• NETPROFILE/

Aaltoes haastaa vaikuttajat ratkaisemaan Suomen tulevaisuutta: paneelissa mm. Wahlroos, Herlin ja Peltomaa, yleisötavoite 4 300 henkilöä

Lehdistötiedote 3.9.2014

• Panelistit: Antti Herlin, Björn Wahlroos, Inka Mero, Jufo Peltomaa ja Mika Anttonen
  • Paikka ja aika: Messukeskuksen Amfi-sali, keskiviikko 22.10. klo 19-21
  • Lehdistötilaisuus ennen paneelikeskustelua klo 18-19

Opiskelijoiden yrittäjyysjärjestö Aalto Entrepreneurship Society järjestää Tulevaisuuden Suomi –paneelin, jossa otetaan kantaa keskusteluun maamme tulevaisuudesta ja siitä, mitä meiltä periytyy seuraaville sukupolville suomalaisia. Tapahtumaan odotetaan peräti 4 300 osallistujaa, minkä lisäksi tilaisuus esitetään suorana lähetyksenä Yle Areenan kautta. Kyseessä on yksi maamme historian suurimmista keskustelutilaisuuksista.

Tulevaisuuden Suomi -tapahtuma jatkaa samaa kipinöivää opiskelijaradikalismin linjaa kuin vuonna 2011 järjestetty Suomi hyvinvoinnin jälkeen –tapahtuma, jossa Aaltoes kyseenalaisti Suomen talouden kestävyyden ja kutsui talouselämän vaikuttajat opiskelijoista poliitikkoihin mukaan keskusteluun.

- Haluamme avata uuden ratkaisuhakuisen yhteiskunnallisen dialogin Suomen tulevaisuudesta. Tavoitteemme on olla eturintamassa rakentamassa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa – me teemme vallankumousta pyrkimällä asennemuutokseen yrittäjyyttä kohtaan, kertoo Aaltoes:n puheenjohtaja Kasper Suomalainen.

Osallistujat ovat pääasiassa aktiivisia ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneita opiskelijoita eri puolilta Suomea. Mukana tilaisuudessa on Aaltoes:n lisäksi kymmenen muuta opiskelijoiden perustamaa ja pyörittämää yrittäjyysjärjestöä.

Kasvuyrittäjyys on saatava vahvemmin mukaan poliittiseen keskusteluun

- Kansainvälistyvät ja kasvuhakuiset yritykset ovat elintärkeässä roolissa maamme tulevaisuudelle. Meillä on suuri huoli siitä, olemmeko me kansakuntana aidosti valmiita vastaamaan tulevien aikojen meille asettamiin haasteisiin. Siksi me haluamme nostaa kasvuyrittäjyyden vahvemmin mukaan poliittiseen sanastoon, Kasper Suomalainen sanoo.

Aaltoes on kutsunut panelisteiksi sanavalmiita ja menestyneitä yritysmaailman konkareita, joilla on henkilökohtaista kokemusta ja näkemystä yrittäjyydestä.

Björn Wahlroos on kansantaloustieteilijä, Sampo Oyj:n ja UPM-Kymmene Oyj:n hallitusten puheenjohtaja sekä yksi Suomen merkittävimmistä talousvaikuttajista. Mika Anttonen on St1:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja. Inka Mero on kokenut teknologia-alan sarjayrittäjä, enkelisijoittaja ja KoppiCatch startup -kiihdyttämön perustaja. Lisäksi Mero istuu mm. sekä Nokian Renkaiden että Startup-Säätiön hallituksissa. Antti Herlin on suomalainen teollisuusvaikuttaja ja muun muassa Kone Oyj:n ja Sanoma Oyj:n hallitusten puheenjohtaja. Jufo Peltomaa on sarjayrittäjä, ZenRoboticsin markkinointijohtaja sekä yksi kolmesta perustajasta. Tämän ohella hänet tunnetaan yhtenä myös rap-yhtye Raptorin perustajista.

- Suomi tarvitsee nyt enemmän kuin koskaan yksilöitä ja yrityksiä jotka ovat valmiita ottamaan korkeitakin riskejä rakentaakseen uutta työtä ja kasvua. Tulevaisuuden Suomi on hyvä esimerkki siitä asenteesta ja ilmapiiristä mitä maassamme nyt tarvitaan, Herlin toteaa.

- Yrittäjän näkökulmasta panostaisin Suomen kilpailukykyyn rakentamalla huippuosaamista meille vahvoilla toimialoilla – tavoitteena olisi olla omassa tekemisessä sekä osaamisessa maailman parhain. Tämä on ainoa tapa Suomelle menestyä nykyisessä globalisoituneessa talousjärjestelmässä, Anttonen jatkaa.

Tilaisuuden järjestämisestä vastaa Aalto Entrepreneurship Society, joka on Aalto-yliopiston yhteydessä toimiva opiskelijoiden yrittäjyysyhteisö. Vuodesta 2009 alkaen Aaltoes on järjestänyt erilaisia ruohonjuuritason tapahtumia, joiden tarkoituksena on innostaa etenkin opiskelijoita yrittäjyyteen, tarjota resursseja uusien kasvuyritysten syntyyn sekä auttaa rakentamaan ideoista menestystarinoita. Opiskelijoiden talkoovoimin järjestämän tilaisuuden pohjimmainen tarkoitus on levittää positiivista, tekemiseen keskittynyttä sekä kasvuhaluista ilmapiiriä laajemmalle yhteiskuntaan eduskuntavaalien alla.

Tapahtumaan on vapaa pääsy, mutta tapahtumaan tulee ilmoittautua etukäteen. Tarkka osoite on Amfi-sali, Messukeskus, Messuaukio 1, 00520 Helsinki. Sekä eteläinen että pohjoinen sisäänkäynti ovat käytössä.

Ilmoittautuminen tapahtuu osoitteessa: http://bit.ly/1lvyTdV

Tapahtuman verkkosivu: www.tulevaisuudensuomi.org

Lisätietoja antavat:

Kasper Suomalainen                                                 Ida Vehnämäki

Puheenjohtaja                                                            Viestintävastaava

+358 405081933                                                       +358 408278309

kasper@aaltoes.com                                                 ida@aaltoes.com