Neste tukee Fossil-Free Friesland -hanketta Elfwegentocht-tapahtuman kumppanina Hollannissa

Neste Oyj Lehdistötiedote 28.6.2018 klo 9.00 (EET)

Elfwegentocht on heinäkuussa järjestettävä kaksiviikkoinen tapahtuma, jossa Hollannin Frieslandin provinssin asukkaat liikkuvat ilman fossiilisia polttoaineita. Friesland on ensimmäinen provinssi Hollannissa, jonka huoltoasemilla on tarjolla 100-prosenttista uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan dieselin nimi on Blauwe Diesel powered by Neste MY. Blauwe Diesel on vastuullinen ja uusiutuva vaihtoehto tavanomaiselle dieselille. Se vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia ja auttaa vähentämään myös moottorin päästöjä.

”Olemme iloisia, että saamme olla mukana Fossil-Free Friesland -liikkeessä ja tukea Elfwegentocht-tapahtumaa sen fossiilisista polttoaineista luopumiseen tähtäävien tavoitteiden saavuttamisessa. Tuomme yhdessä paikallisen jakelijamme, Future Fuels Wholesalen, kanssa Neste MY -dieseliin pohjautuvan Blauwe Dieselin Hollannin markkinoille”, kertoo Nesteen myyntijohtaja Peter Zonneveld.

”Olemme odottaneet innokkaasti, että Blauwe Dieseliä aletaan myydä Frieslandin huoltoasemilla. Se on kaipaamamme vaihtoehto fossiilisille polttoaineille ja mahdollistaa myös dieselautoilijoiden osallistumisen fossiilittomaan tapahtumaan yhdessä sähkö-, biokaasu-, aurinko- ja tuulivoimalla käyvien autojen kanssa. Olemme erittäin tyytyväisiä, että Neste tukee tapahtumaamme ja Frieslandin fossiilitonta liikettä”, Fossil-Free Friesland -hankkeen johtaja Bouwe de Boer sanoo.

Neste MY -dieseliin pohjautuva Blauwe Diesel on 100-prosenttinen HVO eli vetykäsitelty kasviöljy, joka luokitellaan kehittyneeksi biopolttoaineeksi. Se on valmistettu täysin uusiutuvista ja vastuullisista raaka-aineista Nesteen Rotterdamin jalostamolla. Sen kemiallinen koostumus vastaa tavanomaista dieselpolttoainetta. Se toimii aivan samalla tavalla kuin tavanomainen fossiilinen diesel, joten moottoreihin tai jakelujärjestelmiin ei tarvitse tehdä muutoksia.

Elfwegentocht-tapahtuman ajan Neste MY -dieseliin pohjautuvaa Blauwe Dieseliä myydään tietyillä Tamoilin, Veeneman ja Postman huoltoasemilla ympäri Frieslandin provinssia.

Lisätietoja:

Pieter Zonneveld, myyntijohtaja, Neste, sähköpostiosoite: peter.zonneveld@neste.com

Bouwe de Boer, Frieslandin fossiilittoman liikkeen hankejohtaja, puh. +31 6 43 36 51 35, sähköpostiosoite: bouwe.deboer@leeuwarden.nl

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa osoitteessa neste.com

Elfwegentocht lyhyesti

Elfwegentocht on kaikkien aikojen suurin kestävän kehityksen tapahtuma 1.–14. heinäkuuta 2018, näin ollen tehden uuden maailmanennätyksen. Frieslandin provinssin pääkaupunki Leeuwarden on vuonna 2018 myös Euroopan kulttuuripääkaupunki... Vai pikemminkin kestävyyspääkaupunki? Frieslandin asukkaat ovat ylpeitä voidessaan osoittaa kahden kokonaisen viikon ajan muulle maailmalle, että fossiiliton liikkuminen on mahdollista. Tiet ovat täynnä sähköautoja, pyöräilijöitä, biokaasulla käyviä autoja tai uusiutuvalla Blauwe Diesel powered by Neste MY:llä käyviä autoja. Tavanomaista dieseliä tai bensiiniä pyritään olla käyttämättä lainkaan! Lisätietoa: elfwegentocht.nl

Lainaukset

Nesteen myyntijohtaja Peter Zonneveld