• Neles Oyj/

Neles ja thyssenkrupp Uhde Chlorine Engineers ovat solmineet raamisopimuksen venttiiliratkaisujen toimittamisesta vihreän vedyn tuotantoon

Neles Oyj lehdistötiedote, 17.11.2021 klo 10.00 paikallista aikaa

Sopimuksen puitteissa Neles toimittaa Neles™-segmenttiventtiilejä thyssenkrupp Uhde Chlorine Engineers -yhtiön toteuttamiin elektrolyysilaitoksiin.

Kohti puhdasta energiaa

Vihreä vety on uusiutuvilla energialähteillä tuotettua vetyä. Sitä pidetään keskeisenä tekijänä siirtymisessä puhtaaseen energiaan. Vety tuo merkittäviä mahdollisuuksia uusiutuvan energian varastointiin ja kuljetukseen sekä fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen hiili-intensiivisissä teollisuuden prosesseissa. Yli 30 maata on jo julkistanut strategiansa vedyn osuuden lisäämiseksi energiavalikoimassa.

Vedyllä ja Power-to-X-teknologioilla on keskeinen merkitys teollisuuden hiilestä irtautumisessa. Neles voi auttaa prosessiteollisuuden aloja saavuttamaan hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä. Meillä on kunnianhimoinen vastuullisuusohjelma, ja tämä sopimus on hyvä esimerkki siitä kuinka toteutamme ohjelmaa toimittamalla kestäviä ratkaisuja asiakkaillemme. Odotamme innolla mahdollisuutta jatkaa menestyksekästä yhteistyötämme thyssenkruppin kanssa”, sanoo Neleksen EMEIA-markkina-alueen johtaja Jon Jested-Rask.

Vuosikymmenien kokemus vety- ja teollisuuskaasusovelluksista

Neleksen venttiilien toimivuus on todistettu kymmenissä tuhansissa vety- ja happisovelluksissa ympäri maailmaa. Neles tarjoaa laajan valikoiman venttiiliratkaisuja vetysovelluksiin aina elektrolyysistä hiilen talteenottoon.

”Uudet elektrolyysiteknologiat tai vedyn kaltaisten räjähdysherkkien teollisuuskaasujen hyödyntäminen edellyttävät venttiilejä, jotka toimivat luotettavasti ja äärimmäisen turvallisesti vaativissa paine- ja lämpöolosuhteissa. Hyödynnämme virtauksensäädön pitkää kokemustamme kehittäessämme turvallisia, tehokkaita ja kohtuuhintaisia uusia teknologioita asiakkaillemme eri puolilla maailmaa”, sanoo Neleksen EMEIA-alueen EPC-myyntipäällikkö Marco Laudenbach.

Lisätietoa Neleksen ratkaisuista vihreän vedyn tuotantoon ja käyttöön löytyy osoitteesta neles.com/ptx.

Jon Jested-Rask, EMEIA-markkina-alueen johtaja, Neles, puh. +4524647163, sähköposti: jon.jested@neles.com

Ville Kähkönen, toimialajohtaja, Power to X and Gases, Neles, puh: +358 50 3544735, sähköposti: ville.kahkonen@neles.com

Kaisa Voutilainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Neles, puh. +358 400 188 414, sähköposti: kaisa.voutilainen@neles.com

Neles on yksi johtavista prosessiteollisuuden kriittisten virtauksensäätöratkaisujen ja -palvelujen toimittajista. Maailmanlaajuinen asiantuntijatiimimme ja innovatiiviset ratkaisumme auttavat asiakkaitamme parantamaan prosessinsa suorituskykyä ja varmistamaan turvalliset materiaalivirrat. Neleksen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 576 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on noin 2 950 työntekijää noin 40 maassa.