Neste Oyj, Lehdistötiedote, 16.10.2019 klo 17

Borealis ja Neste aloittavat strategisen yhteistyön muovien kierto- ja biotalouden vauhdittamiseksi. Borealis alkaa valmistaa uusiutuvaa polypropeenia Nesteen uusiutuvasta propaanista vuoden 2019 loppuun mennessä.

Borealis alkaa valmistaa uusiutuvaa polypropeenia Nesteen uusiutuvasta propaanista vuoden 2019 loppuun mennessä

Borealis – johtava innovatiivisten ratkaisujen toimittaja polyolefiineissa – ja Neste – maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen toimittaja sekä uusiutuvien drop-in-kemikaaliratkaisujen asiantuntija – aloittavat strategisen yhteistyön uusiutuvan polypropeenin (PP) valmistamiseksi. Yhteistyön ansiosta Borealis alkaa vuoden 2019 lopussa käyttää Nesteen NEXBTL™-teknologiaan perustuvaa 100-prosenttisesti uusiutuvaa propaania uusiutuvana syöttöaineena Kallon ja Beringenin laitoksissaan Belgiassa.

Borealis ja Neste: vastuullisen polypropeenin uusi virstanpylväs

Alan edelläkävijänä vastuullisuudessa Neste tarjoaa biopohjaisia vaihtoehtoja polymeerien ja kemikaalien tuotannossa käytettäville fossiilisille raaka-aineille. Nesteen uusiutuvien tuotteiden vuotuinen tuotantokapasiteetti on kolme miljoonaa tonnia. Kehittämänsä NEXTBL-teknologian ansiosta yhtiö pystyy korkealaatuisten uusiutuvien tuotteiden valmistamisessa hyödyntämään raaka-aineena lähes mitä tahansa biopohjaista öljyä tai rasvaa, myös heikkolaatuisia jäte- ja tähdeöljyjä. Borealis alkaa käyttää Belgian laitoksissaan Nesteen Rotterdamin jalostamolla valmistamaa uusiutuvaa propaania ja luo kokonaisen valikoiman uusiutuvaan polypropeeniin pohjautuen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Borealis korvaa osan fossiilisesta syöttöaineesta biopohjaisella syöttöaineella polypropeenin kaupallisessa tuotannossa. Se on myös ensimmäinen kerta, kun uusiutuvaa propaania dehydrataan (PDH) teollisessa mittakaavassa. Valmistettava tuote on ominaisuuksiltaan yhtä korkealaatuinen kuin tavanomainen polypropeeni, ja se voidaan kierrättää.

Borealiksen Kallon laitoksen ainutlaatuinen PDH- ja PP-tuotantokokonaisuus on järjestelty niin, että yritys voi alkaa tarjoamaan biopohjaista propeenia ja myöhemmin biopohjaista polypropeenia, joiden biopohjainen sisältö voidaan varmentaa ja mitata fyysisesti. Borealis jatkaa myös massatasemallin soveltamista Kallon ja Beringenin tuotannossaan ottaakseen merkittävän edistysaskeleen uusiutuvan propeenin ja uusiutuvan polypropeenin tarjoamisessa asiakkaille. Prosessi sertifioidaan ISCC Plus -järjestelmän (International Sustainability & Carbon Certification) mukaisesti. Tällä osoitetaan, että käytettävä uusiutuva syöttöaine sertifioitu, että se on varmennetusti uusiutuvaa, vastuullisesti valmistettua sekä sen alkuperä jäljitettävissä.

”Uusiutuvien, pääasiassa jäte- ja tähdevirroista valmistettujen syöttöaineiden käytöllä voidaan huomattavasti vähentää riippuvuuttamme fossiilisista syöttöaineista”, selventää Lucrèce Foufopoulos, Borealis Executive Vice President Polyolefins, Innovation & Technology and Circular Economy Solutions. ”Nesteen kanssa tekemämme yhteistyön ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme ja kumppaneillemme uuden valikoiman uusiutuvaan polypropeeniin perustuvia ratkaisuja, joilla he voivat puolestaan tehdä tarjonnastaan ilmastoystävällisemmän. EverMinds™-toimintamallimme mukaisesti olemme edelläkävijöitä muovien kiertotalouden kehittämisessä. Borealis auttaa suojelemaan ympäristöä ja kehittää tulevaisuuden vaatimukset täyttävää liiketoimintaa.”

”Polymeeri- ja kemianteollisuudella on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. Siksi on erittäin mieluista nähdä alan ottavan askeleita entistä vastuullisempien ja ilmastoystävällisempien syöttöainevaihtoehtojen suuntaan. Autamme mielellämme Borealiksen kaltaisia edelläkävijäyrityksiä fossiilisten syöttöaineiden korvaamisessa uusiutuvilla. Tämä uusi yhteistyö on merkittävä panostus elinvoimaisemman maapallon luomiseksi lapsillemme”, Nesteen Renewable Polymers and Chemicals -liiketoimintayksikön johtaja Mercedes Alonso sanoo.

”On hienoa, että Borealis jatkaa aiemman sitoumuksensa mukaisesti kierrätysmuovituotteidensa tarjonnan laajentamista ja ydinliiketoimintansa asteittaista muutosta pois fossiilisten luonnonvarojen käytöstä valmistamalla uusiutuvia muoveja”, Ellen MacArthur Foundationin New Plastics Economy -aloitetta johtava Sander Defruyt toteaa. “Tavoite on linjassa muovien kiertotaloutta koskevan vision kanssa, jota Borealis tukee The New Plastics Economy Global Commitment -sitoumuksellaan. Kiertotaloudessa muovista ei koskaan tule jätettä, ja muovintuotannossa siirrytään rajallisten fossiilisten luonnonvarojen käytöstä materiaalien kierrätykseen perustuvaan malliin. Kasvattamalla uusiutuvien muovien tuotantoa Borealis ja Neste tukevat aktiivisesti siirtymistä muovien kiertotalouteen.”

Viestintäjohtaja (vt.)

Neste:
Nesteen mediapuhelin, puh. 050 458 5076 tai sähköpostilla media(at)neste.com, palvelee arkisin klo 8.30-16.00.

Nesteen kiertotalousratkaisuja muoveille
Nesteen Renewable Polymers and Chemicals -liiketoimintaa johdetaan jatkossa yhtiön Saksan Düsseldorfin toimistosta

Borealis:
Virginia Mesicek, Senior Manager a.i., External Communications, Borealis virginia.mesicek@borealisgroup.com, Puh. +43 1 22 400 772 (Wien, Itävalta)

Borealis lyhyesti

Borealis on johtava innovatiivisten ratkaisujen toimittaja polyolefiineissa, peruskemikaaleissa ja lannoitteissa. Borealiksen pääkonttori sijaitsee Wienissä, Itävallassa. Henkilöstöä on nykyään noin 6 800 eri puolilla maailmaa ja toimintaa yli 120 maassa. Vuonna 2018 Borealiksen liikevaihto oli 8,3 miljardia euroa ja tulos 906 miljoonaa euroa. Mubadala omistaa investointiyhtiönsä kautta Borealiksesta 64 %, ja loput 36 % omistaa itävaltalainen öljy- ja kaasuyhtiö OMV. Borealis tarjoaa asiakkaille palveluja ja tuotteita kaikkialla maailmassa yhteistyössä Borougen ja Bayport Polymersin kanssa. Borouge on Borealiksen ja Abu Dhabi National Oil Companyn (ADNOC) yhteisyritys, ja Baystar™ on Borealiksen, Totalin ja NOVA Chemicalsin yhteisyritys, joka toimii Texasissa. www.borealisgroup.com

Dipolen, Purpolen Baystar ja EverMinds ovat Borealis AG:n tavaramerkkejä.

NEXBTL on Nesteen tavaramerkki.