Neste tuo markkinoille logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun ‒ suunnitelmissa latausratkaisu myös työpaikoille

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 15.2.2022 klo 8.30

Neste tuo helmikuussa 2022 Suomen markkinoille ensimmäisen oman logistiikka-alan yrityksille suunnatun sähkölatauspalvelun. Neste pilotoi palvelua viime vuoden aikana yhteistyössä Suomen johtavan muutto- ja logistiikka-alan yrityksen Niemi Palvelut Oy:n kanssa. Onnistuneen pilotin myötä Neste Lataus -palvelua tarjotaan laajasti kuljetusalan käyttöön tukemaan yrityksiä kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Neste Lataus -palvelun kautta ladatulla sähköllä logistiikkayritykset voivat pienentää kasvihuonekaasupäästöjään keskimäärin 85 %*. Laskenta perustuu Suomen viiden vuoden keskiarvoon kantaverkoston käytetystä sähköstä sekä eurooppalaiseen lainsäädäntöön.

Liikenteen päästöjen vähentämisessä Neste on ollut eturintamassa Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineellaan. Sen avulla autoilijan ja yrityksen omia kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 90 %** verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Se on heti käyttöön otettava ratkaisu niin yrityksille kuin yksityisautoilijoille ja sitä on saatavilla Suomessa jo yli 150 asemalta. Uuden sähkölatauspalvelun myötä yhtiö haluaa tarjota yritysasiakkailleen entistä kattavamman tuotevalikoiman vähäpäästöiseen liikenteeseen siirtymisessä.

“Haluamme auttaa asiakkaitamme pienentämään kasvihuonekaasupäästöjään, ja tutkimme jatkuvasti mahdollisuuksia tukea yrityksiä hiilineutraaliustavoitteissa. Vaikka raskaan liikenteen kalusto kulkee dieselillä vielä pitkään ja uusiutuva diesel tarjoaa tälle kalustolle mahdollisuuden merkittäviin päästövähennyksiin, muitakin ratkaisuja tarvitaan kuljetusalan ilmastopäästöjen pienentämiseksi. Yhä useampi kuljetus- ja logistiikka-alan yritys operoi jatkossa diesel-, sähkö- ja kaasuajoneuvoista koostuvalla kalustolla, siksi haluamme nyt laajentaa palvelutarjontaamme myös sähkölatausratkaisuihin. Olemme iloisia, että pääsemme nopealla aikataululla tuomaan latauspalvelun laajasti Suomessa toimivien yritysten käyttöön. Tutkimme mahdollisuuksia laajentaa palvelua myöhemmin myös Baltian markkinoille”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.

Neste Lataus -palvelun avulla logistiikka-alan yritykset voivat ladata omaa sekä alihankkijoidensa kalustoa sähköllä omalla varikollaan, jolloin ylimääräiset lataustarpeesta syntyvät ajokilometrit voidaan minimoida. Palvelu sisältää älykkäät latausratkaisut kokonaispalveluna, ja latauksen voi aloittaa Nesteen mobiilisovelluksen tai RFID-tägin avulla. Kasvihuonekaasupäästöjä sekä päästövähenemää voi seurata Nesteen elokuussa 2021 Suomen markkinoille tuomasta päästöraportointipalvelusta.

Latausratkaisu työpaikoille ‒ ensimmäiset pilotit Porvoossa ja Espoossa

Neste suunnittelee parhaillaan ensimmäistä omaa sähkölatausratkaisua myös työpaikoille. Tavoitteena on aloittaa pilottikokeilu Nesteen Porvoon jalostamon ja yhtiön Espoossa sijaitsevan pääkonttorin toimipisteissä vuoden 2022 aikana.

“Sähkölatauspalvelun tarjoaminen kuljetusyritysten omiin toimipisteisiin on ensimmäinen askeleemme liikenteen sähköistymisen tukemisessa. Seuraava tavoitteemme on pilotoida henkilöautoille suunnattua sähkölatausratkaisua Nesteen omien työntekijöiden sekä muiden Nesteen Porvoon jalostamon ja Espoon pääkonttorin toimipisteessä asioivien keskuudessa kuluvan vuoden aikana. Samalla selvitämme vaihtoehtoja julkisen latausverkoston tuomiselle osaksi asemaverkostoamme. Vaikka kevyen liikenteen sähköistyminen etenee raskasta liikennettä nopeammin, kaikkia vähäpäästöisempiä käyttövoimia tarvitaan vielä pitkälle tulevaisuuteen myös kevyen liikenteen puolella”, sanoo Kulola.

Lue lisää Neste Lataus -palvelusta osoitteessa neste.fi/lataus.

*) Ladatun sähkön elinkaaren aikaisia päästöjä verrataan fossiilisen dieselin käyttöön. Neste Lataus -palvelussa käytetään useimmiten asiakkaan kiinteistön olemassa olevaa sähköliittymää. Sähkön alkuperä vaihtelee siis asiakaskohtaisesti riippuen asiakkaan sähkösopimuksesta.

**) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.

Lisätietoja: Tuomas Kulola, Myyntijohtaja, Marketing & Services, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi