Nesteen ja Vitol Aviationin yhteistyö mahdollistaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimitukset Heathrow'n lentokentällä ensimmäisenä Ison-Britannian suurista lentokentistä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 3.6.2021 klo 9.00

Lontoon Heathrow'n lentoaseman matkustajat voivat nyt ensimmäistä kertaa vähentää lentojensa kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %*. Heathrow’lle polttoainetta toimittava Vitol Aviation aloittaa Neste MY uusiutuvan lentopolttoaineen™ jakelun lentoasemalla ennen G7-maiden huippukokousta, joka järjestetään 11.–13. kesäkuuta 2021. Vitol Aviation aikoo toimittaa lisää polttoainetta ennen COP26-kokousta, jotta myös sen osallistujat voivat vähentää päästöjään matkustaessaan Glasgow'n lentoasemalle Skotlantiin.

Vitol Aviationin asiantuntemus lentopolttoaineen erikoiskäsittelyssä yhdistyy Nesteen johtavaan uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokykyyn. Neste MY uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista ja vastuullisesti tuotetuista  jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Sellaisenaan käytettynä Neste MY uusiutuva lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko elinkaarensa ajalta laskettuna jopa 80 % verrattuna fossiilisten lentopolttoaineiden käyttöön*.

Polttoaine toimitetaan lentokentän polttoaineen syöttölinjaan valmiina uusiutuvan ja fossiilisen lentopolttoaineen sekoituksena 3. kesäkuuta alkaen, ja se on Heathrow'lta lähtevien lentojen käytettävissä sitä seuraavien päivien ajan. Vaikka toimitettava polttoainemäärä on tällä hetkellä vielä verrattain pieni - vastaten noin 10 lyhyen lennon polttoainetarvetta - se osoittaa, että Iso-Britanniassa sijaitsevalta keskeiseltä lentokentältä voitaisiin jatkossa lentää enemmänkin uusiutuvaa polttoainetta käyttäviä lentoja.

"Tuemme jatkuvasti ilmailualaa sen pyrkimyksissä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Olemme iloisia siitä, että Vitol mahdollistaa Neste MY uusiutuvan lentopolttoaineen käytön Heathrow'n lentokentällä, joka on yksi maailman johtavista lentoasemista. Olemme myös ylpeitä siitä, että voimme osallistua päästöjen vähentämiseen G7-maiden huippukokouksessa, jossa vastuullisuus on yksi avainteemoista", sanoo Jonathan Wood, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja.

"Vastuullisuus on tärkeää sekä meille toimittajana että lentoyhtiöille ja heidän matkustajilleen. Olemme iloisia voidessamme ensimmäisenä tarjota uusiutuvaa lentopolttoainetta Heathrow'n lentokentällä. Olemme näin osoittaneet, että vähäpäästöisemmät lennot ovat toteutettavissa. Tutkimme mahdollisuuksia hyödyntää asiantuntemustamme entistä vastuullisempien vaihtoehtojen tarjoamiseksi", sanoo Leticia Hachuel Vitol Aviationista.

"Olemme iloisia siitä, että Heathrow ensimmäisenä Ison-Britannian suurista lentokentistä ottaa uusiutuvat lentopolttoaineet menestyksekkäästi käyttöönsä. Kun valmistaudumme toivottamaan maailman tervetulleeksi G7-maiden huippukokoukseen, voimme osoittaa tämän teknologian vähentävän merkittävästi lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ja edistävän samalla alan etuja. Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksella on nyt mahdollisuus luoda uusi kasvuala Isoon-Britanniaan tukemalla vastuullisten lentopolttoaineiden tuotantoa ja johtaa kilpailua hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Nyt on aika puhua vähemmän ja toimia enemmän, siksi Iso-Britannian päättäjien tulisi noudattaa Yhdysvaltojen kaltaisten maiden esimerkkiä ja asettaa velvoitteita, jotka edellyttävät, että uusiutuvien polttoaineiden osuuden on oltava vähintään 10 prosenttia lentoyhtiöiden käyttämistä polttoaineista vuoteen 2030 mennessä ja vähintään 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä", sanoo Heathrow'n toimitusjohtaja John Holland-Kaye.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä, mukaan lukien EU:n uusiutuvaa energiaa koskeva direktiivin (2009/28/EC) ja kansainvälisen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen kasvun hyvittämiseen velvoittavan järjestelmän (CORSIA) mukaiset laskentamenetelmät.

Neste
Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Vitol
Andrea Schlaepfer
Tel +44 (0)7525 403796
acs@vitol.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

Vitol in brief

Vitol is a leader in the energy sector with a presence across the spectrum; from oil through to power, renewables and carbon. It trades seven million barrels per day of crude oil and products and, at any time, has 250 ships transporting its cargoes. Vitol’s clients include national oil companies, multinationals, leading industrial companies and utilities. Founded in Rotterdam in 1966, today Vitol serves clients from some 40 offices worldwide and is invested in energy assets globally including: circa 16mm3 of storage globally, 480kbpd of refining capacity, 7,000 service stations and a growing portfolio of transitional and renewable energy assets. Revenues in 2020 were $140 billion.

About Heathrow

Heathrow is the UK’s only hub airport and one of the world’s top international aviation hubs. The airport is Britain’s largest cargo port, helping to drive British trade growth and assisting the country in the fight against COVID-19, with 46% of the country’s pharmaceutical products imported through Heathrow in 2020. Heathrow is the first UK airport to pass the CAA's COVID Security Assurance Scheme and has secured the Airport Health Accreditation from the Airports Council International, as a result of investments made to keep the hub airport COVID secure. The airport is currently ranked by passengers as the “Best Airport for Shopping” for 11 years in a row.