Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus Ruotsissa kasvaa yli 200 myyntipisteeseen vuoden loppuun mennessä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 27.5.2020 klo 10.00

Neste syventää yhteistyötään Ruotsin suurimpiin polttoaineyhtiöihin kuuluvan OKQ8:n kanssa. Uusiutuvista ja vastuullisista raaka-aineista valmistettavaa Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta tulee saataville 130 OKQ8-asemalle vuoden 2020 loppuun mennessä, myös kuluttaja-asiakkaille. Neste MY uusiutuvaa dieseliä Ruotsissa myyvien jakeluasemien määrä nousee yli 200 myyntipisteeseen, mikä on yli kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

“Yhteistyö Nesteen kanssa sopii OKQ8:n vastuullisuusstrategiaan. Vuoden 2020 loppuun mennessä 1,6 miljoonaa jäsentämme sekä yksityis- ja ammattiasiakastamme voivat tankata Neste MY uusiutuvaa dieseliä OKQ8:lla ja OKQ8:n asemaverkoston liikenneasemilla ympäri Ruotsia. Kumppanuus on tärkeässä asemassa vastuullisuusagendallamme, ja uusiutuvaa dieseliä (HVO100) myyvien asemien määrä tulee jatkossakin kasvamaan tulevina vuosina 740 aseman verkostostossamme”, kertoo Andréa Haag, Director Sustainability & Network, OKQ8.

”Tämä yhteistyö on tärkeä askel uusiutuvaa tieliikennettä koskevan kasvustrategiamme toteuttamisessa niin Ruotsissa kuin maailmanlaajuisestikin. Yhteistyö yli kaksinkertaistaa Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuuden Ruotsissa. Olemme erittäin iloisia voidessamme tarjota uusiutuvaa dieseliämme aiempaa useammille autoilijoille, raskaan ja julkisen liikenteen toimijoille sekä suoraan kuluttajille eri puolilla naapurimaatamme”, sanoo Nesteen Renewable Road Transportation -liiketoimintayksikön johtaja Carl Nyberg. ”Ruotsilla on kunnianhimoinen tavoite olla fossiiliton vuoteen 2045 mennessä, mitä tämä kokonaan uusiutuva tuotteemme tukee.”

Neste MY uusiutuvan dieselin avulla asiakkaat voivat vähentää elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjään jopa 90 %* fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tämä korkealaatuinen tuote on niin sanottu drop-in-ratkaisu, jota voidaan käyttää tekemättä mitään muutoksia nykyisiin dieselmoottoreihin tai logistiikkaan.

Neste toi Neste MY uusiutuvan dieselin Ruotsin markkinoille vuonna 2018, kun valikoidut jakelukumppanit ottivat sen valikoimaansa. Ruotsin lisäksi Neste MY uusiutuvaa dieseliä voivat käyttää asiakkaat Suomessa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa sekä Kalifornian ja Oregonin osavaltioissa Yhdysvalloissa.

*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Viestintäjohtaja, vt.

Lisätietoja: yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

OKQ8 Scandinavia in brief

OKQ8 Scandinavia operates in Sweden and Denmark and is one of Scandinavia's largest fuel companies. We are an engaged, customer oriented and sustainability focused organization with approximately 5,000 employees. We work actively to drive the development of more environmentally friendly fuels and products and to reduce inequality and to contribute to sustainable cities and communities. OKQ8 Scandinavia has approximately 1,000 service stations, we also have our own bank OKQ8 Bank and one of the market's strongest corporate offerings. Read more at okq8.se.