Netanttila testaa turvallista ja helppokäyttöistä langatonta kaupankäyntiä

Report this content

YHTEISTYÖKUMPPANEINA OVAT IBM, LUOTTOKUNTA, NETANTTILA, NOKIA JA RADIOLINJA NETANTTILA TESTAA TURVALLISTA JA HELPPOKÄYTTÖISTÄ LANGATONTA KAUPANKÄYNTIÄ IBM, Luottokunta, NetAnttila, Nokia ja Radiolinja ovat kehittäneet turvallisen ja helppokäyttöisen langattoman kauppapaikan. Yhteistyökumppanit ovat toteuttaneet NetAnttilan verkkokauppaan tilaus- ja maksumenetelmän, joka on ainutlaatuinen maailmanlaajuisesti. Yhteistyökumppaneiden valitut henkilöt ovat tehneet jo langattomasti verkko-ostoksia tammikuusta 2002 alkaen. Järjestelmän testaus jatkuu kevään 2002. NetAnttilan langaton kauppapaikka esittelee koekäyttäjille helpon, kustannustehokkaan ja turvallisen tavan tehdä verkko-ostoksia. Testauksessa käytetään Nokian 6310 -matkapuhelinta ja puhelimen Wallet- sekä WIM-ominaisuuksia. Nokian puhelimessa oleva Wallet-sovellus mahdollistaa muun muassa maksukortti-, bonus- ja toimitusosoitetietojen turvallisen tallentamisen matkapuhelimeen. Sovellus nopeuttaa huomattavasti verkko-ostoksen tekemistä. Matkapuhelinkäyttäjän ei tarvitse enää kirjoittaa erikseen nimi-, osoite- ja maksukorttitietoja jokaisen verkko-ostoksen yhteydessä. "Käytön helppous on tärkein ominaisuus langattomassa kaupassa. NetAnttilan mobiilikauppa tekee mahdolliseksi sen, että tuotteiden valitseminen ostoskoriin ja maksaminen onnistuu muutamalla painalluksella. Näin mobiilikauppa on kuluttajaystävällinen ja ostaminen yksinkertaista", sanoo NetAnttilan myyntijohtaja Mika Leiponen. Verkko-ostoksen turvallisuutta pitää yllä WIM(Wireless Identitity Module)-teknologia. Käyttäjä saa matkapuhelimensa näytölle kuitin, joka vahvistaa ostettavat tuotteet, summan ja maksukortin tiedot. Tarkistettuaan kuitin, käyttäjä vahvistaa maksun digitaalisella allekirjoituksella. Digitaalinen allekirjoitus tapahtuu Radiolinjan SIM/WIM-kortin mobiilivarmenteen ja nelinumeroisen tunnusluvun avulla. Luottokunnan Digitaalinen Maksupääte -palvelu käsittelee Radiolinjan WPKI:n (Wireless Public Key Infrastructure) välittämät sähköiset allekirjoitukset reaaliaikaisesti NetAnttilan mobiilikaupasta saapuvien Visa- ja Business Eurocard -korttimaksujen kanssa. Koekäyttäjille Radiolinja on toimittanut SIM/WIM-sirukortit ja varmennetietokannan. Hankkeen järjestelmien integroinnin on toteuttanut IBM. IBM IBM on maailman suurin tietotekniikkayritys, joka on jo 80 vuoden ajan auttanut yrityksiä liiketoimintansa kehittämisessä. IBM tarjoaa Suomessa asiakkailleen tietotekniikkaratkaisuja; huolto-, asiantuntija-, konsultointi- ja koulutuspalveluita sekä laitteistoja ja ohjelmistoja, jotka yhdessä mahdollistavat yritysten siirtymisen e-Busineksen aikakauteen. LUOTTOKUNTA Luottokunta on pankkien ja kaupan yhdessä omistama luottolaitos ja ostovoiman välittäjä. Päätuotteita ovat Visa- ja Business Eurocard - korttipalvelut sekä Lounassetelit. Luottokunta tarjoaa kaupalle maksutapahtumien vastaanottopalveluita Visa-, Visa Electron-, Eurocard/MasterCard- sekä Maestro-korteille. Yli puolet maailman Internet-kaupankäynnistä maksetaan Visa-korteilla. NETANTTILA Marraskuussa 1999 avattu NetAnttila on Suomen tunnetuin verkkotavaratalo. Verkkotavaratalossa on monipuoliset viihteen, vapaa- ajan, sisustamisen ja pukeutumisen tuotealueet. Aina ajankohtaiset tuotteet on suunnattu erityisesti hinta- ja laatutietoisille asiakkaille. Toimitukset ja osaava asiakaspalvelu tarjoavat verkko- ostajille luotettavan ja helpon ympäristön. NetAnttila on osa Anttila Oy:n kuluttajakonseptia. Lisätietoja osoitteessa www.netanttila.com. NOKIA Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä. RADIOLINJA Vuonna 1988 perustettu Oy Radiolinja Ab avasi GSM-verkkonsa ensimmäisenä maailmassa vuonna 1991. Radiolinja on langattomaan matkaviestintään keskittynyt operaattori, joka tarjoaa digitaalisia matkaviestinpalveluja yksityisille ja yrityksille. Radiolinja tuottaa ja aktiivisesti kehittää erilaisia mobiilipalveluja, jotta suomalaiset voisivat viestiä ajasta ja paikasta riippumatta. Radiolinja-konserniin kuuluvat mm. Oy Radiolinja Ab, tytäryhtiöt Radiolinja Eesti AS, UAB Radiolinja, SIA Radiolinja Latvija ja Ecosite Oy. Konsernin liikevaihto vuonna 2000 oli 614 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä yli 1000. Radiolinja on osa Elisa- konsernia. LISÄTIETOJA: IBM, kehitysjohtaja, Jorma Juvonen, puh. (09) 459 4637 Luottokunta, kehityspäällikkö, Ilkka Alarto, puh. (09) 6964 328 NetAnttila, myyntijohtaja, Mika Leiponen, puh. 010 534 0474 Nokia Mobile Phones, Viestintä, puh. 07180 08000 Oy Radiolinja Ab, ohjelmajohtaja, Mikko Saarela, GSM 050 506 5220 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/26/20020226BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/26/20020226BIT00410/wkr0002.pdf