“Neste meni juuri boikottiin” – ilmastonmuutoksesta pitää puhua vihasta huolimatta

Neste Oyj Lehdistötiedote 17.4.2019 klo 11

Neste julkaisi viime viikolla kampanjan, jolla haluttiin herättää keskustelua eri keinoista ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja haastaa tuleva hallitus asettamaan kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet. Osana kampanjaa yritys haastoi joukon tunnettuja suomalaisia ja toimitusjohtajansa valheenpaljastustestiin.

Kampanjavideo keräsi Nesteen sosiaalisen median kanaviin satoja kommentteja, joista poikkeuksellisen suuri osa oli negatiivisia. Kommentoijat provosoituivat ilmastonmuutokseen liittyvästä keskustelusta kuten kommentit “En haasta, lopettakaa ilmastovööhötys!”, “Ai tekin hössötätte ilmastonmuutoksesta”, “Tankkaan vastedes muilla asemilla” ja “Leikkasin korttinne kahtia” tai “Neste meni juuri boikottiin” kertovat.

Tästä huolimatta Neste haluaa puhua ilmastonmuutoksesta.

“Tiesimme, että ilmastonmuutos herättää tunteita. Emme kuitenkaan arvanneet, että se synnyttäisi vihapuhetta ja alatyylisiä kommentteja kuten “Tapa ittes tyhmä mummeli”. Juuri käydyistä vaaleista puhuttiin ilmastovaaleina, ja ilmastonmuutos oli selvästi yksi mielipiteitä jakaneista vaalikysymyksistä. Keskustelun polarisaatio näkyi myös meidän kampanjassamme”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.

“Yhteiskunta muuttuu, ja yritykset sen mukana. Yhä useammat yritykset ovat rakentaneet ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyen ratkaisuja ja kannattavaa liiketoimintaa luoden samalla talouskasvua ja hyvinvointia koko yhteiskunnalle, kuten Talouselämä-lehti kirjoitti. Ilmastonmuutos on aikamme suurin haaste, ja siksi siitä pitää puhua negatiivisista kommenteista huolimatta. Ilmastonmuutos ei odota, vaan meidän tulee ottaa käyttöön pieniä ja suuria päästöjä vähentäviä ratkaisuja heti, kun niitä on saatavilla. Ihaninta olisi, että tuleva hallitus saisi jo aikaan mahdollisimman näkyviä tekoja”, Hyötyläinen sanoo.

Algoritmit sensuroivat ilmastonmuutokseen liittyviä keskusteluja

Kampanjan toteutuksessa Neste kohtasi myös muita yllättäviä haasteita.

“Kampanjan lähdettyä liikkeelle meistä tuntui, ettei viestimme oikein tavoittanut laajempaa yleisöä. Kommentteja tuli paljon, mutta orgaanisesti se ei levinnyt niin kuin vastaavat aiemmat videomme. Tarkemmin tutkiessa selvisi, että sosiaalisen median kanavien algoritmit sensuroivat ilmastonmuutokseen liittyviä keskusteluja. Toisin sanoen niiden näkyvyyttä rajoitetaan, koska keskustelun aihe on herkkä, herättää paljon intohimoja ja on paikoin erittäin polarisoitunutta. Jos maailman vastuullisin energiayritys ei pysty rajoitusten vuoksi käymään keskustelua asiasta, niin kenellä siihen sitten on mahdollisuus?”, Hyötyläinen kysyy.

“Keskustelun jatkamiseksi julkaisimme juuri kampanjavideostamme sensuroidun version. Jäämme seuraamaan, miten se tulee toimimaan sosiaalisessa mediassa“, Hyötyläinen jatkaa.

#Totuudenhetki-kampanjassa Neste kutsuu suomalaiset mukaan haastamaan tulevan hallituksen asettamaan kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. Avoin kirje ja valheenpaljastustesteistä koostettu video löytyvät sivustolta www.totuudenhetki.fi.

Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Lisätietoja: Mika Hyötyläinen, markkinointijohtaja, Marketing & Services -liiketoiminta-alue, Neste, puh. 010 458 4132, mika.hyotylainen(at)neste.com; Ilkka Räsänen, johtaja, yhteiskuntasuhteet, Neste, puh. 050 458 5123

Valheenpaljastusvideo ja avoin kirje
Seuraa hashtagia #totuudenhetki