5G-buumi katkaisi suomalaisten patenttien laskusuhdanteen Euroopan patenttivirastossa

• Suomalaisten yritysten Euroopan patenttivirastolle (EPO) tekemät patenttihakemukset vähenivät 1,4 % vuonna 2019. Edellisenä vuonna lasku oli 3,8 %
  • Digitaalisen viestinnän laskusuunta katkesi, ja televiestinnän alan patenttihakemukset nousivat 24 %
  • Kaksinumeroisia kasvuprosentteja useilla mekaanisen suunnittelun aloilla
  • Suomen sijoitus on korkea, kun patenttihakemusten määrää verrataan asukaslukuun
  • EPOn pääjohtaja António Campinos: “Digitaalisen viestinnän patenttihakemusten vakaa määrä ja vahva kasvu useilla muilla avainaloilla osoittaa, että Suomi on edelleen erittäin innovatiivinen maa.”

Lehdistötiedote 12.3.2020

Euroopan patenttivirastolle (EPO) vuonna 2019 Suomessa jätettyjen patenttihakemusten määrä laski 1,4 % (1728:sta 1703:een) edelliseen vuoteen verrattuna. Tieto selviää tänään julkistetusta Euroopan patenttiviraston vuosiraportista. (kaavio: Growth of Finnish patent applications at the EPO). Edellisenä vuonna Suomessa jätettyjen hakemusten määrä oli laskenut 3,8 %, mikä johtui pääasiassa Suomen merkittävimmän teknologiatoimialan, digitaalisen viestinnän, patenttihakemusten laskusta (-19 %). Vuonna 2019 digitaalisen viestinnän patenttihakemusten määrän lasku pysähtyi ja oli täsmälleen sama kuin edellisenä vuonna.

Kaikkiaan Euroopan patenttivirastoon tuli vuonna 2019 yli 181 000 patenttihakemusta, mikä oli kaikkien aikojen suurin määrä. Kasvua vuoteen 2018 verrattuna oli 4 % (kaavio: Growth of European patent applications). Noin 45 % hakemuksista tuli EPOn jäsenvaltioista ja 55 % muilta alueilta. Viisi suurinta hakijamaata olivat Yhdysvallat (osuus 25 %), Saksa (15 %), Japani (12 %), Kiina (7 %) ja Ranska (6 %) (kaavio: Top 50 countries for applications).

EPOon tulleiden digitaaliseen viestintään liittyvien patenttihakemusten määrä kasvoi viime vuonna merkittävästi. Näihin kuuluvat mm. langattomien 5G-verkkojen käyttöönotossa kriittiset teknologiat. Ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen digitaalinen viestintä oli patenttihakemusten määrässä suurin alue. Sen kasvu oli ylivoimaisesti voimakkainta (+19,6 %) ohittaen terveysteknologian (kasvu +0,9 %), joka oli ollut patenttihakemusten määrällä mitattuna suurin teknologia-ala vuodesta 2006 lähtien (kaavio: Leading technology fields).

Kiinalaiset yritykset vastasivat suurelta osalta digitaalisen viestinnän kasvusta (+65 %). Myös yhdysvaltalaiset (+15 %) ja eteläkorealaiset (+ 36 %) yritykset kasvoivat vahvasti. Näihin verrattuna eurooppalaisten yritysten kasvu oli tällä alalla maltillista (+3 %). Suurimmat EPOlta patenttia hakeneet yritykset digitaalisen viestinnän alalla vuonna 2019 olivat Huawei, Ericsson ja Qualcomm. Nokian sijoitus oli kahdeksas (kaavio: Leading applicants, digital communication).

“Vaikka patenttihakemusten määrä Suomessa laski, digitaalisen viestinnän vakaa tulos on merkki siitä, että maassa tehdään tällä vahvasti kasvavalla alalla aktiivisesti innovaatioita. Lisäksi moni avainteknologia kasvoi kaksinumeroisin luvuin, kuten mekaaninen suunnittelu ja kemia, mikä osoittaa Suomen vahvaa innovaatio-osaamista sekä panostamista tutkimukseen ja tuotekehitykseen.”

Mekaaninen suunnittelu vahvaa

Televiestinnän vahvan kasvun lisäksi (+24,1 %) Suomen patenttitilastot vuodelta 2019 osoittavat erityisen voimakasta tulosta läheisesti digitaaliseen viestintään liittyvässä mekaanisessa suunnittelussa. Tähän alueeseen kuuluu 5 Suomen 15 tärkeimmästä teknologia-alasta. Neljä näistä viidestä alasta kasvoi kaksinumeroisesti, suuruusjärjestyksessä: tekstiili- ja paperikoneet (kasvua +27,1 %), liikenne ml. autoteollisuus (+19,6 %), muut erityislaitteet ml. 3D-tulostus (+26,8 %) ja koneet (+22,6 %). Ainoastaan käsittely, johon kuuluvat mm. pakkausteknologiat ja joka on Suomen toiseksi tärkein teknologia-alue, näytti laskua (-7 %).

Hakemusten määrä asukaslukuun suhteutettuna: Suomi kuudentena

Suomi säilytti kuudennen sijansa asukaslukuun suhteutettujen patenttihakemusten määrässä (307 hakemusta miljoonaa asukasta kohden). Suomen edellä olivat vain Sveitsi (988 hakemusta / miljoona asukasta), Ruotsi (433), Tanska (412), Alankomaat (404) ja Saksa (334) (kaavio: Applications per mil. inhabitants).

Nokian patenttihakemusten määrä vakaa

Nokia oli 733 patenttihakemuksellaan lähes samalla tasolla kuin vuonna 2018 (738), jolloin sen tekemien hakemusten määrä oli laskenut 20 %. Nokia oli jälleen ylivoimaisesti Suomen aktiivisin patenttien hakija, ja se oli EPOn vuoden 2019 kaikkien yritysten listalla edelleen sijalla 20 (kaavio: Top 50 applicants in 2019). Suomen tilastoissa Nokian jälkeen tulivat Kone (100 hakemusta, kasvoi edellisen vuoden 92:sta), Valmet (43), Stora Enso (34) ja ensimmäistä kertaa Suomen patenttihakemusten viiden kärkeen sijoittunut VTT (myös 34) (kaavio: Top applicants at the EPO in 2019 from Finland).

Helsinki-Uusimaan alue aktiivisin patenttien hakija

Helsinki-Uusimaa oli selvästi Suomen johtavin alue patenttihakemuksissa 71,6 % osuudella (kasvua edellisen vuoden 69 %:sta). Se oli Euroopan tasolla 15. vahvin alue, nousua yksi sijoitus edelliseltä vuodelta (kaavio: Leading European regions for patent applications at the EPO).

Trendejä Euroopassa: Ranska laskussa, Ruotsi, Iso-Britannia ja Espanja nousussa

EPOn jäsenmaista patenttihakemukset kasvoivat merkittävästi Ruotsissa (+8 %), Isossa-Britanniassa (+6,9 %) ja Espanjassa (+6 %). Norjassa kasvua oli +3,6 % ja Tanskassa +0,8 %. Saksa pysyi lähes samalla tasolla kuin vuonna 2018 (+0,5 %). Laskussa olivat Ranska (-2,9 %) ja Alankomaat (-2,6 %).

Yksityiskohtaiset tilastot ovat katsottavissa Euroopan patenttiviraston vuosiraportissa 2019: www.epo.org/patent-index2019

Euroopan patenttivirasto

Euroopan patenttivirasto on Euroopan suurimpia julkisia palveluinstituutioita, jossa työskentelee lähes 7000 henkilöä. Sen pääkonttori sijaitsee Münchenissä ja lisäksi sillä on toimistoja Berliinissä, Brysselissä, Haagissa ja Wienissä. EPO perustettiin vahvistamaan eurooppalaista patenttiyhteistyötä. EPO:n keskitetyn patenttien myöntämismenettelyn kautta keksijät saavat korkeatasoisen patenttisuojan keksinnöilleen kaikissa 44 Euroopan patenttiviraston jäsenmaassa, joiden markkina-alueella asuu yhteensä 700 miljoonaa ihmistä. EPO on lisäksi maailman johtava patenttitietokantojen ylläpitäjä ja patenttien etsimiseen erikoistunut viranomainen. http://www.epo.org/

Lehdistökontaktit:

Euroopan patenttivirasto