• Neles Oyj/

Neles Oyj:n lehdistötiedote 5.5.2021 klo 14:00 paikallista aikaa

Neles on toimittanut ensimmäisen 3D-tulostetulla venttiilipesällä varustetun venttiilin kenttätestaukseen. Venttiilipesää lukuunottamatta venttiili on standardi T5-sarjan palloventtiili, joka on tehty ruostumattomasta teräksestä. Kenttätestaus tehdään Teollisuuden Voiman voimalaitoksessa Suomessa. Projekti toteutetaan yhteistyössä Teollisuuden Voiman ja Fortumin kanssa.

Neles näyttää tietä 3D-tulostukselle virtauksensäädössä

Neles on etulinjassa 3D-tulostuksen käytössä venttiilisovelluksissa. Yritys on jo vuosia sitten alkanut testata 3D-tulostuksen soveltuvuutta venttiilien metalliosien valmistamiseen ja toimitti ensimmäiset venttiilit 3D-tulostetuilla, ei-paineenkestävillä metalliosilla vuonna 2018.

”Venttiilipesä on paineenkestävä osa ja siksi sen materiaaliominaisuudet on tunnettava hyvin. Alan standardeja 3D-tulostetuille materiaaleille kehitetään parhaillaan ja laajat testaukset ovat tärkeässä roolissa. Esimerkiksi venttiilipesän veto- ja iskulujuutta on testattu, jotta voidaan varmistua sen turvallisuudesta ja luotettavuudesta prosessissa,” kertoo Jukka Borgman, teknologian kehittämisen johtaja Nelekseltä.

Kenttätestit tuovat paljon arvokasta tietoa siitä, voisiko 3D-tulostusta tulevaisuudessa käyttää paineenkestävien osien tuottamiseen huomattavasti nopeammilla toimitusajoilla. Se myös mahdollistaa materiaalien tehokkaamman käytön ja optimoidut virtauskanavat melunvaimentimissa tuovat paremman suorituskyvyn kuin perinteisesti valmistetut leikkaukset.

3D-tulostus voi auttaa meitä optimoimaan venttiilejä yhä paremmin asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin kaikissa venttiilityypeissä. Testit tarjoavat myös arvokasta tietoa tuotekehitystiimeillemme, jotka etsivät jatkuvasti uusia tapoja kehittää edelleen tuotteiden luotettavuutta, suorituskykyä ja materiaalitehokkuutta,” Borgman lisää.

Katso video 3D-tulostetusta venttiilistä täältä.

Jukka Borgman, Johtaja, Teknologian kehittäminen, Neles, p. +358 50 5913128, sähköposti: jukka.borgman@neles.com

Kaisa Voutilainen, Viestintä- ja markkinointijohtaja, Neles, p. +358 400 188414, sähköposti: kaisa.voutilainen@neles.com

Neles on yksi johtavista prosessiteollisuuden kriittisten virtauksensäätöratkaisujen ja -palvelujen toimittajista. Asiantuntijatiimimme ja innovatiiviset ratkaisumme auttavat asiakkaitamme parantamaan prosessinsa suorituskykyä ja varmistamaan turvalliset materiaalivirrat. Neleksen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Sen liikevaihto vuonna 2020 oli noin 576 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on noin 2 850 työntekijää lähes 40 maassa.

www.neles.com/fi, Twitter