Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle

Neste Oyj, Uutinen, 13.2.2024

Kuva: Volvo Trucks

Neste vauhdittaa raskaan liikenteen sähköistymistä ja avaa yrityksille vuoden 2024 toisella puoliskolla ensimmäiset raskaiden ajoneuvojen suurteholatauspisteet valtatie 3:n varrella sijaitsevalla Neste Janakkala Linnatuuli -asemalla.

Raskaan liikenteen osuus Suomen tieliikenteen päästöistä on reilu kolmannes.Yritysten toimitilojen ja varikkoalueiden ulkopuolelle sijoittuva raskaiden ajoneuvojen suurteholatauspalvelu täydentää Nesteen Suomessa tarjoamien ratkaisujen valikoimaa, jolla tuetaan siirtymää vähäpäästöisempään liikenteeseen.

“Nesteen uusiutuvat polttoaineet, yritysten varikko- ja toimipisteisiin soveltuvat sähköautojen Neste Lataus -ratkaisut sekä kevyiden ja keskiraskaiden sähköautojen suurteholatauspalvelu Neste MY Uusiutuva Lataus™ saavat nyt rinnalleen uuden ratkaisun, jolla autamme asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Neste Janakkala Linnatuuli -asemalle avattava,  yritysasiakkaidemme kalustoa päätien varrella palveleva, raskaan liikenteen suurteholatauspalvelu on pilotti, jota meillä on ilo kehittää yhteistyössä kumppaneidemme DB Schenkerin ja Volvo Trucksin kanssa. Asiakkaiden tarpeiden pohjalta suunnittelemme, minne merkittäviä investointeja vaativan raskaan kaluston suurteholatauspalvelun tulisi laajentua”, sanoo Nesteen Marketing & Services liiketoiminnan Sustainable Growth -yksiköstä vastaava johtaja Risto Karppinen.

“Yhä useammat kuljetusliikkeet ovat alkaneet investoida raskaisiin sähköisiin kuljetusratkaisuihin. Nesteen Linnatuulen raskaan liikenteen julkinen suurteholatausasema on hieno uutinen. Keskeinen sijainti pääkaupunkiseudun ja Tampereen välillä palvelee asiakkaitamme ja auttaa heitä optimoimaan sähkökuorma-auton latauksen mahdollisimman tehokkaasti etenkin suurilla kokonaispainoilla ajettaessa. Volvo Trucksin tavoitteena on, että puolet sen uusien kuorma-autojen maailmanlaajuisesta myynnistä on sähköisiä vuonna 2030”, kertoo Janne Silvonen, Volvon sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö.

“Normaalia pidempi täyssähköinen ajoneuvoyhdistelmämme ja muut sähkökuorma-autot ovat DB Schenkerille merkittävä askel kohti päästötöntä logistiikkaa. Neste Janakkala Linnatuulen suurteholatauspalvelu parantaa raskaan kaluston latausmahdollisuutta päätien varrella Suomessa. Näin se auttaa meitä vastaamaan asiakkaiden kasvaviin, ympäristön kannalta vastuullisten kuljetusten tarpeisiin. Sen lisäksi, että vähennämme yhdessä Nesteen ja Volvo Trucksin kanssa merkittävästi päästöjä, osoitamme sitoutumistamme vastuullisempaan logistiikkaan ja ohjaamme koko toimialaa kohti ympäristöystävällisempiä ratkaisuja”, sanoo DB Schenkerin Suomen maakuljetuksista vastaava johtaja Harald Knaapinen.

Valtatie 3:n Neste Janakkala Linnatuuli -liikenneaseman raskaan kaluston suurteholatauspisteet on suunniteltu mittasuhteiltaan palvelemaan suurikokoisia ajoneuvoja sekä helppokäyttöisiksi niiden kuljettajille. Latauspisteissä on läpiajettavat pysäköintiruudut, jotka sopivat myös pitkille yhdistelmäajoneuvoille, ja Suomen ensimmäiset nestejäähdytteiset lataussatelliitit mahdollistavat jatkuvan ja korkean 400 kW lataustehon. Liikenneasemalle on vuoden 2024 aikana tulossa myös kevyiden ja keskiraskaiden sähköautojen julkinen suurteholatauspalvelu, Neste MY Uusiutuva Lataus. Liikenneasemalla on tällöin latauskapasiteettia kokonaisuudessaan 1 600 kW, ja sitä voidaan lisätä asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.

“Turvallisuus ja hyvä asiakaskokemus ovat olleet suurteholatauspalvelumme suunnittelussa  keskeisessä roolissa. Nesteen liikenneasemalla raskaiden ajoneuvojen suurteholatauspiste tuodaan pääväylän varrelle, ja kuljettaja saa ajoneuvon latauksen hoidettua nopeasti samalla kun hän tankkaa omat energiavarastonsa täyteen liikenneasemalla. Nämä ovat saamamme palautteen mukaan tärkeitä ammattiautoilijoille, joiden työtä ohjaavat usein tiukat aikataulut”, Karppinen sanoo.

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Volvo Trucks: Janne Silvonen, Commercial and Technical Manager Electromobility, Volvo Finland Ab, janne.silvonen@volvo.com, puh. +358 40 922 3206

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Volvo Trucks lyhyesti (maahantuonti: Volvo Finland Ab)

Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2023 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.

DB Schenker lyhyesti

DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista noin 76 600 työntekijällään yli 1 850 toimipisteessä yli 130 maassa. DB Schenker tarjoaa saman katon alta maa-, lento- ja merikuljetukset sekä kattavat toimitusketjun hallinnan ja sopimuslogistiikan palvelut. DB Schenker tähtää logistiikka-alan kestävään tulevaisuuteen ja investoi jatkuvasti innovatiivisiin kuljetusratkaisuihin, uusiutuviin energialähteisiin ja hiilineutraaleihin tuotteisiin asiakkailleen.
www.dbschenker.com/fi
pulse.dbschenker.com/fi