Neste ostaa Mahoney Environmentalin tukeakseen kasvustrategiaansa ja vahvistaakseen asemaansa uusiutuvien raaka-aineiden hankinnassa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 10.3.2020 klo 21.55

Neste, maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja, on sopinut ostavansa yhdysvaltalaisen käytetyn paistorasvan keräys- ja kierrätysyhtiö Mahoney Environmentalin (Mahoney) ja sen tytäryhteisöt kokonaan. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä sekä viranomaishyväksynnän saamista.

”Tämä on Nesteelle tärkeä askel kasvustrategiamme toteuttamisessa. Ostamalla Mahoneyn saamme käyttöömme merkittävän määrän käytettyä paistorasvaa ja hyvän lähtökohdan kasvattaa raaka-aineiden hankintaketjuamme Pohjois-Amerikassa”, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.

Kauppa tukee Nestettä sen pyrkimyksessä hyödyntää globaalisti jätteitä ja tähteitä raaka-aineina, ja vastata näin maailmanlaajuiseen uusiutuvien tuotteiden kasvavaan kysyntään. Lisäksi se parantaa Nesteen kilpailukykyä jätteiden ja tähteiden maailmanlaajuisilla raaka-ainemarkkinoilla.

Käytetty paistorasva on yksi yli 10 eri raaka-aineesta, joita Neste voi käyttää uusiutuvan dieselin, vastuullisen lentopolttoaineen sekä uusiutuvien polymeerien raaka-aineiden tuotannossa. Kattava raaka-ainepohja tuo joustavuutta, koska sen ansiosta Neste pystyy vastaamaan eri markkinoiden ja asiakkaiden tarpeisiin. Lopputuote on aina huippulaatuinen riippumatta sen tuottamiseen käytetyistä uusiutuvista raaka-aineista.

Mahoney kerää käytetyn paistorasvan ravintoloista, hotelleista, urheilustadioneilta ja lentoasemilta. Yritys esikäsittelee jäterasvan sekä tuottaa luotettavan ja vastuullisen komponentin, jota voidaan käyttää uusiutuvien tuotteiden tuotannossa.

”Tämä on tärkeä osa kasvustrategiaamme Pohjois-Amerikassa”, Nesteen Yhdysvaltojen toimintojen toimitusjohtaja Jeremy Baines kertoo. ”Lisäksi rakennamme uusia kaupallisia tankkauspisteitä, vaikutamme entistä laajemmin varastointiimme ja logistiikkaan sekä lisäämme vastuullisen lentopolttoaineen jakelua.”

Viestintäjohtaja (vt.)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Tietoa Mahoney Environmentalista

Mahoney Environmental on Yhdysvaltojen ympäristönsuojeluviraston luvan saanut kierrätysyritys ja johtava toimija käytetyn paistorasvan keräämisessä ja kierrättämisessä. Mahoney Environmental on kierrättänyt vuodesta 1953 lähtien käytettyä paistorasvaa, rasvansuodattimeen jääviä aineita ja muita jätetuotteita materiaaleiksi, jotka voidaan muuntaa vastuullisesti eläinrehuksi ja vaihtoehtoisiksi biopolttoaineiksi. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa erittäin luotettavia laitteita, joilla ruokapalvelun taustatoiminnoista saadaan entistä tehokkaampia ja taataan korkeatasoinen palvelu. Mahoney Environmental tarjoaa myös rasvansuodatuspalveluja ruokapalvelutoimijoille kaikkialla Yhdysvalloissa. Sen koko maan kattavaan palveluverkostoon kuuluu valtakunnallisia ja alueellisia ketjuja sekä riippumattomia ravintoloita. Tietyillä markkinoilla Mahoney Environmentalin kautta on saatavilla myös tuoreöljypalveluja.

Neste lyhyesti Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi