Autonrenkaista irtoavaan kumipölyyn kiinnitetään liian vähän huomiota

Tiedotusvälineille 25.3.2014

Kevään tulo merkitsee myös katupölyn lisääntymistä. Ilmanlaatua pilaavia pienhiukkaspäästöjä syntyy ennen kaikkea nastarenkaiden rouhiessa tienpintaa, mutta renkaista lähtevä kumipöly on jäänyt toistaiseksi vähälle huomiolle.

Jokaisesta renkaasta kuluu elinkaarensa aikana reilu kilo kumia. Jos yksi rengas kestää noin 50 000 kilometriä, tuolla matkalla yhden auton renkaat kuluttavat 4-5 kiloa kumia.

”Otetaan kilometrin pätkä Suomen vilkasliikenteisintä tietä, Kehä I:tä. Tuolla kilometrillä liikkuu vuorokaudessa noin 100 000 autoa, jotka ajavat yhteensä saman verran kilometrejä. Tienpätkällä kuluu siis joka päivä laskennallisesti kaksi rengassarjaa loppuun. Tämä tekee kymmenen kiloa kumipurua vuorokaudessa”, LeasePlanin tekninen päällikkö Jukka Myyrinmaa kertoo.

”Suomessa myydään vuodessa noin kolme miljoonaa uutta autonrengasta. Kun jokaisesta renkaasta kuluu sen käyttöaikana pois aiemmin mainittu reilu kilo kumia, muuttuu vuositasolla kumia pölyksi noin kolme miljoonaa kiloa. Se ei olekaan enää vähäinen määrä”, Myyrinmaa jatkaa.

Renkaiden koostumuksissa on luonnollisesti eroja. Käytetty kumiseos, nastojen määrä, sijoittelu ja asennus vaihtelevat ja vaikuttavat lopputulokseen eli siihen, kuinka paljon renkaasta irtoaa nastoja ja kumipölyä.

”Olemme huomanneet, että niin sanotut halparenkaat kuluvat peräti 25-30% nopeammin kuin merkkirenkaat. Myös nastat irtoavat halparenkaista helpommin. Tämän vuoksi LeasePlan käyttää vain tunnettujen rengasvalmistajien Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita.”

Autojen ympäristövaikutusten pienentämiseksi tehdään paljon tutkimusta ja lainsäädäntöä. Polttoaineet ovat lyijyttömiä ja rikittömiä, osin bioperäisiä. Uudet autot kuluttavat polttoaineita yhä niukemmin, joten myös hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet. Pakokaasut käsitellään katalysaattoreissa, auton materiaalit ovat kierrätettäviä, ja turvallisuus ylipäätään on parantunut.

Renkaiden kulutuskestävyyteen ei sen sijaan ole otettu vielä lainsäädännöllistä kantaa. Tällä hetkellä EU-komission asetus rengasmerkinnöistä koskee vain vaatimuksia renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, vierintämeluominaisuuksista sekä märkäpidosta.

Kulutuskestävyys saattaakin olla seuraava trendi autojen ympäristövaikutusten pienentämiseksi.

Jukka Myyrinmaa, tekninen päällikkö, LeasePlan Finland Oy

p. 040 033 9921, jukka.myyrinmaa@leaseplan.fi

LeasePlan Finland on leasingpalveluiden markkinajohtaja ja se toimii kokonaisvaltaisena autoasioiden ulkoistuskumppanina kaikille yrityksille ja yhteisöille, joilla on yli 10 ajoneuvon autokanta. LeasePlan Finland Oy:n autokannassa on tällä hetkellä 21 000 autoa yli 500 asiakasyrityksessä ja se ostaa joka 20:n Suomessa myydyn uuden auton. LeasePlan Corporation toimii 32 maassa ja hallinnoi 1,4 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. www.leaseplan.fi