Neste ja Veho jatkavat tutkimuksia bensiinikäyttöisten ajoneuvojen häiriöiden selvittämiseksi

Neste Oyj, lehdistötiedote, 17.9.2018 klo 18.00

Kuten julkisuudessa on kerrottu, Mercedes-Benzin tietyissä bensiinikäyttöisissä ajoneuvomalleissa on syttynyt moottorin häiriövalo. Tapaukset koskevat vain kyseisen automerkin joitakin bensiinikäyttöisiä moottorityyppejä Suomessa.

Asian selvittämiseksi Neste ja Veho ovat tutkineet laajasti sekä polttoaineita että moottoreiden polttoainesuuttimia. Tutkimuksissa on selvinnyt, että ongelma esiintyy satunnaisesti polttoainesuuttimeen kertyvän aineen vuoksi. Aine on tunnistettu suolaksi, joka on muodostunut kemiallisen reaktion seurauksena. Kyseistä suolaa ei ole löytynyt Nesteen asemien polttoainenäytteistä. Asemille toimitetut polttoaineet ja asemilta otetut polttoainenäytteet ovat olleet tuotestandardin mukaisia.

Neste vastaa aina myymänsä polttoaineen laadusta ja seuraa jatkuvasti myymiensä polttoaineiden laatua läpi koko jakeluketjun aina valmistuksesta bensiinipumpulle asti. Neste, Veho ja Daimler AG jatkavat tutkimuksia ongelman juurisyyn löytämiseksi yhteistyössä alan johtavien koti- ja ulkomaisten asiantuntijoiden kanssa. Olemme myös kytkeneet tutkimuksiin riippumattomia tahoja.

Haluamme muistuttaa, että jos auton moottorin häiriövalo syttyy, suosittelemme olemaan yhteydessä merkkihuoltoon.

Kutsu median infotilaisuuteen 18.9. klo 10.00

Neste ja Veho järjestävät aiheeseen liittyen infotilaisuuden medialle 18.9, klo 10.00, jossa molempien yhtiöiden asiantuntijat ja johto vastaavat kysymyksiin. Tilaisuus järjestetään Nesteen pääkonttorissa osoitteessa Keilaranta 21. Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelimitse soittamalla numeroon 09 747 90 302 (pin: 69686954#).

Neste Oyj ja Veho Oy Ab

Lisätietoja:

Neste: Susanna Sieppi, viestintäpäällikkö, 050 458 4156
Neste: Tommi Juusela, myyntijohtaja, 050 458 4497
Veho: Pekka Koski, lehdistöpäällikkö, 0400 210 490
Veho: Jorma Laakkonen, teknisen palvelun päällikkö, 0500 414 833

Neste kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla.