme erittäin innoissamme yhteistyöstä NE Device SW:n kanssa. Vitacam mahdollistaa jo nyt potilaiden arvioinnin tärkeimpien elintoimintojen avulla ilman fyysistä kosketusta. Odotamme innolla tuottoisaa ja molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä NE Device SW:n kanssa. "

Vitacam mittaa hengitystaajuuden ja sykkeen automaattisesti 15 sekunnin välein kameran suoratoistovideosta. Hengitystaajuus on erityisen tärkeä vitaaliparametri, sillä sen muutokset voidaan yleensä havaita ensimmäisenä heikkenevässä potilaassa. Tarkat hengitysmittaukset ja niihin reagointi varhaisilla ja tehokkailla toimenpiteillä voikin parantaa huomattavasti potilaiden hoitotuloksia. Syke on tärkeä sydän- ja verisuoniterveyden indikaattori ja se tarjoaa arvokasta tietoa useiden erilaisten terveystilojen diagnosoinnissa ja hoidossa.

Pakistanissa keuhkoahtaumataudin esiintyvyyden arvioidaan olevan 13,8 % väestöstä. Suurimmat altistajat maassa ovat tupakointi ja biopolttoaineiden poltto. Normaalia korkeampi hengitystaajuus tai syke voivat ilmaista antibioottihoitoa vaativa keuhkoahtaumatautia.

Sopimuksen mukaisesti Vitacam sijoitetaan kahteen potilaiden vastaanottohuoneeseen Madanin terveyskeskuksessa. Sopimuksen taloudellisia ehtoja ei ole julkistettu. Vitacam lanseerataan pian myös Saudi-Arabiassa, Nigeriassa ja Sudanissa.

Kumppanuutta edistää Vendor Junction, tietopohjainen ammattipalvelu- ja hallinnointiyritys, joka on erikoistunut eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten yritysten kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen Lähi-idässä, Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Vendor Junctionin pääkonttori sijaitsee Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, mutta edustustoja ja toimintaa on maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja projektista saat ottamalla yhteyttä:

moyeen.ahmad@nedevicesw.com
rizwan.ahmed@awandistribution.com