CES 2014: autoja, appseja ja huippupuhujia

Tiedotusvälineille 29.11.2013

Tammikuussa Las Vegasissa järjestettävän kuluttajaelektroniikan suurtapahtuman International CES:n puhujalistalle on tullut erittäin kiinnostavia it-alan nimiä.

Tilaisuudessa pitää keynote-puheenvuoron muun muassa Yahoon johtaja Marissa Mayer, joka kertoo näkemyksiään siitä, mihin teknologia-ala on kehittymässä. Mielenkiintoista sisältöä on luvassa myös Ciscon pääjohtajan John Chambersin puheenvuorossa, jossa käsitellään ”kaiken internetin” (Internet of Everything) avaamia mahdollisuuksia.

Yksi teknologia-alan viime aikojen murroksista on ollut pienten sovellusten, appsien, esiinmarssi. Lähes kaikelle kuviteltavissa olevalle on saatavilla oma sovellus älypuhelimeen, tablettiin tai tietokoneelle. Tämä näkyy CES:ssä, joka on nyt myös maailman suurin sovellustapahtuma.

Ohjelmistokehittäjät kilpailevat palkinnoista CEA MoDev Hackathonissa. Wall of Apps esittelee vuoden innovatiivisimmat sovellukset. Mobile Apps Showdown puolestaan asettaa mobiilisovellukset vastakkain kilpailussa, jossa yleisön suosionosoitusten voimakkuus ratkaisee voittajan.

Teknologiamurros näkyy myös siinä, että vuoden 2014 tapahtumassa on mukana enemmän autonvalmistajia kuin koskaan ennen. Muun muassa Audi, BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Kia, Mazda, Mercedes ja Toyota esittelevät uusinta tekniikkaansa CES:ssä.

Audin hallituksen puheenjohtaja Rupert Stadler puhuu tilaisuudessa autojen liittymisestä tietoverkkoihin, itsestään ajavista autoista ja muista autoteollisuuden kiivaasti kehittämistä innovaatioista.

CEA järjestää vuosittain International CES -messut, joka on maailman suurin kulutuselektroniikkaa sekä siihen liittyviä sovelluksia esittelevä tapahtuma. Seuraavat messut ovat 7.-10.1.2014 Las Vegasissa. Lisätietoja vuoden 2014 International CES -tapahtumasta on osoitteessa CESweb.org.

Toni Stubin
Netprofile
toni@netprofile.fi
040 865 6560