Amazon Web Services perustaa toimiston Suomeen

Amazon Web Services laajentaa pilvitoimintojaan Pohjoismaissa ja jatkaa entistäkin tiiviimpää yhteistyötä paikallisten asiakkaidensa kanssa.

Tiedoksi medialle 22.10.2015

Amazon Web Services Finland Oy (AWS) on avannut Suomeen oman toimiston palvelemaan nopeasti kasvavaa paikallista asiakaskuntaansa. Espoossa sijaitseva toimisto tukee kaiken kokoisia yrityksiä startupeista aina suuriin konserneihin Amazonin pilviympäristöön liittyvissä asioissa.

Uuden Suomen-toimiston asiakaspäälliköt, ratkaisuarkkitehdit, kumppanuuspäälliköt, tukihenkilöstö ja monet muut asiantuntijat palvelevat AWS:n suomalaisia asiakkaita nyt paikallisesti heidän omalla kielellään.

Yritykset käyttävät AWS:n palveluja Suomessa jo laajasti lähes kaikkeen mahdolliseen. Amazonin pilvessä ajetaan ohjelmistokehitys- ja testausympäristöjä, big data -analytiikkaa, mobiili-, web- ja somesovelluksia, yritysohjelmistoja, esineiden internetiä (IoT) hyödyntäviä sovelluksia sekä monia liiketoiminnalle kriittisiä työkuormia. AWS:n asiakkaisiin kuuluu joukko Suomen nopeimmin kasvavia ja tunnetuimpia yrityksiä, kuten Supercell, Rovio, F-Secure, Sanoma, Nokia, DNA, Alma Media, Fonecta ja Finnair.

"Suomalaiset yritykset käyttävät AWS:ää kiihdyttämään innovointia, viemään tuotteensa nopeammin markkinoille sekä laajentamaan liiketoimintansa globaaliksi", sanoo Amazon Web Servicesin Pohjoismaiden johtaja Darren Mowry. "AWS:n toimiston perustaminen Suomeen osoittaa, että täällä on nopeasti kasvava asiakaskunta sekä laaja-alaista osaamista. Se vahvistaa myös investointejamme pilvipalvelujen käytön tukemiseksi kaikissa Pohjoismaissa. Nyt pääsemme tarjoamaan erittäin luotettavan ja turvallisen alustan yhä useammalle suomalaisyritykselle liiketoimintaa parantavien innovaatioiden kehittämiseen."

"Jo lähes vuosikymmenen ajan monet jäsenemme ja Suomen menestyneimmät startupit ovat kasvattaneet liiketoimintaansa kansainvälistymällä AWS:n teknologian, työkalujen ja palvelujen avulla", sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. "Uskomme, että AWS:n Suomen-toimisto tuo mukanaan yhä enemmän mahdollisuuksia uusiin innovaatioihin ja luo myös uusia uramahdollisuuksia pilviasiantuntijoille eri puolilla maata."

Finpron ja Invest in Finlandin johtaja Antti Aumo on tyytyväinen, että AWS:n investoinnit suomalaiseen teknologiatoimialaan jatkuvat: "AWS:n toimiston avaaminen kertoo suomalaisen IT-yhteisön kehitysmahdollisuuksista ja on selkeää jatkoa kansainvälisten teknologiayritysten investoinneille maassamme. Suomi on erinomainen ympäristö teknologialle. Amazonin läsnäolo täällä on tärkeä ja arvokas etappi tiellämme maailman johtavaksi teknologian kehittämisen keskukseksi."

AWS:n Suomen toimiston toivottavat tervetulleiksi myös mediakonserni Sanoma, tietoturvayritys F-Secure ja pelialan jättimenestyjä Supercell.

"AWS:n alustan kaltainen pilvi-infrastruktuuri on nopeuttanut innovointia ja lyhentänyt tuotteiden kehitys- ja testausaikaa meillä radikaalisti", Sanoman teknologiastrategiasta vastaava johtaja Timo Tervo sanoo. "Paikallinen AWS-tiimi tarkoittaa, että käytettävissämme on entistä enemmän pilviasiantuntijoita."

"Olemme pystyneet kehittämään, testaamaan ja tuomaan saataville palveluja nopeasti rakentamalla sisäisiä alustoja ja palveluja AWS:n päälle. Näin olemme pystyneet myös palvelemaan asiakkaitamme paremmin", sanoo F-Securen pääarkkitehti Ari Inki. "Aika on aina tiukoilla, kun kehitämme ohjelmistoja yhä salakavalampia, kehittyneempiä ja monimutkaisempia tietoturvauhkia vastaan. On äärimmäisen arvokasta, että voimme työskennellä AWS:n kaltaisen tiimin kanssa, joka ymmärtää nopeuden tärkeyden ja auttaa meitä pysymään globaalin tietoturvan kärkijoukoissa."

"AWS on auttanut meitä kansainvälistymään alusta asti ja palvelemaan miljoonia tyytyväisiä pelaajia",  sanoo Supercellin palvelujohtaja Sami Yliharju.  "AWS:n alusta on mahdollistanut sen, että olemme pystyneet skaalautumaan nopean kasvun mukana ja reagoimaan nopeasti asiakkailta saamaamme palautteeseen. Olemme tehneet jo vuosien ajan yhteistyötä AWS:n tiimin kanssa. Nyt kun heillä on henkilöstöä myös Suomessa, voimme käyttää heidän asiantuntemustaan entistäkin paremmin."

Suomen-toimisto on AWS:n toinen toimisto Pohjoismaissa. Ensimmäinen avattiin Tukholmaan vuonna 2014. Lisätietoja AWS:n toiminnasta Suomessa saa osoitteesta aws.amazon.com/events/aws-nordics. Amazon Web Servicesin pohjoismaisiin työpaikkoihin voi hakea osoitteessa aws.amazon.com/careers.

Lisätietoja medialle:
Toni Stubin, viestintätoimisto Netprofile, toni@netprofile.fi