3D-tulostimia, robotteja ja videonauhaa ­– CES on esitellyt maailmalle 700 000 tuotetta

Lehdistötiedote 24.11.2016

Kuluttajaelektroniikan viimeisimpiä virtauksia esittelevät CES-messut juhlivat tammikuussa 50-vuotista taivaltaan. Vuosien varrella CESissä on esitelty mm. kuluttajille suunnatut videonauhurit (1970), DVD-soittimet (1996), digiradiot (2000) sekä blu-ray-tallennusstandardi (2002). Kaikkiaan messuilla on ollut esillä arviolta 700 000 eri tuotetta.

Ensimmäistä kertaa CES järjestettiin vuonna 1967 New Yorkissa. Silloin tilaisuus houkutteli paikalle 17 500 vierailijaa tutustumaan 117 näytteilleasettajan uutuuksiin, kuten transistoriradioihin, stereolaitteistoihin sekä mustavalkoisiin televisioihin.

Tammikuussa 2017 Las Vegasissa järjestettävässä juhlavuoden CESissä on mukana yli 3800 näytteilleasettajaa, ja paikalle odotetaan yli 165 000 vierasta. Tämän päivän kuluttajateknologian kärkeen kuuluvat esimerkiksi 3D-tulostimet, robotit sekä virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden sovellukset. Myös robottiautojen ja drone-lennokkien maailmanvalloitus on saanut vauhtia CESistä.

Tänä vuonna messuille osallistuu kymmenen yritystä, jotka olivat mukana myös vuoden 1967 ensimmäisessä CESissä: 3M, Lenovo, Memorex (nykyään MEM-CE), Philips, Sharp, Sony, Toshiba, Voxx International, Westinghouse ja Panasonic. Näistä Panasonic on ainoa, joka on ollut mukana kaikkina vuosina.

Tammikuun 2017 CESissä pitävät keynote-puheenvuoroja mm. risteily-yritys Carnivalin toimitusjohtaja Arnold Donald, joka puhuu esineiden internetin hyödyntämisestä lomaelämysten tuottamisessa, puolijohdeyritys Qualcommin toimitusjohtaja Steve Mollenkopf, joka kertoo 5G-mobiiliteknologian vaikutuksesta elämäämme sekä Huawein kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Richard Yu, jonka aiheena on globaali innovaatiojärjestelmä ja mobiiliteknologian tulevaisuus.

Eric Dauchy, The Constellation Group, eric.dauchy@theconstellationgroup.eu, +32 498 513 077
Toni Stubin, Netprofile, toni@netprofile.fi, 040 865 6560

Tietoja CESistä
CES on kuluttajateknologian vaikuttajien kohtaamispaikka, joka on toiminut innovaatioiden ja teknisten läpimurtojen näyttämönä jo 50 vuoden ajan. CES on suurin tämänkaltainen konkreettisia tuotteita kaikilta kulutuselektroniikan alueilta esittelevä tapahtuma. CESin tuottaja ja omistaja on Yhdysvaltain kuluttajateknologiayrityksiä edustava CTA (Consumer Technology Association). Tapahtuma kokoaa maailman bisnesjohtajat ja edelläkävijät yhteiseen foorumiin, jossa käsitellään toimialan keskeisimpiä puheenaiheita. CESiä voi seurata osoitteessa www.CES.tech ja sosiaalisessa mediassa.