Neste mukana jo kuudetta kertaa järjestettävässä Kinkkutempussa ‒ joulun kiertotalousteko tavoittelee tänä vuonna 300 000 osallistujaa

Neste Oyj, Uutinen, 14.12.2021

Neste on mukana jo kuudetta kertaa järjestettävässä Kinkkutempussa, joka käynnistyy perjantaina 17.12.2021. Monelle suomalaiselle jo perinteeksi muodostuneen kiertotalousteon tarkoituksena on kannustaa kotitalouksia keräämään ja kierrättämään joulukinkun ja muiden jouluruokien paistinrasvat hyödynnettäväksi Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen valmistuksessa. Tänä vuonna ympäri Suomen avataan lähes 300 keräyspistettä, jotka ovat avoinna aina 7.1.2022 saakka.

Viime jouluna Kinkkutemppuun osallistui ennätykselliset lähes 240 000 suomalaista kotitaloutta ja paistinrasvaa kerättiin yhteensä 55 tonnia. Tästä määrästä valmistetulla uusiutuvalla dieselillä voisi ajaa henkilöautolla jopa 17 kertaa maapallon ympäri. Joulun 2021 tavoitteena on kasvattaa osallistujien määrä 300 000 kotitalouteen.

“Kiertotalouden merkitys suomalaisten kuluttajien ja yritysten keskuudessa kasvaa hiljalleen. Kinkkutemppu on hieno esimerkki yritysten välisestä yhteistyöstä vastuullisuudessa, sillä hanke järjestetään 15 eri toimijan yhteisvoimin. Kinkkutempun paistinrasva saa uuden elämän uusiutuvana dieselinä, joka on vaihtoehto niin kuluttajille kuin yrityksillekin omien ilmastopäästöjen vähentämiseen. Neste MY Uusiutuvan Dieselin avulla autoilun hiilijalanjälkeä voi pienentää jopa 90 %* verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Kutsumme jokaisen suomalaisen osallistumaan yhteiseen joulun ajan ilmastotekoon“, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan markkinointipäällikkö Tytti Stranding.

Kaikkien jouluruokien, kuten kinkun, kalkkunan, kalan tai juuresten, paistinrasvat voi kierrättää uusiutuvaksi dieseliksi. Keräyspisteitä löytyy valtakunnallisesti kaikkien K-Citymarketien ja lukuisten muiden K-ruokakauppojen, Neste- ja Neste K -asemien yhteydestä sekä joidenkin kuntien jätepisteiltä.

Lassila & Tikanoja toimittaa paistinrasvat eteenpäin Rasmix Oy:lle käsiteltäväksi, ja sieltä rasvajäte kuljetetaan Nesteen jalostamolle Porvooseen, jossa siitä valmistetaan uusiutuvaa dieseliä.

Ilmastokeskustelu ei merkittävästi näy suomalaisten joulun vietossa

Tuhannelle suomalaiselle marraskuussa 2021 toteutetusta kyselytutkimuksesta** selviää, että vain 10 % vastaajista kokee ilmastokeskustelun vaikuttavan omaan tai perheen joulun viettoon. Nuorten, 18‒24-vuotiaiden keskuudessa ilmastoasioiden vaikutus omaan jouluun on hieman suurempi (19 %). Ilmastokeskustelun vaikutus näkyy eniten joulun ajan ruokahävikin minimoimisena, jätteiden lajitteluna sekä lahjojen ostamisen vähentämisenä.

Joka neljäs vastaaja kokee, että jätteiden kierrättäminen arjessa jää joskus tai usein tekemättä siksi, ettei osaa lajitella jätteitä oikein. Lähes puolet vastaajista perustelee syyksi sen, että kierrätyspiste sijaitsee liian kaukana. Ruoanvalmistuksesta syntyvä tai ylijäänyt paistinrasva on myös jätettä ja valtaosa suomalaisista hyödyntää sen jollain tavalla. Vastaajista 31 % hyydyttää paistinrasvan ja laittaa sen biojätteeseen, kun taas 25 % hävittää paistinrasvat sekajätteen mukana. Vastaajista 8 % kaataa rasvan viemäriin.

Kinkkutemppu tarjoaa jokaiselle suomalaiselle mahdollisuuden kierrättää jouluruokien valmistuksesta syntyneet paistinrasvat oikein, tarjoten samalla mahdollisuuden korjata vääriä toimintamalleja, kuten viemäriputkiston tukkimista rasvalla.

“Kinkkutemppu on hyvä vaihtoehto kierrättää rasva, sillä sitä kautta osallistuu samalla kiertotalouteen. Olemme iloisia siitä, että hanke voidaan järjestää jo kuudetta kertaa ja että suomalaiset ovat ottaneet Kinkkutempun osaksi jouluperinteitään. Uskomme sen kasvattavan kiertotalouden merkitystä hiljalleen myös muualla arjessa”, sanoo bio- ja kiertotalouden johtava asiantuntija Pia Vilenius Kemianteollisuudesta.

Lisätietoa:

Kinkkutempun keräyspisteet, tarkemmat kierrätysohjeet sekä usein kysytyt kysymykset ja vastaukset löytyvät osoitteesta www.kinkkutemppu.com.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2018/2001/EU) mukainen.

**) Kyselytutkimus toteutettiin valtakunnallisena IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -kuluttajapaneelina aikavälillä 16.-25.11.2021. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti 1 000 suomalaista kuluttajaa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Kinkkutemppu lyhyesti

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Yhdessä Kemianteollisuuden kanssa Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Rasmix, Kemian pooli, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry. Lisätietoja osoitteesta www.kinkkutemppu.com.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi