Neste on mukana valtakunnallisessa Kinkkutemppu-kiertotaloustempauksessa – paistinrasvan keräys käynnistyy 18.12.2023

Neste Oyj, Uutinen, 12.12.2023

Neste on mukana joulunajan perinteeksi muodostuneessa Kinkkutemppu-kiertotaloustempauksessa, joka järjestetään jo kahdeksatta kertaa. Valtakunnallinen kampanja tarjoaa kotitalouksille helpon mahdollisuuden kierrättää jouluruokien valmistuksessa syntyneet paistinrasvat, jotka käytetään raaka-aineena muun muassa Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen valmistuksessa. Paistinrasvan keräys alkaa 18.12.2023 ja jatkuu 7.1.2024 asti.

“Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa tarvitaan kaikkia olemassa olevia keinoja ja yhteistyötä, josta on kyse Kinkkutempussakin. Kiertotalouden hyödyt konkretisoituvat, kun keräyspisteisiin toimitettu paistinrasva saa uuden elämän Neste MY Uusiutuvana Diesel -polttoaineena. Se valmistetaan Suomen markkinalle 100-prosenttisesti jäte- ja tähderaaka-aineista ja sen käyttö vähentää omasta autoilusta syntyvää hiilijalanjälkeä keskimäärin 90 prosenttia verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön”, kertoo Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen.

Yhteistyö mahdollistaa paistinrasvan keräyksen Tammisaaresta Sodankylään

Kotitaloudet voivat osallistua Kinkkutemppuun tuomalla paistinrasvat niille varattuihin keräyspisteisiin viimeistään 7.1.2024. Keräysastioita on lähes 200 ja ne sijaitsevat kaikkien K-Citymarkettien ja lukuisten muiden K-ruokakauppojen sekä Neste K -asemien ja muutamien Neste-asemien yhteydessä ympäri Suomen. Kampanja on lainannut nimensä suomalaisten joulupöytien suosituimmalta ruoalta, mutta keräyspisteisiin voi tuoda kinkun paistosta syntyvän rasvan lisäksi myös kalan, kalkkunan ja muiden ruokien paistinrasvat.

“Viime vuonna Kinkkutempussa keräsimme yhteensä huimat 45 tonnia paistinrasvaa, ja tänä vuonna haluamme tietysti ylittää määrän. Tärkeä tavoitteemme on innostaa ja kannustaa kotitalouksia miettimään kierrätystä myös jouluna ja varmistaa, ettei yhtään paistinrasvaa päätyisi ainakaan viemäriin”, bio- ja kiertotalouden johtava asiantuntija Pia Vilenius Kemianteollisuus ry:stä kertoo.

​​​“Kinkkutempussa mukana olevat 15 eri organisaatiota uskovat kiertotalouden voimaan. Yhdessä haluamme tuoda sitä lähemmäs ihmisten arkea, ja tarjoamme helpon ja konkreettisen tavan osallistua”, Vilenius jatkaa.

Lassila & Tikanoja toimittaa Kinkkutempun keräyspisteisiin toimitetut paistinrasvat Rasmix Oy:lle käsiteltäväksi, minkä jälkeen raaka-aine kuljetetaan Nesteen jalostamolle Porvooseen, jossa siitä valmistetaan muun muassa Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta.

Näin osallistut Kinkkutemppuun

• Kaada jäähdytetty, mutta vielä juokseva paistinrasva tyhjään kartonkitölkkiin, kuten maitotölkkiin. Älä käytä lasista, metallista tai muovista pakkausta, koska ne vaikeuttavat kierrätysprosessia.
  • Sulje kartonkitölkki tiiviisti, vaikkapa teipillä.
  • Anna rasvan hyytyä viileässä.
  • Vie pakkaus lähimpään Kinkkutempun keräyspisteeseen 18.12.2023–7.1.2024 välisenä aikana.
  • Älä laita kartonkitölkkejä keräysastiaan muovipussissa, joka haittaa rasvan käsittelyä.

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Kemianteollisuus: Pia Vilenius, Johtava asiantuntija, bio- ja kiertotalous, puh.+358 40 413 6340, pia.vilenius@kemianteollisuus.fi

Kinkkutemppu lyhyesti

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Yhdessä Kemianteollisuuden kanssa Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Rasmix, Kemian pooli, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry. KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Kierrätysteollisuus ry.

Kinkkutempun keräyspisteet, tarkemmat kierrätysohjeet sekä usein kysytyt kysymykset ja vastaukset löytyvät osoitteesta www.kinkkutemppu.com.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä.  Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi