Neste on saanut Moody'sin A3-tason luottoluokituksen

Neste Oyj, lehdistötiedote 23.11.2022 klo 14.00

Moody’s Investors Service on antanut Neste Oyj:lle pitkän aikavälin A3-luottoluokituksen ja baa1-perusluottoluokituksen (bca). Nesteen näkymät on arvioitu vakaiksi.

Luokituksen perusteluissa Moody’s korostaa Nesteen vahvaa liiketoimintaprofiilia, korkeaa kannattavuutta uusiutuvien tuotteiden globaalina tuottajana, kilpailuetua jätteisiin ja tähteisiin keskittyvässä raaka-ainehankinnassa, sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan mandaattipohjaista ja vapaaehtoista kasvavaa kysyntää, joka kohdistuu uusiutuviin polttoaineisiin sekä polymeerien ja kemikaalien uusiutuviin raaka-aineisiin.

"Luottoluokituksen saaminen antaa tärkeän tuen Nesteen visiolle olla globaali johtaja uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa. Arvostamme korkealle Moody'silta saamaamme A3-luottoluokitusta, joka perustui Nesteen toiminnan, strategisten suunnitelmien ja taloudellisen profiilin perusteelliseen arviointiin. Luottoluokitus tulee auttamaan merkittävästi Nestettä sen strategian toteuttamiseen liittyvissä rahoitusjärjestelyissä. Pyrimme myös säilyttämään vahvan investment grade -luottoluokituksen jatkossa", sanoo Nesteen talous- ja rahoitusjohtaja Martti Ala-Härkönen.

Nordea toimi Nesteen neuvonantajana prosessissa.

Lisätietoja: Median yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Muut yhteydenotot rahoitusjohtaja, CRO Katariina Perkkiö, puh. 050 4581 492

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi