Nesteen Zero Island -hanke leikkasi päästöjä 78% Lidön saarella

Lehdistötiedote, 14.6.2019 klo 10

Suomen aiempien tavoitteiden tavoin Ruotsi on asettanut tavoitteekseen olla ilmastoneutraali vuoteen 2045 mennessä. YK:n ilmastopaneelin (IPCC) raportin mukaan ilmastonmuutoksen torjumiseen voi kuitenkin olla vain 12 vuotta aikaa. Löytääkseen tapoja kasvihuonepäästöjen nopeaan vähentämiseen Neste kumppaneineen asetti tavoitteekseen muuttaa Tukholman saaristossa sijaitsevan Lidön saaren ilmastoneutraaliksi vain yhdessä vuodessa. Zero Island -hankkeen tuloksena saaren hiilidioksidipäästöjä leikattiin tuntuvat 78 prosenttia vuoden takaisesta.

“Ruotsin ilmastotavoitteet ovat kunnianhimoiset, mutta aika kuluu nopeasti. Taistelussa ilmastonmuutosta vastaan tarvitsemme kaikkia keinoja. Tämä tarkoittaa uudenlaisia kumppanuuksia ja jaetun vision päästöjen vähentämisestä ja kestävien valintojen lisäämisestä. Kuten Zero Island -hanke näyttää, voimme muuttaa maailmaa nopeammin kuin uskomme, jos instituutiot, yritykset ja yksilöt toimivat yhdessä”, sanoo Nesteen Uusiutuvan tieliikenteen johtaja Carl Nyberg.

Zero Island -hankkeen ratkaisut voivat myös tarjota tärkeitä oppeja omia ilmastotavoitteitaan kiristäneelle Suomelle, joka tavoittelee nyt ilmastoneutraaliutta vuoteen 2035 mennessä.

Näin tehtiin Zero Island

Lidön muuttaminen Zero Islandiksi onnistui usean tahon yhteistyöllä. Hankkeessa Neste hyödynsi Solvedin ja Aktean cleantechin ja ympäristövastuun asiantuntijoita ja toimi yhteistyössä Skärgårdsstiftelsenin kanssa saaren luontoarvojen vaalimiseksi. Saarelle toteutettuihin ratkaisuihin kuului Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotto saaren ajoneuvoissa ja Räfsnäs Sjöstranportin lauttaliikenteessä sekä Fortumin aurinkoenergiaratkaisujen tuominen osaksi saaren sähköntuotantoa. Useilla ratkaisuilla parannettiin energiatehokkuutta ja jätteidenkäsittelyä. Myös kierrätystä painotettiin. Saarella otettiin käyttöön fossiilivapaasti tuotettu vihreä sähkö.

Saarelle toteutettujen ratkaisujen ja vihreän sähkön yhdistelmällä saaren päästöt laskivat 180 CO2e-tonnista vain 40 tonniin. Jäljelle jääneet päästöt tullaan kompensoimaan Gold Standard -sertifioidun päästövähennyshankkeen kautta.

Zero Island inspiroi meitä arvioimaan matkatottumuksiamme uudelleen ja näyttää konkreettisesti, miten päästöjä voidaan vähentää useilla osa-alueilla”, kertoo Ossian Matthiesen projektin ilmastolaskelmista vastanneesta Kilmatanalytiker Tricorona -yrityksestä.

Majoitus ja ruoka kiinnostavat erityisesti Zero Islandin vierailijoita. Viime kesänä Airbnb-suosikiksi noussut Nollamökki tarjoaa Lidön-kävijöille kokemuksen ilmastoneutraalista asumisesta. Kestävästi tuotettua lähiruokaa maistellaan vähäpäästöisessä Zero Menussa, jonka hiilijalanjälki on vain neljänneksen vastaavanlaisesta kokonaisuudesta. Zero Menun on suunnitellut ruotsalainen tähtikokki Jonas Svensson.

“Zero Island -hankkeella haluamme varmistaa, että lapsemme voivat nauttia saaristosta kuten mekin ja näyttää, että vastuullisten valintojen tekeminen ei tarkoita lomakokemuksesta tinkimistä, vaan yksinkertaisuus ja puhtaus voivat tehdä kokemuksesta vaikuttavamman”, kertovat Lidön saaren matkailuyrittäjät Olle Tejle ja Hugo Olofsson.

Mitä Zero Islandin tulevaisuus pitää sisällään?

Zero Island -hanke ei pääty saaren fossiilivapauteen, sillä kestäviä valintoja tarvitaan arjessa joka päivä. Zero Island opettaa kävijöilleen ilmastoneutraaleista ratkaisuista ja kehottaa tekemään kestäviä valintoja. Saarella toteutetaan Zero Vacation -palveluja, joissa kaikki majoituksesta ruokaan on suunniteltu mahdollisimman vähäpäästöisiksi. Zero Menu on tarjolla tuhansille vierailijoille vuosittain. Ensi kesänä nähdään myös saaren ensimmäiset nollapäästöiset häät, Zero Weddingit.

Osa Journey to Zero -hanketta

Mahdollistamalla puhtaamman tulevaisuuden Lidön saarelle Neste haluaa rohkaista jokaista tekemään osansa paremman huomisen rakentamisessa. Journey to Zero on Nesteen hanke paremman tulevaisuuden puolesta. Yhdessä kumppaneidemme kanssa haluamme tutkia ja toteuttaa ratkaisuja, jotka vievät maailmaa kohti fossiilivapaata tulevaisuutta. Seuraa matkaamme osoitteessa https://www.neste.com/journeytozero/

Lue lisää Zero Islandista ja varaa oma vierailusi osoitteessa https://www.neste.com/sv/journeytozero/

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: www.neste.com

Fortum lyhyesti

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Lue lisää: fortum.com

Lainaukset

Taistelussa ilmastonmuutosta vastaan tarvitsemme kaikkia keinoja. Tämä tarkoittaa uudenlaisia kumppanuuksia ja jaetun vision päästöjen vähentämisestä ja kestävien valintojen lisäämisestä. Kuten Zero Island -hanke näyttää, voimme muuttaa maailmaa nopeammin kuin uskomme, jos instituutiot, yritykset ja yksilöt toimivat yhdessä.
Carl Nyberg, Nesteen Uusiutuvan tieliikenteen johtaja