Nesteen uusiutuvat tuotteet auttoivat asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä maailmanlaajuisesti 10 miljoonaa tonnia vuonna 2020

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 8.2.2021 klo 9

Vuonna 2020 Nesteen uusiutuvat tuotteet auttoivat asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yhteensä 10,0 miljoonalla tonnilla* useilla maantieteellisillä markkinoilla. Määrä vastaa 1,5 miljoonan keskiverto-EU-kansalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä (lähde: Maailmanpankki) tai 3,7 miljoonan henkilöauton poistamista vuodeksi liikenteestä.

”Olemme sitoutuneet auttamaan asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 20 miljoonalla tonnilla vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Aiomme saavuttaa tavoitteemme tarjoamalla uusiutuvia ja kiertotalousratkaisuja tie- ja lentoliikenteeseen sekä muovi- ja kemianteollisuuden käyttöön. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 10 miljoonalla tonnilla tuo meidät jo puoleenväliin tavoitettamme. Olemme hyvin ylpeitä saadessamme työskennellä edelläkävijäasiakkaiden ja -yhteistyökumppanien kanssa ilmastopäästöjen vähentämiseksi”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

”Innovatiiviset ratkaisut biotaloudesta tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia vähentää päästöjä. Esimerkiksi tieliikenteessä EU:n uusiutuvaa energiaa koskeva direktiivi on tehokkaasti ohjannut Euroopan liikennettä kohti uusiutuvaa energiaa. EU:n jäsenvaltiot ovat muun muassa raportoineet, että vuonna 2018 lähes 90 % liikenteen uusiutuvista energialähteistä oli biopolttoaineita**”, Vanacker jatkaa.

Neste on jo yli kymmenen vuoden ajan kasvattanut tasaisesti uusiutuvien tuotteidensa kokonaisvolyymiä. Nykyisin yhtiön vuotuinen uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteetti on 3,2 miljoonaa tonnia, ja niitä valmistetaan Nesteen Singaporen, Rotterdamin ja Porvoon jalostamoilla. Turvatakseen kasvun myös tulevaisuudessa, Neste laajentaa globaalia uusiutuvien tuotteiden tuotantoa ja raaka-aineiden hankinnan verkostoaan. Singaporen laajennuksen myötä, Neste kasvattaa globaalin uusiutuvien tuotteidensa vuotuisen tuotantokapasiteetin lähes 4,5 miljoonaan tonniin vuonna 2023.

“Tarvitsemme ilmastokriisin torjuntaan kaikki käytettävissä olevat ratkaisut. Uusittu brändilupauksemme ”Change runs on renewables” korostaa sitoutumistamme uusiutuvien tuotteiden liiketoiminnan laajentamiseen ja uusien ratkaisujen innovointiin, jotka vauhdittavat toiminnan kasvua ja muutosta”, Vanacker lisää.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

**) Euroopan komissio: Uusiutuvan energian tilannekatsaus, julkaistu 14.10.2020 COM(2020) 952.

Neste MY uusiutuva diesel
Neste MY uusiutuva lentopolttoaine
Uusiutuvat ja kiertotalousratkaisut vastuullisempien muovien ja kemikaalien tuotantoon
Vuoden 2021 Global 100 -lista: Neste on maailman neljänneksi vastuullisin yritys

Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00 EET).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi