Neste ja Ravago aikovat perustaa muovijätteen kemialliseen kierrättämiseen keskittyvän yhteisyrityksen

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 20.10.2021 klo 13

Kuva: Ilmakuva suunnitellusta sijainnista North Sea Portissa, Alankomaiden Vlissingenissä. © Peter Buteijn

Neste ja Ravago aikovat perustaa yhteisyrityksen muovijätteen kemialliseen kierrätykseen tarkoitetun teollisuuslaitoksen rakentamiseksi North Sea Portiin Alankomaiden Vlissingeniin. Suunniteltu laitos olisi ensimmäinen vaihe yhteisen kemiallisen kierrätyksen toiminnalle (ns. ”edistynyt kierrätys”) maailmanlaajuisesti. Toiminnassa aiotaan hyödyntää termokemiallista nesteytysteknologiaa, jonka kehittäjä on yhdysvaltalainen innovatiivinen kemiallisen kierrätyksen teknologiaa kehittävä Alterra Energy. Tällä projektilla Neste – maailman johtava uusiutuvan dieselin, uusiutuvan lentopolttoaineen ja polymeeri- ja kemianteollisuuden uusiutuvien drop-in-syöttöaineiden ja -ratkaisujen tuottaja – sekä Ravago – maailman johtava polymeerien jakelija ja kierrättäjä – edistävät kemiallisen kierrätyksen kaupallistamista. Järjestelyn toteutuminen edellyttää vielä viranomaisten hyväksyntää.

Asiantuntemuksen yhdistäminen koko arvoketjussa

Suunniteltu strateginen kumppanuus yhdistää Ravagon asiantuntemuksen muovijätteen kierrätyksessä, Alterra Energyn nesteytysteknologian ja Nesteen asiantuntemuksen hiilivetyjen käsittelyssä. Nesteen ja Ravagon tavoitteena on perustaa North Sea Portiin Vlissingeniin ensimmäinen teollinen kemiallisen kierrätyksen laitos, jonka käsittelykapasiteetti olisi noin 55 000 tonnia sekamuovijätettä vuodessa eli noin 1,7 miljoonan keskiverto-EU-kansalaisen* vuodessa tuottama määrä pakkausmuovijätettä. Kumppaneiden pitkäaikaisena tavoitteena on kasvattaa käsittelykapasiteettia merkittävästi maailmanlaajuisesti ja kehittää yhteisyrityksestä sekamuovijätteen kemiallisen kierrätyksen globaali johtaja.

”Olemme todella innoissamme yhteisen hankkeemme etenemisestä. Nyt kun investoinnin sijainti ja laajuus ovat selvillä, olemme taas yhden askeleen lähempänä unelmamme toteutumista,” kertoo Theo Roussis, Ravagon toimitusjohtaja. ”Yhdessä Nesteen kanssa meillä on kaikki ainesosat menestysreseptiin, jolla luomme skaalautuvia ratkaisuja ja muunnamme kierrätykseen soveltumattomia jätevirtoja arvokkaiksi lopputuotteiksi.”

”Kemiallinen kierrätys on tunnettu jo jonkin aikaa lupaavana kiertotalouteen siirtymistä vauhdittavana teknologiana”, kertoo Mercedes Alonso, Nesteen Renewable Polymers and Chemicals -liiketoimintayksikön johtaja. ”Nyt on aika astua uudelle tasolle kehittämällä lupauksesta teollisen mittakaavan ratkaisu. Yhdistämällä Ravagon ja Nesteen asiantuntemuksen saamme valmiudet nopeaan teknologian käyttöönottoon ja tuotannon käynnistämiseen kaupallisessa mittakaavassa. Tavoitteellisen yhteistyön ansiosta voimme yhdistää osaamisemme arvoketjun kaikissa vaiheissa ja tehdä jätteestä arvokkaan resurssin. Tavoitteemme on selvä: haluamme olla uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen globaali johtaja.”

Ravagon ja Nesteen välisen yhteistyön looginen seuraava vaihe

Suunniteltu investointi on luonteva jatko kumppaneiden nopeasti edenneelle yhteistyölle. Vuonna 2019 Neste ja Ravago määrittivät yhteisen tavoitteensa sekamuovijätteen käsittelykapasiteetin kasvattamisesta yli 200 000 tonniin vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Siitä lähtien kumpikin yhtiö on arvioinut teknologioita ja raaka-ainemarkkinoita ja kehittänyt yhteisiä liiketoimintamalleja kehittääkseen kemiallisen kierrätyksen kapasiteettia. Jo vuonna 2020 Neste toteutti öljynjalostamollaan Suomessa ensimmäisen monista nesteytetyn muovijätteen teollisen mittakaavan koeajoista.

*) Yksi keskiverto-EU-kansalainen tuotti keskimäärin 33 kiloa muovijätettä vuonna 2018. Lähde: Eurostat.

Lisätietoja:

Neste:

Heikki Färkkilä, Chemical Recycling, Renewable Polymers and Chemicals -liiketoimintayksikön johtaja. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Ravago:
Ota yhteyttä Ravagoon: communication@ravago.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

Ravago in brief

Since its foundation in 1961 by Raf Van Gorp, Ravago has been a family-owned, global service provider to the chemical industry. As distributor of polymers and chemicals, logistics service provider and manufacturer of polymers, chemicals and construction materials, we serve nearly 50,000 customers with multiple products and services. Recycling has been our legacy and core since our inception: nowadays, we mechanically recycle over 300,000 metric tons of polymer waste annually with the goal of tripling this volume over the coming 10 years. Our growth has been possible thanks to the 8,000 employees that make up our family, and the values we represent: entrepreneurship, humility, human focus and professionalism. For more information: www.ravago.com