Uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitetaan ensimmäistä kertaa New Yorkiin öljynjakeluputkiston kautta

Neste Oyj, Lehdistötiedote,15.6.2022 klo 15.05

Uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitettiin turvallisesti New Yorkin LaGuardian lentoasemalle Colonial- ja Buckeye-öljynjakeluputkistojen kautta, jotka ovat keskeinen osa Yhdysvaltain energiainfrastruktuuria. Vähäpäästöistä lentopolttoainetta käytetään Delta Air Linesin lennolla. Kyseessä on mullistava hetki uusiutuvan lenttopolttoaineen kehitystyössä ja jakelussa Yhdysvaltain itärannikolla.

”Uusiutuva lentopolttoaine on tehokkain työkalu, joka meillä on käytettävissä alamme päästöjen vähentämiseksi”, sanoo Pamela Fletcher, Chief Sustainability Officer, Delta. ”Nämä toimet näyttävät, miten olemassa olevaa infrastruktuuria voidaan hyödyntää uusiutuvan lentopolttoaineen kuljettamiseen itärannikon lentoasemille ja käyttää päästöjen vähentämiseen. Kyseessä on kriittinen askel matkalla kohti tulevaisuuden kestävämpää lentomatkustamista.”

Delta Air Linesin, Nesteen, Colonial Pipelinen ja Buckeye Partnersin välinen yhteistyö on osoitus uusiutuvan lentopolttoaineen elinvoimaisuudesta pitkällä aikavälillä ja ilmailualan matkasta kohti nettonollapäästöjä. Mikä tärkeintä, se osoittaa, että uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan toimittaa mihin tahansa paikkaan, jonne kulkee fossiilisen lentopolttoaineen kuljetukseen tarkoitettu putki.

Uraauurtavaa toimitusta ja lentoa tukee New Yorkin ja New Jerseyn satamavirasto, joka on ensimmäinen yhdysvaltalainen liikennevirasto, joka on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen ja vauhdittaa uusiutuvien polttoaineiden käyttöä edelläkävijänä.

”New Yorkin ja New Jerseyn satamavirasto tiedostaa, että uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisääminen ja tehostaminen on keskeinen osa lentomatkustuksen päästöjen vähentämistä, ja olemme sitoutuneet tukemaan lentoyhtiöitämme tässä siirtymässä”, sanoo Rick Cotton, satamaviraston johtaja. ”Jos haluamme saavuttaa nettonollapäästöt tulevaisuudessa, on välttämätöntä ryhtyä toimiin yhdessä ja mahdollistaa siirtyminen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön.”

Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotteen viimeiset käsittelyvaiheet suoritettiin Texasissa öljynjalostamolla, jossa aiemmin tuotettiin kemikaaleja. Polttoaine lastattiin Colonial Pipelinen putkistoon ja kuljetettiin noin 2 400 kilometrin päähän 11 osavaltion halki New Jerseyhin. Siellä se siirrettiin Buckeye Pipelinen putkistoon ja toimitettiin LaGuardian lentoasemalle.

”Yhdysvaltain itärannikolla sijaitsee osa Yhdysvaltain vilkkaimmista lentoasemista. Suurin osa näistä lentoasemista saa polttoaineensa Colonial Pipeline -järjestelmästä ja New Yorkin osalta Buckeye Pipeline -järjestelmästä” sanoo Chris Cooper, Nesteen Renewable Aviation -liiketoiminnasta Pohjois-Amerikassa vastaava johtaja. ”Osoitamme, että aivan nurkan takana on tulevaisuus, jossa matkustajat niin Atlantan Hartsfield-Jacksonilla, LaGuardialla, JFK:llä kuin EWR:lläkin voivat nousta koneeseen, jonka polttoaineena käytetään uusiutuvaa lentopolttoainetta.”

Uusiutuvalla lentopolttoaineella voidaan suoraan korvata perinteistä lentopolttoainetta tämänhetkisten sekoitusrajoitusten mukaisesti. Se valmistetaan uusiutuvista jätteistä ja tähteistä ja muusta biomassasta. Sellaisenaan käytettynä uusiutuva lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Sekoitettuna uusiutuva lentopolttoaine on kemiallisesti identtinen fossiilisten polttoaineiden kanssa, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevan polttoaineinfrastruktuurin ja lentokoneiden moottoreiden kanssa.

”Colonial Pipeline on tyytyväinen voidessaan vastata asiakkaidemme muuttuviin uusiutuvan polttoaineen kuljetuksen tarpeisiin ja ollessaan ensimmäinen toimija, joka hyväksyy uusiutuvan polttoaineen kuljetuksen perinteisessä putkiverkossa”, kertoo kaupallinen johtaja Dan Gordon. ”Putkemme on ihanteellisessa paikassa lentopolttoaineen toimittamiseksi turvallisesti ja tehokkaasti Yhdysvaltain Gulf Coastin tuottajilta suoraan seitsemälle itärannikon kansainväliselle lentoasemalle sekä muille suurille ja keskikokoisille lentoasemille. Pidämme uusiutuvan lentopolttoaineen ja muiden uusiutuvien polttoaineiden kuljetuksia mahdollisuutena monipuolistaa tarjontaamme entisestään.”

”Buckeyen infrastruktuurin ja voimavarojen hyödyntäminen siihen, että asiakkaiden ja loppukäyttäjien saatavilla on enemmän uusiutuvaa lentopolttoainetta, perustuu sitoumukseemme tukea yhteistyökumppaneita, kuten Nestettä ja Delta Air Linesia, jotka ovat energia-alan kehittämisen eturintamassa”, sanoo Todd Russo, Buckeyen toimitusjohtaja. ”Yhteistyön vaikutukset tulevat lopulta olemaan avainasemassa ilmailualan päästöjen vähentämisessä ja vastuullisuuden parantamisessa."

LaGuardialta lähtevän lennon kaltaisten innovaatioiden lisäksi Delta, Neste ja muut alan yhteistyökumppanit jatkavat työtä, jolla voidaan edistää poliittisia rakenteita ja toimitusketjun kannustimia Yhdysvalloissa. Näillä voidaan nopeuttaa uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa ja vähentää sen kustannuksia.

Yhdysvaltain uusiutuvan lentopolttoaineen Blender's Tax Credit (BTC) -verohelpotus, joka on teknologia- ja raaka-aineneutraali, tasoittaa tilannetta uusiutuvan lentopolttoaineen ja fossiilisten polttoaineiden välillä. Osavaltiotasolla Low Carbon Fuel Standard -ohjelmaan sisältyy vaihtoehtoinen mahdollisuus uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönottoon. Se luo poliittisen kehyksen, jonka avulla voidaan todistetusti kannustaa uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoon ja nopeuttaa puhtaamman infrastruktuurin kehittämistä, mikä auttaa tekemään yhteisöjemme ympäristöistä elinvoimaisempia.

Yhdysvaltain ilmailualan (lentoyhtiöt, yleinen matkailu ja liikematkailu sekä Yhdysvaltain armeija) osuus on tällä hetkellä 2,6 prosenttia kaikista Yhdysvaltain kasvihuonekaasupäästöistä ja 9 prosenttia Yhdysvaltain kuljetusalan päästöistä laajemmin. Uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuuden parantamisen myötä yhä useampi lentoyhtiö vaihtaa polttoainetta. Tämä tukee alaa sen pyrkiessä saavuttamaan presidentti Bidenin tavoitteen tuottaa kolme miljardia gallonaa uusiutuvaa polttoainetta ja vähentää lentoliikenteen päästöjä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

*) Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Delta

Delta Air Lines is the U.S. global airline leader in safety, innovation, reliability and customer experience. Powered by our employees around the world, Delta has for a decade led the airline industry in operational excellence while maintaining our reputation for award-winning customer service.

Today, and always, nothing is more important than the health and safety of our customers and employees. Since the onset of the COVID-19 pandemic, Delta has moved quickly to transform the industry standard of clean to ensure a safe and comfortable travel experience for our customers and employees.

With our mission of connecting the people and cultures of the globe, Delta strives to foster understanding across a diverse world and serve as a force for social good.

About Buckeye Partners

Buckeye Partners, L.P., a wholly owned investment of the IFM Global Infrastructure Fund (“IFM GIF”), owns and operates a diversified global network of integrated assets providing liquid petroleum product logistics solutions. Across every aspect of the business – including its approximately 5,500 miles of domestic pipeline, more than 115 liquid petroleum products terminals and over 125 million barrels of tank capacity – Buckeye focuses on responsibly providing world-class service to meet the changing energy needs of its customers. As part of this business priority and commitment to its customers, Buckeye is increasingly diversifying its platform to advance energy transition initiatives and decarbonization efforts. For more information about Buckeye and its ESG efforts, visit www.buckeye.com.

About Colonial Pipeline

Colonial Pipeline Company, founded in 1962, connects refineries – primarily located in the Gulf Coast – with customers and markets throughout the Southern and Eastern United States through a pipeline system that spans more than 5,500 miles. The company delivers refined petroleum products such as gasoline, diesel, jet fuel, home heating oil, and fuel for the U.S. military. Colonial is committed to safety and environmental stewardship across its operations. More information about Colonial is available at www.colpipe.com.