Neste ja Air BP ainutlaatuiseen yhteistyöhön vastuullisesti tuotetun uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjun kehittämiseksi

Neste Oyj Lehdistötiedote 11.10.2018 klo 10.00

Maailman johtava uusiutuvien tuotteiden tuottaja Neste ja kansainvälinen lentopolttoainetuotteiden ja -palvelujen toimittaja Air BP ovat tehneet yhteistyösopimuksen. Yhtiöt selvittävät mahdollisuuksia parantaa vastuullisen lentopolttoaineen saatavuutta lentokentillä ja lisätä sen toimituksia lentoyhtiöille.

Tässä ainutlaatuisessa kumppanuudessa yhdistyvät Nesteen osaaminen sekä ratkaisut uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannossa ja sekoittamisessa, Air BP:n asiakassuhteet sekä asiantuntijuus polttoaineiden tehokkaiden toimitusketjujen kehittämisessä, sertifioinnissa ja tuotteiden laadun varmistuksessa. Tavoitteena on tuoda Air BP:n maailmanlaajuisen lentoasemaverkoston asiakkaiden käyttöön yhteisesti brändätty ja vastuullisesti tuotettu uusiutuva lentopolttoaine.

Vastuullisesti tuotettu lentopolttoaine tehdään sekoittamalla fossiilista lentopolttoainetta uusiutuvien hiilivetyjen kanssa, jotka on tuotettu esimerkiksi käytetystä paistinrasvasta. Polttoaine sertifioidaan kuten JET A1 lentopolttoaine, ja sitä voi käyttää lentokoneissa ilman teknisiä muutoksia. Vastuullinen lentopolttoaine vähentää raakaöljyn käyttöä, ja sillä on pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin tavallisella lentopolttoaineella.

”Olen hyvin iloinen voidessani kertoa yhteistyön aloittamisesta Air BP:n kanssa. Uskon, että yhteistyötä tekemällä pystymme löytämään parhaat keinot luotettavien toimitusketjujen kehittämiseen ja varmistamaan, että uusiutuvaa lentopolttoainetta on entistä laajemmin saatavilla. Näin pystymme vastaamaan uusiutuvan lentopolttoaineen kasvavaan kysyntään. Tuote tuo lentoyhtiöille selkeitä etuja pienentämällä niiden ympäristöjalanjälkeä”, sanoo Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja Kaisa Hietala.

Air BP:n toimitusjohtaja Jon Platt lisää: ”Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että alan johtajan Nesteen kanssa tekemämme yhteistyön ansiosta pystymme tukemaan asiakkaitamme heidän hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteissaan. Ilmailun hiilen vähentämistavoitteet saavutetaan vain koko toimitusketjun tuella. Yhdistämällä kokemuksemme ja asiantuntijuutemme voimme saada muutosta aikaan, edistää vastuullisesti tuotetun uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä ja mahdollistaa luotettavat toimitukset asiakkaille.”

Ilmailun kunnianhimoisena tavoitteena on vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä siten, että vuodesta 2020 alkaen kasvu on hiilineutraalia. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen hiilidioksidin nettopäästöjä on määrä vähentää 50 prosenttia. Tällä hetkellä vastuullisesti tuotettu uusiutuva lentopolttoaine on ainoa vaihtoehto fossiilisille polttoaineille. Nesteen ja Air BP:n kaltaisten tulevaisuuteen suuntautuvien yritysten yhteistyötä tarvitaan, jotta ilmailu voi jatkaa maailman yhdistämistä aiempaa pienemmillä kasvihuonekaasupäästöillä.

Molemmat yritykset ovat jo osoittaneet olevansa alalla edelläkävijöitä. Neste MY uusiutuva lentopolttoaine on osoittanut teknisen toimivuutensa tuhansilla kaupallisilla lennoilla. Lentoyhtiöt voivat ottaa sen helposti käyttöön ilman investointeja uusiin suihkumoottoreihin tai erillisiin polttoainejakelujärjestelmiin. Se valmistetaan uusiutuvista ja vastuullisesti tuotetuista raaka-aineista, ja se vähentää siten huomattavasti tuotteen koko elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä.

Air BP on toimittanut BP-biolentopolttoainetta vuodesta 2014 lähtien noin kymmenelle lentoasemalle Pohjoismaissa. Oslon lentoasemalla yhtiö muun muassa toimitti ensimmäisenä uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttämällä lentoaseman polttoaineen jakeluinfrastruktuuria aiemmassa yhteistyössä Nesteen ja muiden keskeisten norjalaisten ja alan sidosryhmien kanssa.

Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Air BP

Jon Platt

Lisätietoa

Neste: Kaisa Hietala, Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja, puh. 010 458 4128

Air BP - Emerald Media: +44 1420 560094 / liz.danner@emeraldmedia.co.uk

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla.

Lisätietoa osoitteessa neste.com

Tietoa Air BP:stä

Air BP on BP:n ilmailualan divisioona, ja maailman johtavia lentopolttoainetuotteiden ja -palvelujen toimittajia. Yhtiö on investoinut ilmailualaan yli 90 vuotta, ja tällä hetkellä se toimittaa vuodessa noin 6,5 miljardia gallonaa lentopolttoainetta. Yhtiö toimittaa polttoainetta yli 6 000 lennolle päivässä noin 900 kohteeseen yli 50 maassa – siis yli neljälle lennolle minuutissa. Asiakkaina on liikelentoyhtiöitä, armeijoita, lentokoneita omistavia yrityksiä ja yksityishenkilöitä, lentoasemia ja lentokenttien toimijoita.

Air BP:n palveluihin kuuluu tankkauslaitteiden suunnittelu, rakentaminen ja käyttö, tekninen tuki ja koulutus, asiakkaiden tukeminen hiilidioksidin vähentämistavoitteiden täyttämisessä ympäristöratkaisujen avulla, Sterling Card -maksukorttijärjestelmä ilma-alusten tehokkaaseen tankkaamiseen sekä innovatiiviset digitaaliset alustat, joilla lisätään tehokkuutta ja vähennetään riskejä. www.airbp.com

Lainaukset

Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen johtaja Kaisa Hietala