Nesteen uusiutuvat polttoaineet vievät Coldplaytä ympäri maailman – yhteistyön tavoitteena on 50 %:n vähennys maailmankiertueen hiilidioksidipäästöissä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 5.5.2022 klo 15.15

Kuva: Coldplay

Coldplay aloittaa yhteistyön Nesteen kanssa vähentääkseen Music Of the Spheres World Tour -konserttikiertueella hiilidioksidipäästöjä 50 %:lla verrattuna yhtyeen edelliseen maailmankiertueeseen. Neste toimittaa Coldplaylle uusiutuvaa lentopolttoainetta lentomatkojen päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi Nesteen uusiutuva diesel auttaa vähentämään päästöjä, jotka syntyvät yhtyeen kiertuekuljetuksista ja esiintymislavan sähkön tuotannosta.

Vuonna 2019 Coldplay päätti pitää tauon kiertueissaan, kunnes ne voidaan toteuttaa vastuullisemmin. Siksi Coldplay on tutkinut esimerkiksi vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja toteuttaakseen menestyksekkään maailmankiertueen, jonka aikana päästöjä syntyy lentokoneiden, generaattoreiden ja maantieajoneuvojen energiankäytöstä. Uusiutuva lentopolttoaine ja uusiutuva diesel osoittautuivat parhaiksi ratkaisuiksi päästöjen vähentämiseen.

Neste on maailmanlaajuisesti johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja toimittaja. Tämän ansiosta Neste pystyy toimittamaan Coldplaylle tarvittavan määrän uusiutuvia polttoaineita, jotka on tuotettu 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta. Näin yhtye voi vähentää päästöjä Music of the Spheres World Tour -kiertueen Pohjois-Amerikan ja Euroopan osuuksilla.

Neste auttaa Coldplaytä vähentämään maailmankiertueensa hiilidioksidipäästöjä Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteella, jonka avulla lennoista aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää jopa 80 % tavanomaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Coldplaylle toimitetaan myös Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta käytettäväksi kiertueen aikana yhtyeen laitteiden rekkakuljetuksiin konserttipaikasta toiseen.

Nesteen uusiutuvaa dieseliä käytetään myös kiinteissä tehogeneraattoreissa, jotka tuottavat konsertteihin uusiutuvaa, vähäpäästöistä sähköä. Coldplay käyttää Nesteen uusiutuvaa dieseliä esiintymislavalla tai logistiikassa yhteensä seitsemässä konsertissa Yhdysvalloissa ja 22 konsertissa Euroopassa. Nesteen tuottaman uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen avulla Coldplay pystyy vähentämään kiertuekuljetustensa hiilijalanjälkeä noin 50 % Pohjois-Amerikan ja Euroopan osuuksilla.

”Meillä on ilo tehdä yhteistyötä Nesteen kanssa, jotta Music Of The Spheres World Tour -kiertueemme olisi mahdollisimman vastuullinen. Yhtiön vähäpäästöiset uusiutuvat polttoaineet ovat tärkeitä, kun haluamme minimoida kiertueen ilmastovaikutuksen”, Coldplay kertoo.

"Olemme pyrkineet tuomaan vastuullisuuden tämän kiertueen ytimeen, sillä se tuntuu ainoalta vaihtoehdolta", sanoo Coldplayn Chris Martin.

”Coldplay on yksi maailman suosituimpia kiertueita tekeviä yhtyeitä. Sen pyrkimys tehdä Music Of The Spheres World Tour -kiertueestaan mahdollisimman vastuullinen on erittäin innoittava. Maailma tarvitsee tällaisia muutoksen tekijöitä näyttämään tietä kestävämpään tulevaisuuteen”, sanoo Minna Aila, Nesteen vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja ja johtoryhmän jäsen. ”Me Nesteellä olemme innoissamme ja ylpeitä siitä, että yhdistämme voimamme Coldplayn kanssa. Näin voimme auttaa uusiutuvilla polttoaineillamme vähentämään Coldplayn maailmankiertueen konserttien ja kiertueeseen liittyvien kuljetusten päästöjä.”

Uusiutuvat polttoaineet vähentävät kuljetusten päästöjä maailmanlaajuisesti

Neste on kehittänyt jo yli kahden vuosikymmenen ajan uusiutuvia ratkaisuja kasvavien ilmastopäästöjen torjumiseksi. Tuona aikana Neste on kehittynyt paikallisesta öljynjalostajasta Suomessa kohti alansa ensimmäiseksi ja ainoaksi toimijaksi, joka valmistaa uusiutuvia tuotteitaan kolmella eri mantereella ja toimittaa uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta sekä polymeeri- ja kemianteollisuuden uusiutuvia syöttöaineita maailmanlaajuisesti. Patentoidun NEXBTL-jalostusteknologiansa avulla Neste pystyy prosessoimaan huonolaatuisia jätteitä ja tähteitä uusiutuviksi tuotteiksi. Yhtiön vuotuinen tuotantokapasiteetti on 3,3 miljoonaa tonnia laadukkaita uusiutuvia polttoaineita ja muita uusiutuvia tuotteita. Tuotantokapasiteetti kasvaa 4,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 alkupuolella, ja sen odotetaan kasvavan edelleen 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä.

”Monet ratkaisut ilmastonmuutoksen torjumiseksi ovat yhä varhaisissa kehitysvaiheissa, mutta Nesteen uusiutuvat polttoaineet ovat jo saatavilla. Monet kaupungit ja kunnat, yhtiöt, lentoyhtiöt ja kuluttajat käyttävät niitä – ja nyt myös Coldplay, yksi maailman suosituimmista yhtyeistä, vähentääkseen kuljetusten hiilijalanjälkeään. Toivottavasti yhtyeen esimerkki innoittaa monia muita tekemään voitavansa elinvoimaisemman maapallon luomiseksi lapsillemme”, toteaa Minna Aila Nesteeltä.

Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Lisää yhteistyöstä: www.neste.com/coldplay

Lisää Music of the Spheres World Tour -maailmankiertueesta: https://sustainability.coldplay.com/

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteella lentomatkustuksen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 %:lla* koko elinkaaren aikana verrattuna tavanomaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen, jonka se korvaa. Coldplaylle toimitetun uusiutuvan lentopolttoaineen määrän avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää noin 50 %:lla yhtyeen lentomatkustuksesta aiheutuvista päästöistä kiertueen aikana.

Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 75–95 %**, kun päästöjä polttoaineen elinkaaren aikana verrataan fossiiliseen dieselpolttoaineeseen.

*) Perustuu 100 % uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön, jota ei ole sekoitettu fossiilisen lentopolttoaineen kanssa. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin (LCA) menetelmillä, kuten CORSIA-metodologialla.

**) Kasvihuonekaasupäästöjen vähennysprosentti vaihtelee laskelmien menetelmän määräävän aluekohtaisen lainsäädännön (esim. EU RED II 2018/2001/EU Euroopassa ja Yhdysvaltain Kalifornian LCFS Yhdysvalloissa) ja tuotteen kullekin markkinalle valmistamiseen käytetyn raaka-ainesekoituksen mukaan.