Neste sijoittaa korkean lämpötilan elektrolyysin ja Power-to-X-ratkaisujen johtavaan teknologiakehittäjään, Sunfire-yritykseen

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 6.3.2020 klo 10

Kuva: Sunfire GmbH

Neste, uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen johtava valmistaja sekä uusiutuvien drop-in-kemikaaliratkaisujen asiantuntija, on hankkinut vähemmistöosuuden saksalaisesta cleantech-yrityksestä Sunfire GmbH:sta. Sunfire on korkean lämpötilan elektrolyysiteknologian johtavia kehittäjiä. Yrityksen patentoidulla teknologialla voidaan tuottaa uusiutuvaa vetyä sekä muuntaa vettä ja hiilidioksidia petrokemian tuotteiden raaka-aineiksi.

”Neste on muuttunut innovaatioiden ansiosta viimeisen kymmenen vuoden aikana paikallisesta öljynjalostajasta globaaliksi johtajaksi uusiutuvissa ja kiertotalousratkaisuissa. Kasvustrategiamme mukaisesti panostamme innovaatioihin kehittääksemme nykyistä liiketoimintaamme ja uusien liiketoimintojen kasvualustoja. Power-to-X on yksi näistä innovaatioalustoista”, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker sanoo.

”Elektrolyysi on Power-to-X-alustan keskeinen teknologia. Sen avulla voidaan tuottaa päästötöntä uusiutuvaa vetyä ja muuntaa hiilidioksidi polttoaineiksi, kemikaaleiksi ja materiaaleiksi. Siinä siis käännetään ongelma ratkaisuksi. Sunfiren erittäin tehokas teknologia ja maailmanluokan Power-to-X-asiantuntemus sekä Nesteen todistettu osaaminen uusien vastuullisten teknologioiden kaupallistamisessa muodostavat erinomaisen pohjan Power-to-X-ratkaisujen kehittämiselle edelleen”, Vanacker jatkaa.

”Yhteistyö maailman suurimman uusiutuvien polttoaineiden valmistajan kanssa vahvistaa asemaamme johtavana Power-to-X-ratkaisujen toimittajana uusiutuvien synteettisten polttoaineiden ja vedyn tuotannossa. Nesteen kumppanuus on strategiamme mukainen. Tavoitteenamme on tehdä yhteistyötä alan parhaiden yritysten kanssa ja tuoda uusiutuva energia teollisuuden arvoketjuihin. Neste tarjoaa Sunfirelle erinomaista näkemystä uusiutuvien polttoaineiden markkinoista ja syvää asiantuntemusta prosessilaitosten suunnittelusta, hankinnasta ja rakentamisesta”, sanoo Sunfiren toimitusjohtaja Nils Aldag.

Nesteen Sunfire-osakesijoituksen lisäksi yritykset aikovat demonstroida Nesteen jalostamolla uusiutuvan vedyn valmistusta Sunfiren korkean lämpötilan elektrolyysilaitteistoa hyödyntäen. Tämä on tärkeä vaihe Sunfiren teknologian kaupallistamisessa, ja se myös tukee uusien vastuullisten ratkaisujen kehittämistä sekä Nesteen nykyistä liiketoimintaa että tulevaa kasvua varten.

Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja: Lars Peter Lindfors, innovaatiojohtaja, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com