Nesteen puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024

Neste Oyj, Puolivuosikatsaus, 25.7.2024 klo 9.00

Pääpaino toiminnan tehokkuudessa heikossa uusiutuvien markkinassa

Toinen neljännes lyhyesti:

• Vertailukelpoinen käyttökate oli 240 miljoonaa euroa (784 milj.)
  • Käyttökate oli 119 miljoonaa euroa (523 milj.)
  • Uusiutuvien tuotteiden vertailukelpoinen myyntimarginaali oli 382 dollaria tonnilta (800)
  • Öljytuotteiden kokonaisjalostusmarginaali oli 15,1 dollaria barrelilta (16,7)
  • Rahavirta ennen rahoituseriä oli -461 miljoonaa euroa (-24 milj.)

Tammi–kesäkuu lyhyesti:

• Vertailukelpoinen käyttökate oli 791 miljoonaa euroa (1 614 milj.)
  • Käyttökate oli 561 miljoonaa euroa (986 milj.)
  • Rahavirta ennen rahoituseriä oli -801 miljoonaa euroa (-126 milj.)
  • Rahavirtavaikutteiset investoinnit olivat 758 miljoonaa euroa (946 milj.)
  • Vertailukelpoinen keskimääräisen sijoitetun pääoman tuotto (vertailukelpoinen ROACE) oli 14,4 % viimeisten 12 kuukauden aikana (2023: 23,9 %)
  • Vakaa taloudellinen asema, velan osuus kokonaispääomasta kesäkuun lopussa oli 34,5 % (31.12.2023: 22,7 %).
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos: 0,28 euroa (1,35)
  • Osakekohtainen tulos: 0,02 euroa (0,64)

Suluissa esitetyt luvut viittaavat vuoden 2023 vastaavaan jaksoon, ellei toisin ole mainittu.

Toimitusjohtaja Matti Lehmus:

”Toisen neljänneksen tuloksemme oli seurausta merkittävästi heikommista uusiutuvien tuotteiden markkinoista ja Porvoon jalostamon suurseisokista. Keskitisleiden hinnat, Yhdysvaltain biotikettien ja biopolttoainetodenteiden hinnat sekä uusiutuvien polttoaineiden spot-preemiot Euroopassa laskivat edelleen vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Samalla jäte- ja tähderaaka-aineiden keskihinnat nousivat hieman, kun uusiutuvan dieselin tuotantokapasiteetin kasvu lisäsi raaka-aineiden kysyntää.

Jalostamojemme operatiivinen suoritus oli vakaa erittäin haasteellisessa uusiutuvien tuotteiden markkinaympäristössä. Pystyimme myös toteuttamaan suunnitellun Porvoon suurseisokin turvallisesti, aikataulussa ja budjetissa. Järjestelmällisten kustannustehokkuutta parantavien toimien ansiosta pystyimme pienentämään kiinteitä kustannuksiamme edellisvuoteen ja vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

Uusiutuvissa tuotteissa vertailukelpoinen käyttökate oli 152 miljoonaa euroa (513 milj.) toisella neljänneksellä. Siihen vaikutti selvästi aiempaa matalampi vertailukelpoinen myyntimarginaali, joka oli 382 (800) dollaria tonnilta. Nopeasti muuttuneiden markkinaolosuhteiden seurauksena toisen neljänneksen vertailukelpoinen myyntimarginaali sisältää biotikettien ja biopolttoainetodenteiden kertaluonteisen varastojen arvostustappion, yhteensä -36 miljoonaa euroa, mikä vastaa -40 dollaria tonnilta vertailukelpoisessa myyntimarginaalissa. Vuosineljänneksen aikana uusiutuvien tuotteiden myyntivolyymi oli 955 (957) tuhatta tonnia, mihin vaikutti Rotterdamin ja Singaporen jalostamojemme valmistautuminen huoltoseisokkeihin. Jatkoimme uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF) liiketoiminnan kasvattamista, ja odotamme SAF-myyntimme kasvavan selvästi kolmannella ja neljännellä vuosineljänneksellä. Jätteiden ja tähteiden osuus raaka-aineiden käytöstä oli 88 % (96 %) toisella neljänneksellä.

Öljytuotteiden toisen neljänneksen vertailukelpoinen käyttökate oli 62 miljoonaa euroa (239 milj.). Porvoon jalostamon suunniteltu suurseisokki vaikutti kannattavuuteen ja käyttöasteeseen, joka oli 34 % (86 %). Kokonaisjalostusmarginaali oli 15,1 (16,7) dollaria barrelilta neljänneksen aikana.

Marketing & Services -segmentin toisen neljänneksen vertailukelpoinen käyttökate oli 24 miljoonaa euroa (29 milj.), mihin vaikutti yksikkökatteiden aleneminen etenkin Suomessa. Nesteen markkinaosuudet pysyivät vahvoina.

Arvioimme toisen neljänneksen olevan Nesteelle vuoden heikoin neljännes tuloksen osalta ja odotamme rahavirran olevan selvästi positiivinen vuoden jälkipuoliskolla.

Jatkamme strategiamme toteuttamista, ja lyhyen aikavälin painopisteitämme ovat SAF-myyntimme kasvattaminen, uuden tuotantokapasiteetin ylösajo sekä toimenpiteet kustannustehokkuuden ja rahavirran parantamiseksi.”

Konsernin toisen neljänneksen 2024 tulos

Nesteen toisen neljänneksen liikevaihto oli 4 642 miljoonaa euroa (5 351 milj.). Liikevaihto laski pienentyneistä myyntimääristä johtuen 1,6 miljardia euroa vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna, mikä johtui pääasiassa Porvoon jalostamon suurseisokista. Myyntihinnoilla oli noin 0,5 miljardin euron positiivinen vaikutus. Öljytuotteet-segmentissä valuuttakurssit sekä suuremmat trading-volyymit ja korkeammat hinnat kasvattivat liikevaihtoa noin 0,3 miljardilla eurolla.

Konsernin vertailukelpoinen käyttökate oli 240 miljoonaa euroa (784 milj.). Uusiutuvat tuotteet -segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 152 miljoonaa euroa (513 milj.). Tulos johtui pääasiassa myyntimäärien ja myyntimarginaalin laskusta vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna. Öljytuotteet-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 62 miljoonaa euroa (239 milj.), mihin vaikutti Porvoon jalostamon suurseisokki. Marketing & Services -segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 24 miljoonaa euroa (29 milj.). Muut-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli -1 miljoonaa euroa (0 milj.).

Konsernin käyttökate oli 119 miljoonaa euroa (523 milj.). Siihen vaikuttivat varaston arvostustappiot, jotka olivat 118 miljoonaa euroa (tappiot 305 milj.), sekä avoimien raaka-aine- ja valuuttajohdannaisten käypien arvojen muutokset, jotka olivat -4 miljoonaa euroa (38 milj.). Tulos ennen veroja oli -169 miljoonaa euroa (295 milj.), ja tilikauden tulos oli -144 miljoonaa euroa (259 milj.). Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli -0,05 euroa (0,63), ja osakekohtainen tulos oli -0,19 euroa (0,34).

Konsernin tammi–kesäkuun 2024 tulos

Nesteen kuuden ensimmäisen kuukauden liikevaihto oli 9 443 miljoonaa euroa (10 649 milj.). Liikevaihto laski pienentyneistä myyntimääristä johtuen 1,6 miljardia euroa vuoden 2023 alkupuoliskoon verrattuna, mikä johtui pääasiassa Porvoon jalostamon suurseisokista. Myyntihinnoilla oli noin 0,3 miljardin euron positiivinen vaikutus. Öljytuotteet-segmentissä valuuttakurssit sekä suuremmat trading-volyymit ja korkeammat hinnat kasvattivat liikevaihtoa noin 0,2 miljardilla eurolla.

Konsernin vertailukelpoinen käyttökate oli 791 miljoonaa euroa (1,614 milj.). Uusiutuvat tuotteet -segmentin kuuden kuukauden vertailukelpoinen käyttökate oli 394 miljoonaa euroa (928 milj.). Siihen vaikutti heikko markkinaympäristö, kun myyntimarginaali pieneni -515 miljoonaa euroa. Öljytuotteet-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 339 miljoonaa euroa (632 milj.), mihin vaikutti pääasiassa Porvoon jalostamon suurseisokki. Marketing & Services -segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 47 miljoonaa euroa (52 milj.). Muut-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 8 miljoonaa euroa (1 milj.).

Konsernin käyttökate oli 561 miljoonaa euroa (986 milj.). Siihen vaikuttivat varaston arvostustappiot, jotka olivat 246 miljoonaa euroa (tappiot 579 milj.), sekä avoimien raaka-aine- ja valuuttajohdannaisten käypien arvojen muutokset, jotka olivat 26 miljoonaa euroa (-60 milj.). Tulos ennen veroja oli 20 miljoonaa euroa (571 milj.), ja tilikauden tulos oli 18 miljoonaa euroa (497 milj.). Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,28 euroa (1,35), ja osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,64).

Uudelleenjärjestelyyn liittyvät kertaluonteiset kulut, yhteensä 13 miljoonaa euroa, vaikuttivat ensimmäisen vuosipuoliskon tulokseen. Nämä kertaluonteiset kulut on eliminoitu vertailukelpoisesta käyttökatteesta.

Näkymät

Markkinanäkymät vuodelle 2024

Maailmantalouden näkymien ja geopoliittisen tilanteen epävarmuus luo edelleen epävakautta markkinoilla. Uusiutuvissa tuotteissa biotikettien ja biopolttoainetodenteiden hintojen sekä uusiutuvan dieselin hintapreemioiden odotetaan pysyvän alhaisella tasolla vuoteen 2023 verrattuna ja raaka-aineiden hintojen odotetaan pysyvän epävakaina. Öljytuotteissa geopoliittiset jännitteet vaikuttavat edelleen jalostusmarkkinoihin.

Ohjeistusta vuodelle 2024 täsmennetty

Uusiutuvien tuotteiden kokonaismyyntimäärän odotetaan kasvavan vuodesta 2023 ja nousevan noin 4,4 miljoonaan tonniin (+/- 10 %) vuonna 2024. Uusiutuvan lentopolttoaineen myyntimäärän odotetaan olevan 0,5–0,7 miljoonaa tonnia (aiemmin 0,5–1,0 miljoonaa tonnia). Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden 2024 keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotetaan olevan 480–580 dollaria tonnilta (aiemmin 480–650 dollaria tonnilta).

Öljytuotteiden kokonaismyyntimäärän vuonna 2024 odotetaan olevan pienempi kuin vuonna 2023. Tähän vaikuttaa Porvoon jalostamon suurseisokki toisella neljänneksellä. Öljytuotteiden koko vuoden 2024 kokonaisjalostusmarginaalin odotetaan olevan pienempi kuin vuonna 2023.

Lisätietoja

Uusiutuvissa tuotteissa uusiutuvan lentopolttoaineen myynnin odotetaan jatkavan kasvuaan vuoden loppua kohti. Kolmannelle neljännekselle on aikataulutettu kuuden viikon huoltoseisokki Singaporen jalostamolla ja neljän viikon huoltoseisokki Rotterdamin jalostamolla. Singaporen jalostamon uudella linjalla on myös aikataulutettu kahdeksan viikon huoltoseisokki neljännelle neljännekselle, minkä jälkeen jalostamon odotetaan saavuttavan täyden kapasiteetin. Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden myyntimäärään vaikuttavat suunnitellut huoltoseisokit ja Martinez Renewables -yhteistoiminnon (Martinez) ylösajon aikataulu. Vuoden 2023 lopun tulipalon jälkeen Martinez on toiminut vuoden ensimmäisellä puoliskolla hieman alle 50 %:n nimelliskapasiteetilla, mutta tavoitteena on saavuttaa noin 75 % nimelliskapasiteetista kolmannen neljänneksen aikana ja 100 % vuoden loppuun mennessä. Korjaustyöt jatkuvat turvallisen ja luotettavan toiminnan varmistamiseksi.

Marketing & Services -segmentin myyntimäärien ja yksikkökatteiden odotetaan noudattavan edellisvuosien kausiluonteisuutta.

Konsernin kiinteiden kokonaiskustannusten arvioidaan vuonna 2024 olevan hieman korkeammat kuin vuonna 2023. Kasvu on seurausta Porvoon jalostamon suurseisokista ja rakenteilla olevien kasvuhankkeiden resursoinnista. Kiinteiden kustannusten kasvutrendin odotetaan tasoittuvan vuoteen 2023 verrattuna kustannussäästöjen ja tehokkuustoimenpiteiden johdosta.

Konsernin koko vuoden 2024 rahavirtavaikutteisten investointien odotetaan olevan noin 1,4–1,6 miljardia euroa ilman yritysostoja. Kunnossapitoinvestointien osuuden odotetaan olevan noin 40 % ja strategisten investointien osuuden noin 60 %, koska Porvoon jalostamon suurseisokki kasvattaa kunnossapitoinvestointeja vuonna 2024.

Puhelinkonferenssi

Englanninkielinen puhelinkonferenssi sijoittajille ja analyytikoille pidetään 25.7.2024 kello 15 Suomen aikaa / klo 13 Lontoon aikaa / klo 8 New Yorkin aikaa. Osallistujat saavat konferenssin puhelinnumeron ja yksilöllisen PIN-koodin rekisteröitymällä seuraavan linkin kautta: https://register.vevent.com/register/BI504e0b7625e5420faee61b1a20ed1c63. Puhelinkonferenssia voi myös seurata suorana webcast-lähetyksenä.

Matti Lehmus, toimitusjohtaja, puh. 010 458 11
Martti Ala-Härkönen, CFO, puh. 040 737 6633
Anssi Tammilehto, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 050 458 8436

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) hyödyntää innovatiivista, tieteeseen perustuvaa teknologiaa muuttaakseen jätteitä ja muita raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi ja kierrätysraaka-aineiksi. Yhtiö tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi ja auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Neste on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on palkittu toistuvasti CDP:n tunnustuksilla ja valittu maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa.
Lue lisää: neste.fi