Neste ja Mitsubishi Corporation sopivat strategisesta kumppanuudesta uusiutuvien kemikaalien ja muovien toimitusketjujen kehittämiseksi

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 16.7.2024 klo 9.00

Kuva: Sopimuksen allekirjoittivat Carrie Song, Senior Vice President, Commercial, Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoimintayksiköstä, ja Yoshiyuki Watanabe, Division COO, Business Development Division, Mitsubishi Corporation. Lähde: Mitsubishi Corporation

Neste ja Mitsubishi Corporation ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta, joka keskittyy uusiutuvien kemikaalien ja muovien arvoketjujen kehittämiseen japanilaisille brändeille. Uusiutuvien kemikaalien ja muovien arvoketjujen kehittäminen kohdennetaan muun muassa elintarvike- ja juomateollisuuden, vaatetusalan ja kuluttajaelektroniikan brändeihin. Kumppanuuden kautta Neste ja Mitsubishi Corporation pyrkivät vauhdittamaan päästöjä vähentävien toimitusketjujen rakentamista brändien omistajille Japanissa.

Yhteistyön puitteissa Neste tarjoaa vastuullisuuden ja vastuullisempien materiaalien asiantuntemustaan. Vastuullisempiin materiaaleihin kuuluu myös uusiutuva Neste RE™, joka on biopohjainen raaka-aine muovien valmistukseen. Mitsubishi Corporation tarjoaa vahvan kokemuksensa petrokemian tuotteiden ja johdannaisten liiketoiminnan kehittämisestä sekä toimitusketjun hallinnasta toiminta-alueellaan. Yhdessä Neste ja Mitsubishi Corporation tulevat tarjoamaan japanilaisille brändeille kattavia ratkaisuja, joiden avulla brändit voivat vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista toimitusketjuissaan.

Neste ja Mitsubishi Corporation ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä useissa hankkeissa. Yhteistyössä muiden kumppanien kanssa on muun muassa mahdollistettu uusiutuvien PET-pullojen tuottaminen Suntory Holdings Limitedille sekä monen osapuolen yhteistyö vaatteiden tuottamiseksi biopohjaisista materiaaleista Goldwin Inc:lle.

”Tämän kumppanuuden myötä voimme tarjota japanilaisille yrityksille, jotka haluavat toimia vastuullisesti, kattavan ratkaisun, jolla he voivat vähentää muoviin liittyviä kasvihuonekaasupäästöjä”, sanoo Carrie Song, Senior Vice President, Commercial, Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoimintayksiköstä. ”Mitsubishi Corporationin kanssa tarjoamme tähän tarvittavat materiaalit ja osaamisen. Yhdessä voimme myös saada materiaalit mukaan arvoketjuihin, jolloin yritysten on helpompi siirtyä vastuullisempiin ratkaisuihin.”

”Vahvuutenamme on kyky luoda toimitusketjuja ja tavoittaa laajasti eri brändien omistajia Japanissa”, sanoo Yoshiyuki Watanabe, Division COO, Business Development Division, Mitsubishi Corporation. ”Olemme rakentaneet tätä osaamista vuosien ajan perinteisellä kaupankäynnillä ja strategisilla investoinneilla yhteistyössä luotettavien kumppaneiden kanssa. Olemme tietoisia, että emme voi saavuttaa tavoitteitamme yksin. Siksi haluamme vahvistaa yhteistyötä Nesteen kanssa. Olemme innoissamme, että voimme laajentaa verkostoamme kumppaneihin, joilla on samankaltaiset arvot kuin meillä ja jotka tuottavat siten taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristöhyötyjä yhteiskunnan tarpeisiin.”

Strategisen kumppanuuden myötä Neste ja Mitsubishi Corporation vauhdittavat siirtymää fossiilisista uusiutuviin muoveihin ja edistävät päästöjä vähentävän yhteiskunnan varhaista toteutumista materiaalialalla.

Hanna Maula
Viestintä- ja brändijohtaja

Neste:
Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Mitsubishi Corporation: Yhteydenotot Mitsubishi Corporationin yritysviestintäosastoon, puh. +81-3-3210-2171.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) hyödyntää innovatiivista, tieteeseen perustuvaa teknologiaa muuttaakseen jätteitä ja muita raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi ja kierrätysraaka-aineiksi. Yhtiö tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi ja auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Neste on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on palkittu toistuvasti CDP:n tunnustuksilla ja valittu maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Mitsubishi Corporation in brief

Mitsubishi Corporation (MC) is a global integrated business enterprise that develops and operates businesses together with its global network of around 1,800 group companies.
MC has eight Business Groups that operate across virtually every industry: Environmental Energy, Materials Solution, Mineral Resources, Urban Development & Infrastructure, Mobility, Food Industry, Smart-Life Creation and Power Solution. Through these eight Business Groups, MC's current activities have expanded far beyond its traditional trading operations to include project development, production and manufacturing operations, working in collaboration with our trusted partners around the globe.
With an unwavering commitment to conducting business with integrity and fairness, MC remains fully dedicated to growing its businesses while contributing to a prosperous society.