Neste ja REMONDIS kumppaneiksi muovijätteen kemiallisen kierrätyksen kehittämisessä

Neste Oyj, lehdistötiedote, 23.10.2019 klo 14

Neste, maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja sekä uusiutuvien drop-in-kemikaaliratkaisujen asiantuntija, ja REMONDIS, yksi maailman suurimmista yksityisomistuksessa olevista kierrätys-, palvelu- ja vesiyrityksistä, ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen kehittämisestä. Yritykset keskittyvät kemiallisen kierrätyksen kehittämiseen ja kiihdyttämiseen tavoitteenaan saavuttaa yli 200 kilotonnin kapasiteetti  muovijätteen prosessoinnissa vuodessa.

Muovien mekaaninen kierrätys on edistänyt kiertotaloutta sekä tukenut raaka-aineiden riittävyyttä ja ilmastonsuojelua jo vuosikymmenien ajan. Kumppanuus yhdistää REMONDISin osaamisen jätteenkeräyksessä- ja lajittelussa Nesteen kokemukseen ja osaamiseen öljynjalostuksesta sekä heikkolaatuisten jäte- ja tähdemateriaalien käsittelystä. Yritysten tavoitteena on rakentaa kemiallisen kierrätyksen ekosysteemi, jotta myös muut arvoketjuun kuuluvat yritykset voivat kehittää mekaanista kierrätystä täydentäviä kierrätysratkaisuja. Tämä ulottuu myös muoveihin, joita on nykyisin vaikeaa tai mahdotonta kierrättää.

Muovien kemiallinen kierrätys hajottaa muovijätteen muovi- ja kemianteollisuuden raaka-aineeksi käytettäväksi uusien korkealaatuisten muovien, kemikaalien ja polttoaineiden tuotannossa.

”Jotta muovien kemiallinen kierrätys olisi mahdollista teollisessa mittakaavassa, on välttämätöntä, että kierrätys- ja kemianteollisuus toimivat tiiviissä yhteistyössä. REMONDISin ja Nesteen välinen kumppanuus keskittyy optimaalisen kierrätysprosessin kehittämiseen, jotta yhä suurempi osa muoveista olisi jatkossa osa kiertotaloutta”, korostaa Jürgen Ephan, Managing Director, REMONDIS Recycling.

”Haluamme luoda elinvoimaisemman maapallon lapsillemme. Saadessamme myös REMONDISin arvoketjukumppaneittemme joukkoon voimme kehittää kemiallisen kierrätyksen ratkaisua, joka laajentaa mahdollisuuksia kierrättää vielä tänä päivänä kierrätykseen kelpaamattomia materiaaleja. Kemiallinen kierrätys mahdollistaa hiilen kierrättämisen yhä uudestaan ​​ja uudestaan sekä vähentää raakaöljyriippuvuutta, mikä on yksi Nesteen keskeisistä tavoitteista alan vastuullisuusjohtajana. REMONDISin ja Nesteen välinen yhteistyö tuo meidät myös askeleen lähemmäksi sitoumustamme prosessoida vuosittain yli miljoona tonnia muovijätettä vuodesta 2030 lähtien,'' sanoo Nesteen Renewable Polymers & Chemicals -liiketoiminnasta vastaava johtaja Mercedes Alonso.

REMONDISin ja Nesteen välinen yhteistyö on myös askel kohti sellaisia innovaatioita ja investointeja, joita tarvitaan kierrätysteollisuudessa tulevaisuudessa. Tarvitsemme uutta kapasiteettia, teknologioita ja EU:n kunnianhimoisten kierrätystavoitteiden saavuttamista tukevaa lainsäädäntöä. Kemiallinen kierrätys voi olennaisesti edistää näiden tavoitteiden saavuttamista.

Viestintäjohtaja (vt.)

Neste:

Heikki Färkkilä, Vice President, Chemical Recycling, Renewable Polymers and Chemicals. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Jätemuovi korvaamaan raakaöljyä

Nesteen kiertotalousratkaisuja muoveille

REMONDIS SE & Co. KG:

Michael J. Schneider, Press Spokesperson / Manager Press & Public Relations, puh. +49(0)2306/106-515, michael.schneider@remondis.de

Remondis SE & Co. KG

REMONDIS is one of the world's largest privately owned recycling, service and water companies and provides services to around 30 million people. Via its branches and associated companies, REMONDIS operates across four continents including 24 European countries, China, India, Taiwan, the United Arab Emirates, Egypt and Australia. Founded in 1934, this family-run business has a workforce of more than 36,000 employees and an annual turnover of 7.9 billion euros (2018). REMONDIS focuses on developing partnerships to implement novel and forward-looking concepts and ideas to help conserve our raw material and water supplies for future generations. www.remondis.de